vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Pas ik nou in een hokje of niet?
Emma1981

Re: vumc wachttijden en hoe wij worden behandeld

Bericht door Emma1981 »

Emma schreef:Punt is dat als ik een KNO arts zoek, ik naar een ziekenhuis kan dat mij het beste helpt. Die keuze is er met genderdysforie niet, en de VUmc genderpoli lijkt zich daardoor niet geroepen om structurele verbeteringen door te voeren.
Waarschijnlijk begrijp ik je verkeerd, maar ik zat zelf te kijken naar Psycho Informa en die zeggen dat ze heel het traject kunnen helpen, waarbij de medische behandelingen door derden geregeld wordt ("Voor medische behandelingen .... verwijzen wij door naar derden, zowel in Nederland als ook in het buitenland.")

Mij gaf dat de indruk dat ik dan niet bij de VU in de wachtrij kom maar bij Psycho Informa. Of begrijp ik hun teksten dan niet helemaal?

En excuses voor het niet echt on-topic zijn. Qua de on-topic reactie, ik heb nog niet te maken gehad met het vu, maar de 22 weken wachttijd voor uberhaubt de intake doet me sterk kijken naar alternatieven.
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

De Psycho Informa Instellingen kunnen je bgeleiden in het hele traject, maar ze hebben geen chirurgen en endocrinologen in dienst, die moet je dus zelf zoeken, met hulp van je psych.
Irene
Nisss

Bericht door Nisss »

On topic

Fijn dat er herkenbaarheid is. Ik ben het er niet mee eens dat acties uitvoeren al dan niet een petitie niet zal helpen. Ik denk juist dat het wel zal helpen.

Het lijkt haast alsof niemand wilt opkomen omdat ze denken dat het geen effect heeft.

Reden nr 1 is we accepteren momenteel dat er lange wachttijden zijn. En dat dan bij elke stap in onze journey. Hoe ik dat weet? Na het lezen van reacties en geluiden wat ik hoor heeft (op enkele na) niemand een officiële klacht ingediend.

Wat betreft transvisie leuk dat er een brief is gestuurd. Zoals ik het nu lees heeft dat geen effect gehad. Effect is er pas als er echt geluid wordt gegeven idd door de patiënten (om maar zo te benoemen).

Misschien een idee om echt alle emailtjes van bijv klacht afdeling, poli en namen van de artsen (+mails) te noteren?
Ik wil zelf voor het einde van deze week een officiële klacht indienen. Wie kan mij helpen met zo n lijst?

Vervolg stap daarna is dat we elkaar stimuleren om klacht uit te sturen.
Wat vinden jullie hiervan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Isabelle
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Isabelle »

Irene_de_Vreede schreef:De Psycho Informa Instellingen kunnen je bgeleiden in het hele traject, maar ze hebben geen chirurgen en endocrinologen in dienst, die moet je dus zelf zoeken, met hulp van je psych.
Ik loop bij de PII en ze hebben inderdaad zelf geen endocrinologen en chirurgen in dienst.
Je hoeft echter nergens naar te zoeken bij hen hoor.
Ze hebben gewoon 'hun contacten' en daar verwijzen ze je naar door.
Heb een keer gevraagt of ik een overzicht kon krijgen waar ik allemaal heen kon(met wie ze dus contact hebben), maar dit houden ze strict geheim. Opgeborgen ergens in een kluis en terecht !
Ze houden zo hun contacten vrij voor hun eigen patienten denk ik. Je hoeft dus niet te zoeken, ze verwijzen je gewoon door.
Afspraak gaat ook super snel heb me 2 weken geleden aangemeld en eerste afspraak endo is de 28e.

Het ding met de PII is wel dat het een vrij intensief diagnose traject is. Wekelijkse afspraken met een psycholoog, veel vragenlijsten (heel veel) en doordat het verschillende adressen heeft (woerden, schoonhoven, den haag) zul je moeten kunnen reizen.
Mijn psychiater zit in schoonhoven, mijn psychologe is den haag en zal ook nog een keer naar woerden moeten ergens binnenkort om met Tanja een gesprek te hebben dacht ik.
Voordeel is trouwens wel van wekelijkse afspraken dat er geen gevalletjes: vertel nog eens even wie je bent optreden. Ze spreken je elke week(ten minste in mijn geval) dus krijgen een goed beeld van je.
Heb het gevoel dat dit ook wat beter werkt dan eens in de paar maanden elkaar zien, maar goed.

On topic : Er wordt nu in samenwerking met transvisie een somatische zorgstandaard gefrabiceerd zoals danielle zei . Er wordt daar dan gesproken over decentrale zorg, onderzoek wordt aangehaald voor mogelijke veranderingen en omdat de wachtlijsten zo lang zijn wordt dit vast ook besproken. Dit gaat max 3 jaar duren zeiden ze.
Goed dat er aan gewerkt wordt maar ook zonde dat het veel snelle veranderin(misschien wel verbetering) in de weg staat.
Een brief of petitie over wachtlijsten zal hoogst waarschijnlijk door het VU beantwoord worden met : sorry we zijn ermee bezig, maar dit soort problemen en veranderingen moeten in goede banen aangepakt en structureel bekeken worden.

Dus hoe veel ik zo een petitie ook steun, de bureaucratie erachter (vooral bij het VU als heilig kenniscentrum der wetenschap over gender dysforie<sarcasme) is te groot en technische gezien werken ze er dus al aan.

Isabelle
Danielle

Bericht door Danielle »

Precies om wat isabella zegt ben ik van mening dat een officiële directe klacht meer uit gaat halen dan een algemene petitie. Zo'n petitie kunnen ze makkelijk naast zich neerleggen, op een klacht moet gereageerd worden.
Mijn transitieblog: Fading Gender
wiggeltje

Bericht door wiggeltje »

Vanuit het eerste bericht.

Ik wil best wel tekenen voor de petitie. Bij mijn intakegesprek kwam dat negatieve wachtgedoe trouwens ook al ter sprake. Met alle geduld ervaar ik het namelijk zelf ook als storend (zoals de maandenlange wachttijd van de aanmelding tot naar de intake toe). Net alsof het niet geheel serieus is en zo lang moet duren totdat je er gek genoeg geen zin meer in hebt. Zelfs al zou een petitie misschien weinig uithalen, lijkt me het niet mis om een geluid te halen horen in plaats van afwachten. Samen sterk.
Anon20230219
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Anon20230219 »

wiggeltje schreef:Vanuit het eerste bericht.

Ik wil best wel tekenen voor de petitie. Bij mijn intakegesprek kwam dat negatieve wachtgedoe trouwens ook al ter sprake. Met alle geduld ervaar ik het namelijk zelf ook als storend (zoals de maandenlange wachttijd van de aanmelding tot naar de intake toe). Net alsof het niet geheel serieus is en zo lang moet duren totdat je er gek genoeg geen zin meer in hebt. Zelfs al zou een petitie misschien weinig uithalen, lijkt me het niet mis om een geluid te halen horen in plaats van afwachten. Samen sterk.
Tja ik moet mijn intake nog krijgen maar zou zeker ook mijn handtekening eronder zetten hoor...denk dat een klacht indienen in mijn geval niet echt heel veel zal uitmaken..
Maar goed ruim 16-22 weken wachten in mijn geval is best lang te noemen....
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Zoals gezegd, klachten kennen een procedure waar formeel iets mee gedaan moet worden. Een petitie, aan wie ga je die aanbieden? En wat als degene die 'm aanneemt vriendelijk lacht en over gaat tot de orde van de dag? Wat als niemand 'm uberhaupt wil aannemen? Is zoiets niet eigenlijk gewoon om voor jezelf te kunnen zeggen dat je je ongenoegen geuit hebt?

Ik ben een fel tegenstander van niets doen, maar het succes van een petitie met een honderdtal handtekeningen lijkt me beperkt. Een honderdtal klachten bij de klachtencommissie daarentegen is exorbitant hoog.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Ik heb ooit een klacht ingediend bij een GGZ in verband met een aantal misverstanden. Vervolgens werd ik uitgenodigd door de directrice van die locatie, en kreeg zelfs een bouquet bloemen aangeboden omdat ze wilden laten zien dat ze klachten daadwerkelijk serieus nemen. Had ik niet verwacht, maar het voelde in ieder geval goed. Helaas was er niets aan te doen omdat ze met personeelstekort en ziekte te maken hadden (het ging over het planbureau) maar het was wel doorgegeven en daarna zijn er ook geen misverstanden meer voor gekomen.
meerdere zakken met zaagsel
wiggeltje

Bericht door wiggeltje »

Emma schreef:Zoals gezegd, klachten kennen een procedure waar formeel iets mee gedaan moet worden. Een petitie, aan wie ga je die aanbieden? En wat als degene die 'm aanneemt vriendelijk lacht en over gaat tot de orde van de dag? Wat als niemand 'm uberhaupt wil aannemen? Is zoiets niet eigenlijk gewoon om voor jezelf te kunnen zeggen dat je je ongenoegen geuit hebt?
Ik denk dat zij sowieso overgaan tot de orde van de dag. Zo'n petitieformulier met handtekeningen wordt naar mijn idee vast bij een desbetreffende klachtenpunt ingeleverd. Het wordt gelezen, hopelijk doorgesproken, gaan over tot de orde van de dag en zullen het hopelijk op geschikte moment voor de geest kunnen halen. Dat is wat ik denk, verder heb ik er geen verstand over.

Wie niet waagt, wie niet wint :)