BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Summer
Berichten: 68
Lid geworden op: 02 jul 2014, 17:21
Gender: Vrouw
Locatie: Soest

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Summer »

Ja, ik bedoel ook niet met terugwerkende kracht, pas als deze wet in werking is getreden (gelijk met de nieuwe software in januari) gaat dit zo.....helaas.
Dus met mijn geschiedenis verwijderen wacht ik nog even, hoe meer er dan verwijderd word hoe beter.
Shana
Berichten: 89
Lid geworden op: 30 aug 2014, 12:43
Gender: Vrouw

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Shana »

Behalve aan ouders of evt echtgenoot/echtgenote/kinderen ben je aan niemand gekoppeld toch?
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Emma »

Nee... En alleen bij echtgenoot wordt het nu 'automagisch' aangepast. Ouders en kinderen moeten zelf het verzoek indienen. Pas als de nieuwe BRP versie in werking treedt gaat het ook daar automatisch, maar alleen bij nieuwe wijzigingen.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Heleen Vrukalakos
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2016, 19:41
Gender: Trans MtF
Locatie: Achterhoek

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Heleen Vrukalakos »

Ter aanvulling, als je je naam en geslacht veranderd houd dan er rekning mee dat je ouders, ex-partners en eventueel kinderen hier tegen woordig een vermelding van krijgen en dit ook kunnen wijzigen in hun eigen BRP. Dit kan voor sommigen vervelend zijn.

Versturen kennisgeving na geslachtswijziging van een transgender
Woensdag 18 Maart 2015
Home » Nieuws » Versturen kennisgeving na geslachtswijziging van een transgender
Persoonsinformatiemanagement

In de Wet GBA (artikel 37, lid 4 Wet GBA) was opgenomen dat de geslachtswijziging inclusief eventuele voornaamswijziging van een persoon niet automatisch wordt verwerkt op de persoonslijst van zijn gerelateerden zoals ouders, ex-echtgenoot/geregistreerde partner (m/v) of kinderen. De gerelateerde kon echter wel een verzoek indienen om de wijzigingen alsnog ter verwerken op zijn persoonslijst (artikel 80, lid 2 Wet GBA).

In de Wet BRP is dit precies omgekeerd. De bepaling dat er geen automatische doorwerking is naar gerelateerden is niet overgenomen in de Wet BRP. Dat betekent dat de geslachtswijziging inclusief voornaamswijziging dus automatisch wordt verwerkt op de persoonslijst van ouders, actuele echtgenoot/geregistreerde partner (m/v), ex-echtgenoot/geregistreerde partner (m/v) en kinderen. Vanaf 31 januari 2015, de datum inwerkingtreding van LO 3.9, is dit nu ook technisch mogelijk. Artikel 2.35 van de Wet BRP schrijft bovendien voor dat de gemeente waar de latere vermelding is opgemaakt ook een kennisgeving stuurt aan de bijhoudingsgemeente van de gerelateerde.

Recht op verwijdering gegevens

In artikel 2.57, lid 4 van de Wet BRP is geregeld, dat de gerelateerden een verzoek kunnen indienen om de gegevens die zijn gewijzigd in verband met de geslachtswijziging van de transgender te verwijderen. Het betreft hier zowel de gegevens die golden vóór de geslachtswijziging als ook de gegevens die gelden na de geslachtswijziging. Het verzoek kan niet worden ingediend door de actuele echtgenoot/geregistreerde partner (m/v).

Sturen kennisgeving

Als er ambtshalve gegevens op de persoonslijst worden gewijzigd, is het zorgvuldig om de burger hiervan op de hoogte te stellen. Het ligt in deze gevallen dus voor hand, dat bijvoorbeeld de ouders van een transgender een bericht krijgen van hun bijhoudingsgemeente, dat op hun persoonslijst de voornaam van hun kind is gewijzigd van Antonius in Antonia. Of dat op de persoonslijst van de ex-partner van de transgender nu staat vermeld dat zijn geslacht is gewijzigd van man naar vrouw en dat zij voortaan de voornaam Antonia heeft.

De Commissie Persoonsregistratie is zich bewust, dat het sturen van een kennisgeving aan een gerelateerde in conflict kan komen met de privacy van de transgender. De commissie vindt het echter van groter belang dat een overheid transparant is en niet ‘achter de rug om van de ingeschrevene’ ambtshalve een wijziging aanbrengt op zijn persoonslijst. Een belangrijk argument is hierbij, dat de gerelateerde in deze kennisgeving kan worden gewezen op zijn recht tot verwijdering van gegevens in verband met de geslachtswijziging. Bovendien kan een ieder zijn gegevens inzien bij de gemeente of op mijn.overheid.nl en kan op die manier op enig moment worden geconfronteerd met de wijziging.

Informeren transgender

De praktijk wijst uit, dat een transgender vaak een lang en emotioneel traject heeft afgelegd voordat de vermelding van zijn geslacht wordt gewijzigd in zijn of haar geboorteakte. Meer dan eens blijkt dat hierdoor ook familieverhoudingen onder druk staan. Het is daarom sterk aan te bevelen om de transgender direct aan het loket te vertellen dat de wijziging van zijn/haar geslacht en eventuele voornaam doorwerkt naar de persoonslijst van de ouders, (ex)-partner en /of kinderen en dat betrokkenen hiervan op de hoogte worden gebracht. Als de transgender hieraan behoefte heeft, dan kan een termijn worden afgesproken waarbinnen de gemeente wacht met versturen van de kennisgeving, zodat betrokkene de gelegenheid heeft om de wijziging zelf op eigen wijze te delen met zijn (ex)familie.

Namens de commissie Persoonsregistratie


Nou daar mag je het dan mee doen :(
Met vriendelijk groet
Heleen
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Anon20190501 »

Dat lijkt me netjes geregeld. Ik denk niet dat er veel landen zijn waar daar zo goed over is nagedacht. Natuurlijk, keuzes en afwegingen moeten altijd gemaakt worden en you can't please all of the people all of the time.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Danielle »

Wat Sigy dus zegt. Het is toch het wijzigen van andermans gegevens, dat hoort niet zomaar zonder medeweten gedaan te worden. Ook als dat soms vervelend, zolang er maaar geen actuele adresgegevens worden verstrekt.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Heleen Vrukalakos
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2016, 19:41
Gender: Trans MtF
Locatie: Achterhoek

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Heleen Vrukalakos »

Danielle schreef:Wat Sigy dus zegt. Het is toch het wijzigen van andermans gegevens, dat hoort niet zomaar zonder medeweten gedaan te worden. Ook als dat soms vervelend, zolang er maaar geen actuele adresgegevens worden verstrekt.
Oke het is goed geregeld en in jullie geval misschien geen probleem. In mij geval houd het in dat er weer een knuppel het honden hok in wordt geworpen zonder de mogelijkheid om het alleen bij mij gegevens te houden die wijzigen, daar baal ik best wel van het is allemaal weer een beetje gesust en dan heb je dit weer. Dat is dan even de andere kant van deze automatisering.
Groetjes Heleen
Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Saskia »

In oktober 2015 ging het niet automatisch dat de gegevens werden gewist. Al mijn gezinsleden die in de zelfde gemeente wonen als ik hebben evenals mijn echtgenote een brief gehad waar in eerst aan gegeven dat ze de oude gegevens kunnen verwijderen. Die brief heb ik ook gehad. Als je niets doet wordt er ook niets verwijderd.
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
Saskia
Berichten: 564
Lid geworden op: 25 nov 2013, 12:48
Gender: Vrouw
Locatie: Rodenrijs

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Saskia »

Saskia schreef:In oktober 2015 ging het niet automatisch dat de gegevens werden gewist. Al mijn gezinsleden die in de zelfde gemeente wonen als ik hebben evenals mijn echtgenote een brief gehad waar in eerst aan gegeven dat ze de oude gegevens kunnen verwijderen. Die brief heb ik ook gehad. Als je niets doet wordt er ook niets verwijderd.
Nog een aanvulling: mijn moeder en oudste dochter die beide in een andere gemeente wonen hebben niets gehad van mijn of mijn geboorte gemeente.
Afbeelding

Afbeelding

Geboren en getogen in de mooiste stad van de EU: GRONINGEN (daar gaat niets boven)
Heleen Vrukalakos
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 jul 2016, 19:41
Gender: Trans MtF
Locatie: Achterhoek

Re: BRP (voorheen GBA) en geheimhouding.. Para..

Bericht door Heleen Vrukalakos »

Ik ben gisteren op bezoek geweest bij burgerzaken in mijn geboorte plaats (je), met 2 man sterk werd de procedure uitgevoerd want dit was voor hun geen dagelijkse kost :D. Ook de mensen in de wachtruimte heb ik een niet dagelijks gesprek voor thuis en in het wekend bezorgd gezien hun reactie toen ik aan het loket vermelde dat ik voor een geslachtswijziging kwam :D iets daar voor bij binnen komst en het wachten aan de balie bezorgde ik nog niet voor op roer ;P. Al met al na een half uurtje was de formaliteit rond en dat het een half uurtje duurde kwam meer om het feit dat beide ambtenaren geïnteresseerd waren na mijn verhaal er achter en de kom met thee was nog niet op :D

Nu is het een feit ben geen meneer meer maar mevrouw en ik heet Heleen ! en wat betreft dat bericht wat mijn ouders gaan krijgen achja ik heb mijn moeder gevraagd in het belang van de orde en netheid om de post even selectief in de gaten te houden zodat de brieven in het ronde archief gaan komen ;) bedankt ma ten minste als het je lukt ;)
Met vriendelijk groet

Heleen Erika Vrukalakos
Plaats reactie