Effect van HRT op haargroei cq haaruitval

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Blue
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Effect van HRT op haargroei cq haaruitval

Bericht door Blue »

Ik probeerde wat info in te winnen over het effect van HRT op hoofdhaar maar ik kom veel tegenstrijdige berichten tegen.

Bijvoorbeeld dat naast Cypro sommige Transvrouwen ook Finasteride gebruiken (Omdat dit DHT aanmaak nog sterker afremt dan Cypro)
Maar is dat echt nodig? Oestrogeen heeft immers ook nog een T remmend effect en stimuleert juist haargroei.

Daarnaast maak ik me een beetje zorgen over wat men "shedding"noemt. Ofterwel een aantal maanden verergerd haarverlies aan het begin.
Mijn haar is namelijk schrikbarend dun, omdat ik het lang heb valt het gelukkig niet op. Alleen voor in het midden een beetje in fel licht, en lichte inhammen. Kruin gelukkig geen problemen.

Op dit moment is mijn haarverlies denk ik normaal voor een gemiddeld mens (ik schat zo'n 50 haren per dag, in acht genomen dat ik waarschijnlijk ook maar de helft over heb van wat ik ooit had) maar als ik maanden lang extreme shedding te verduren zou krijgen heb ik denk ik een groot probleem.
Als ik mijn hoofd naar achteren doe komt mijn paardenstaart bijna tot mijn billen, maar het is een akelig dun staartje geworden en als het nat is lijkt het helemaal nergens op.
Ik moet er wel bijvertellen dat het merendeel van mijn haarverlies dit jaar is gebeurt door extreme stess/verdriet, en psoriasis op hoofdhuid en niet zozeer door erfelijke kaalheid, dit is altijd een zeer traag proces geweest maar is dit jaar pas gaan opvallen. Wat ik door de stress kwijt ben geraakt groeit wel deels terug maar is zwakker en dunner en dat wordt ben ik bang wel door het erfelijke effect veroorzaakt.

Maar wat zijn jullie ervaringen met Cypro en shedding en eventueel herstel?
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Effect van HRT op haargroei cq haaruitval

Bericht door Emma »

Finasteride bovenop cypro is waarschijnlijk alleen bijgeloof. Om DHT aan te kunnen maken heb je testosteron nodig, en cypro verlaagt die al tot bijna nul.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Mirthe_s

Bericht door Mirthe_s »

Ik gebruik finasteride, totdat ik in feb overga op het pakket van het vu. Ik heb geen last gehad van shedding.
Blue
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Blue »

Emma schreef:Finasteride bovenop cypro is waarschijnlijk alleen bijgeloof. Om DHT aan te kunnen maken heb je testosteron nodig, en cypro verlaagt die al tot bijna nul.
Dat denk ik dus ook, Ik lees wel veel dat FIna met Spiro gecombineerd wordt maar dat is nog te begrijpen omdat Spiro anders werkt dan Cypro.
Of inderdaad als iemand ervoor kiest om alleen E toegedient te krijgen ernaast Fina gebruiken om kaalheid tegen te gaan.

Overigens vind ik het wel vreemd dat het VUmc nooit iets gemeld heeft over Spiro en Finasteride, Ik heb zelfs tijdens de diag fase een extra info gesprek met endo gehad omdat ik twijfelde of ik wel of geen Anti Androgenen wilde. Maar het kwam er eigenlijk een beetje op neer dat Cypro de enige optie was. Maar dat kan misschien komen omdat niet wist of ik SRS zou willen, en in dat geval is Cypro blijkbaar wel de enige optie.
En inderdaad, ik hoef niet op een SRS te worden voorbereid, ik wil alleen dat verdere veramannelijking tot staan gebracht word en optimaal resultaat van de Estrogen.
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

Voor zover ik het begrepen heb is cypro een krachtiger anti androgeen middel dan spiro. Het is echter niet toegelaten in de VS bijv. Ze werken anders en hebben ook andere bijwerkingen. Spiro is een diureticum en heeft dus mogelijke impact op vocht- en mineralen. Cypro is belastend voor de lever.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Belastend voor de lever zijn toch vooral estradiol tabletten. Voor cypro geldt dat alleen in specifieke gevallen bij doses die bij prostaatkankerpatiënten gegeven worden (200mg per dag of meer).

http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h15742.pdf
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]
Anon20190501

Emma schreef:Belastend voor de lever zijn toch vooral estradiol tabletten. Voor cypro geldt dat alleen in specifieke gevallen bij doses
Toch wordt om die reden vaak aanbevolen om cypro vooral te beschouwen als hulpmiddel tot aan de srs of orchidectomie en het niet levenslang te gebruiken.
(Vind helaas niet direct een bron, maar heb het echt al vaker gelezen)
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
vh-Forlove

Bericht door vh-Forlove »

Ik heb ook last van lichte haaruitval en is mij verteld dat dit door de oestrogeen komt... ik neem het maar zo als het is

ik verlies ongeveer 20 haar per dag.
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Sigy schreef:
Emma schreef:Belastend voor de lever zijn toch vooral estradiol tabletten. Voor cypro geldt dat alleen in specifieke gevallen bij doses
Toch wordt om die reden vaak aanbevolen om cypro vooral te beschouwen als hulpmiddel tot aan de srs of orchidectomie en het niet levenslang te gebruiken.
(Vind helaas niet direct een bron, maar heb het echt al vaker gelezen)
De belangrijkste reden om het na de SRS niet meer te gebruiken is omdat het na de SRS zinloos is, omdat je dan zo goed als geen testosteron meer aanmaakt. Het beetje wat je daarna nog wel aanmaakt kun je goed gebruiken voor je libido.

Cyproteronacetaat is een zwaar middel dat bij veel mensen ernstige vermoeidheidsklachten en depressiviteit als bijwerking heeft. Dat speelt bij minstens 1 op de 10 mensen, ik denk zelfs dat als we hier een poll zouden houden het hoger ligt. Dat wil je dus niet nemen als het niet nodig is.

Leverbeschadiging is niet uitgesloten, maar behoort bij de zeldzame bijwerkingen en is niet de hoofdreden om er mee te stoppen. En je lever wordt in verband met de estradiol al in de gaten gehouden.
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]
Anon20190501

@Emma: dank je voor de toelichting. Dat is toch enigszins geruststellend.
Emma schreef:
De belangrijkste reden om het na de SRS niet meer te gebruiken is omdat het na de SRS zinloos is, omdat je dan zo goed als geen testosteron meer aanmaakt. Het beetje wat je daarna nog wel aanmaakt kun je goed gebruiken voor je libido.
Maar cypro heeft toch ook een -weliswaar vrij zwakke- progestagene werking, en is dus borstgroeibevorderend (3x ww). Daarom is een kleine "onderhoudsdosis" soms zelfs na SRS niet noodzakelijk overbodig. Vooral wanneer iemand niet meteen een BVG wil. Ook op dit forum zijn getuigenissen daaromtrent te vinden.