Transgenderbeuheid

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Transgenderbeuheid

Bericht door Irene_de_Vreede »

Het transitieproces opstarten is in het begin nog omkeerbaar. Uit de kast komen niet.
Dat roep ik ook altijd, veel mensen begrijpen dat niet, ik begon al bijna te denken dat ik de enige was die het zo voelde,

Irene
Irene
marlies
Gast

Re: Transgenderbeuheid

Bericht door marlies »

Irene_de_Vreede schreef:
Het transitieproces opstarten is in het begin nog omkeerbaar. Uit de kast komen niet.
Dat roep ik ook altijd, veel mensen begrijpen dat niet, ik begon al bijna te denken dat ik de enige was die het zo voelde,

Irene
Klopt inderdaad. Mijn psycholoog wil dat ook maar niet begrijpen. :fpalm:
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Transgenderbeuheid

Bericht door NaomiClareNL »

Transmoe, ja dat ben ik ook wel. Niet eens zo zeer door wat mensen me vragen of zo want dat gebeurd bijna niet meer maar wel doordat ik nu bijna 4 jaar bezig ben en ik het gevoel heb nog steeds nergens te zijn.
Iedere keer als ik denk dat ik het lek boven heb en het water uit mijn scheepje gehoosd heb dan komt er weer iemand of gebeurd er iets en zit er weer een enorm gat in.
Dan denk ik wel eens, is het nou eens voorbij of nog simpeler, is het eindelijk voorbij?

Goede moed houden. Elke dag is er weer een maar het is wel erg moeilijk om elke dag weer dat eruit te zoeken dat je dankbaar maakt.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Transgenderbeuheid

Bericht door Jessy »

Marlies, wil hij dat niet begrijpen of wil jij het niet accepteren? Sorry dat klinkt misschien bot, maar ik wil slechts zeggen dat voor hem misschien jouw situatie al heel duidelijk is. En coming out is noodzakelijk voor verdere stappen.

Ik blokkeer mijn coming out omdat ik de zekerheid maar niet kan vinden dat verdere stappen voor mij de oplossing is, en mij gelukkig gaat maken. Wellicht zal ik die zekerheid nooit vinden.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Transgenderbeuheid

Bericht door Irene_de_Vreede »

De standaard procedure bij de Vu is is: eerst RLE dan HRT dan eventueel SRS (da's al een toegift), ik vind die volgorde niet logisch maar ik dacht daar tot vandaag alleen in te staan.
Coming out is niet principieel noodzakelijk voor verdere stappen, dat zijn slechts procedures.
Irene
Irene
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Transgenderbeuheid

Bericht door Jessy »

Maar coming out maakt deel uit van de RLE, voor zo ver ik weet.
Ik vind eerst RLE ook wat twijfelachtig... moet je dus eerst een tijdje als "vent in vrouwenkleren" gaan leven :? Kan me indenken dat dat voor sommige mensen een hel moet zijn.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Transgenderbeuheid

Bericht door Irene_de_Vreede »

coming out en RLE zijn voor mij twee inwisselbare begrippen. Het lijkt er op dat de gedachte achter die volgorde is dat HRT onomkeerbaar zou zijn en RLE omkeerbaar. Ik zie (voel) dat anders.

Irene
Irene
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: Transgenderbeuheid

Bericht door Heleen »

De HRT is na een zeker moment onomkeerbaar, zeker als het om fertiliteit en borstgroei gaat.

In de RLE wordt je geacht een 'serieuze aanvang te maken' met het inlichten van jouw omgeving en het je openbaar presenteren als het gewenste geslacht. Ongetwijfeld bedoeld om je er achter te laten komen of het openbaar leven in het gewenste geslacht iets voor je is en of je het mentaal en sociaal aankan (met alle voor- en nadelen die bij het nieuwe geslacht horen) voordat de boel gemodificeerd is.

Het uitgangspunt zal zijn dat je niet alleen als het nieuwe geslacht gaat zijn op feestjes maar ook in het dagelijks leven. Dat impliceert dat je niet in je nieuwe geslacht opnieuw in de kast gaat zitten. Dat zal een keuze zijn die niet iedereen zo voelt en ook niet universeel is. Zo zijn er transen in de VS die helemaal kant en klaar aangepast zijn (inclusief FFS), zonder dat ze ooit een stap buiten de deur gezet hebben in hun nieuwe geslacht.

Dat de CO onomkeerbaar is ben ik het overigens mee eens.
Laatst gewijzigd door Heleen op 29 mei 2012, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: Transgenderbeuheid

Bericht door NaomiClareNL »

Irene,
Bij de VU begint je RLE met de HRT, na drie maanden moet je je coming out gedaan hebben. Tot zover de theorie, in de praktijk is de datum dat je je recept voor de hormonen meekrijgt het begin van de RLE. Ze controleren niet of je wel je familie ingelicht hebt en zo (en het is ook echt niet nodig om een familielid of goede vriend mee te nemen naar een sessie met je therapeut tijdens de diagnose).
Je kunt het dus een heel eind zelf inkleden. Een en ander hangt natuurlijk wel af van hoe goed je reageert op de hormonen maar het is theoretisch mogelijk dat je ja zegt tegen de VU en nee doet.
Bij Tanja van Hengel / Psycho Informa Groep kun je al helemaal een individueel trajekt krijgen.

Of dat allemaal gezond is op den duur weet ik niet, RLE en HRT zijn natuurlijk de ultieme diagnostische test. Wel dat als de geest uit de fles is (coming out) je die er niet weer zo makkelijk in krijgt.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3663
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Transgenderbeuheid

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik kan me wel voorstellen dat het niet voor iedereen hetzelfde voelt. Voor mijn gevoel zijn borstgroei en onvruchtbaarheid veel minder ingrijpend dan het op de kop zetten van je hele leven, maar ik kan me voorstellen dat het voor een achttienjarige heel anders is dan voor een vijftigplusser. Coming out is voor mij heel ingrijpend (en ja misschien zie ik wel beren op de weg) Een dagje winkelen op een drukke zaterdagmiddag is toch heel wat anders dan thuis en op het werk.


Irene
Irene