Top-operatie Bigender

Psychologen en procedures
Jeydahn

Top-operatie Bigender

Bericht door Jeydahn »

Haai allemaal!

Ik ben Jey en nieuw op dit forum :) Ik ben een Non-binary Bigender en dan ook erg blij dit forum te hebben gevonden!

Nu had ik wat vraagjes en hopelijk loopt er hier ergens een ervaringsdeskundige tussen :)
Als je jezelf ziet als bigender is het dan mogelijk om toch een top-surgery te verkrijgen? Bij de genderpolie lijkt dit niet het geval, maar misschien mis ik hier iets?!
Heeft er daarnaast iemand ervaring met een psycholoog als bigender zijnde en hoe reageert deze hierop?

Zoals jullie kunnen lezen ben ik niet echt gevorderd in m'n proces maar ik ben een beetje bang nog!
Merp

Re: Top-operatie Bigender

Bericht door Merp »

Ik wil me graag aansluiten bij deze vraag, ik zou dit ook héél graag willen weten.
Nathan90

Bericht door Nathan90 »

Borstoperatie op zich is wel mogelijk als je een chirurg buiten het VU kiest. Het probleem is de verzekering, deze willen bewijs van een psych hebben die aangeeft dat je hier achter staat. Als je het allemaal zelf kan en wil betalen kan je zo een afspraak bij het Slotervaart maken ;)

Betreft waar dan, heb je daadwerkelijk contact gehad met een psych van de genderpoli? Tegenwoordig zijn ze coulanter geworden in de regels, operaties zijn bijvoorbeeld ook niet meer verplicht (bijvoorbeeld, niet alle operaties, of wel hormonen maar geen operatie, of andersom). Anders zou je de zelfstandige psychologen kunnen proberen, PIG Woerden en De Vaart Assen hebben ervaring met (vormen van) genderdysforie.
Merp

Bericht door Merp »

Fijn om te weten. Ik zou het zelf graag wel via de 'normale' route doen, maar vind weinig informatie over wat de minimale vereisten zijn. Bijvoorbeeld, welke psychologische achtergronden doen ze moeilijk over, we kunnen immers niet allemaal uit een leuk gezin komen, en dan is het leven toch schipperen. Of, mbt tot 'real life experience', welke punten word je op beoordeeld? Ik zou bijvoorbeeld heel makkelijk iedereen me 'hij' kunnen laten noemen want mijn hele omgeving weet al jaren dat ik er tussen in zit (en veel ook hoe ik me voel over de chesticles, zoals ik ze noem). Ik hoor van transmensen om me heen (in Nederland en buitenland) dat veel mensen zichzelf binair moeten profileren, dat is nog steeds eng.

(ja, ik val met de deur in huis, is dat erg?)
Nathan90

Bericht door Nathan90 »

Nah, je kan beter duidelijke punten/vragen aankaarten dan vaag zijn of niks zeggen toch ;)

Helaas is daar geen makkelijk antwoord op aangezien elke psycholoog anders is. Ook al zullen er protocollen zijn waar zij zich aan dienen te houden verschilt de omgang en het gemak nu eenmaal heel erg per psycholoog en 'client'. En omdat wij allemaal anders zijn, zijn deze eisen ook niet te noemen. Om een heel extreem voorbeeld te geven, persoon A en B verliezen allebei beide ouders in het jaar voor de diagnostiek, persoon A gaat met minimale vertraging door het traject heen, persoon B loopt een jaar vertraging op. Persoon A is misschien veel zelfstandiger, met een groter sociaal netwerk waar hij op kan vertrouwen en goede financiële situatie. Persoon B woonde misschien nog bij de ouders, heeft weinig contact met andere familie en weinig/geen echte vrienden, geen stabiele financiële situatie.

Sommige spreken een uur (of meerdere gesprekken) over hun kinderwens en hoe dat met genderdysforie samenvalt en gaat in de toekomst. Bij mij hebben we er nog geen 2 min aan besteed. Sommige leven al jarenlang als hun gewenste geslacht, anderen niet. In dat geval wordt er gevraagd of je binnen de eerste drie maanden van de RLE daarmee wil gaan beginnen, zodat je het daadwerkelijk gaat ervaren. Maar doordat hormonen niet meer een verplicht onderdeel van de RLE zijn, zijn de 'eisen' ook per persoon verschillend.

Belangrijkste is dat je het kan vinden met je psycholoog. Als je het gevoel hebt dat hij/zij niet begrijpt waar jij heen wilt, dan kan je aangeven dat je een anders wilt. Bij de meeste werkt het dan ook wel zo dat des te beter jij weet waar je heen wilt, des te beter voor het traject. Een veel gestelde vraag bij de intake is immers, 'wat kunnen wij voor je betekenen'.
Jeydahn

Bericht door Jeydahn »

Heel erg bedankt voor de reacties! Ik zal nogmaals informeren bij de genderpoli en huisarts aangezien ik het geld zelf echt niet zomaar kan ophoesten. Dit geeft me in ieder geval goede moed! Alleen nog even het lef verzamelen om daadwerkelijk de stap te zetten naar een psycholoog.
Nathan90

Bericht door Nathan90 »

Betreft de genderpoli lijkt mij het slimst als je belt en een intake aanvraagt. Vervolgens kan je het tijdens de intake aan de psycholoog die je dan spreekt voorleggen. De dames aan de telefoon kunnen je daar niet bij helpen.
Jeste
Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens

Bericht door Jeste »

Nathan90 schreef:Tegenwoordig zijn ze coulanter geworden in de regels, operaties zijn bijvoorbeeld ook niet meer verplicht (bijvoorbeeld, niet alle operaties, of wel hormonen maar geen operatie, of andersom).
Dat zeggen ze ook op voorlichtingsbijeenkomsten, maar helaas lijkt dit wel de praktijk te zijn:
Nathan90 schreef:Ook al zullen er protocollen zijn waar zij zich aan dienen te houden verschilt de omgang en het gemak nu eenmaal heel erg per psycholoog en 'client'. En omdat wij allemaal anders zijn, zijn deze eisen ook niet te noemen.
Als non binair persoon zou je volgens mij het best terecht kunnen bij de Vaart in Assen. Misschien ook wel bij de Psycho Informa Instellingen in Schoonhoven.
Toch heeft het ook weer een voordeel om als non binair persoon naar het VUmc te gaan, want dan krijgen ze meer kennis.
Bij mij is het bij het VUmc allemaal goed verlopen. Alleen de operatie die nodig was is niet in het VUmc uitgevoerd. Dat kwam echter doordat het voorafgaande aan die operatie nogal rommelig verliep en dat beviel me niet. Toen ben ik daarvoor naar een ander ziekenhuis gegaan, maar wel met de diagnose en de bijbehorende goedkeuring van het VUmc.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.