Een vraagje,voor de vrouwen hier:slapen jullie ook zo ontzettend veel?de eerste 5 maanden kon ik net als voor mijn hormonen met 5 a 6 uurtjes slaap toe.sinds een maand bemerk ik dat ik plots veel meer slaap nodig heb.8 a 9 uurtjes is heel gewoon geworden bij mij!evenals,als ik warm heb gegeten en nog even op de bank ga liggen dat ik zo weer voor 1 of 2 uurtjes vertrokken ben.is dit normaal?hebben jullie hier ook last van?heeft dit met de hrt te maken?
Gr.Rikki
Slapen!
-
andreagen
Re: Slapen!
Rikki, ik weet het niet zeker, maar ik herken jouw slaapgedrag. Voor ik uit de kast kwam, sliep ik gemiddeld 4 uur per nacht, deed 's nachts kranten bezorgen en had een contract van 40 uur bij mijn werkgever. IK zit al anderhalf jaar in de ziektewet en zou dus minder moe moeten zijn, maar....nu ik anderhalf jaar aan de hormonen ben, ga ik 's avonds om half negen naar bed tot 's morgens half zeven en de laatste maanden ga ik ook "s middags nog een paar uur slapen in bed. En tussendoor zit ik ook nog regelmatig te knikkebollen. Volgende week heb ik mijn SRS-operatie en ik ben benieuwd of mijn slaapbehoefte daarna veranderd. Maar je moet maar bedenken, slapen op zich is niet verkeerd, alleen komt het af en toe niet goed uit.
-
Anon20190516
Ik moet er wel bij vermelden dat ik sindsbegin oktober 'nachts werk.geen idee of dat van enige invloed op mijn slaapgedrag kan hebben?
-
Anon20230219
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ja het veranderen van je werktijden kan inderdaad invloed hebben op je slaap gedrag, dus misschien ligt het deels ook daar aan dat je meer behoefte aan slaap hebt.Rikki schreef:Ik moet er wel bij vermelden dat ik sindsbegin oktober 'nachts werk.geen idee of dat van enige invloed op mijn slaapgedrag kan hebben?
Maar denk ook dat de hormonen dat systeem beetje in de war schoppen maar ervaring heb ik zelf daar dan niet mee.
Je lichaam zal wel aan rust toe zijn, anders wordt je niet moe.
En rust is alleen maar goed moet je maar beseffen.
Liefs:Lisa
-
Janice
Androcur zorg voor vermoeidheid, iig in mijn geval, weet niet of je dat ook gebruikt?
-
Venusss
- Voornaamwoorden: Vrouw
's nachts werk is inderdaad van invloed op je dag- en nachtritme. De ogen van mensen zijn namelijk gewend aan zonlicht. Teweinig slaap dat ook je stemming overdag beinvloeden. Goed en voldoende slaap is zowieso belangrijk voor je. Ik ben benieuwd hoeveel uur je gemiddeld slaapt, want misschien is je slaap ook van invloed op de werking van je hormoonhuishouding aangezien je in een ander topic ook aangaf dat jezelf afvroeg "is dit het nou???"
Eventueel een goed idee om via een psycholoog vragen om een voor ehealth module voor slaap advies omdat je aangeeft dat je sinds kort pas 's nachts werk doet, zodat je wat gerust bent gesteld over deze informatie, maar pas op want het is wel een slaapwekkend onderwerp
Eventueel een goed idee om via een psycholoog vragen om een voor ehealth module voor slaap advies omdat je aangeeft dat je sinds kort pas 's nachts werk doet, zodat je wat gerust bent gesteld over deze informatie, maar pas op want het is wel een slaapwekkend onderwerp
-
J170503jessica26
ik zou voor de zekerheid bloed laten prikken op vitamine tekort voornamelijk b en d kan je door de hormonen tekort komen en veroorzaakt vermoeiheid
-
wiggeltje
Is heel normaal, Rikki. Misschien zit je nu juist prettig in je vel, nu je de 8 uur slaapt?
Ik weet ook niet of je nachtdienst doet, of je s'nachts tot te laat op bent. Beste is om overdag de dingen te doen en de nacht te laten voor wat het is (iets wat ikzelf nogal verkeerd doe de laatste tijden).
Je hebt sowieso 8 uur slaap nodig, net zoals de meeste mensen. 5 a 6 uur slapen is te kort, tenzij je dit zelden doen.
Ikzelf slaap ook 8 tot 9 uur. En een enkele keer ook wel 5 tot 6 uur, maar dan is dat om een reden, zoals dat ik slecht geslapen heb of dat ik te vroeg eruit moet. Echter ben ik die dag dan niet helemaal fris en ben ik bij thuiskomst toe aan een dutje.
Al met al (en ik heb geen verstand van medicatie) is gezond eten, bewegen en voldoende slapen goed voor vrijwel alles.
Anderzijds kan het ook met de seizoenen te maken hebben, donkere periode van de winter?
In ieder geval wens ik je een goede nachtrust toe
Ik weet ook niet of je nachtdienst doet, of je s'nachts tot te laat op bent. Beste is om overdag de dingen te doen en de nacht te laten voor wat het is (iets wat ikzelf nogal verkeerd doe de laatste tijden).
Je hebt sowieso 8 uur slaap nodig, net zoals de meeste mensen. 5 a 6 uur slapen is te kort, tenzij je dit zelden doen.
Ikzelf slaap ook 8 tot 9 uur. En een enkele keer ook wel 5 tot 6 uur, maar dan is dat om een reden, zoals dat ik slecht geslapen heb of dat ik te vroeg eruit moet. Echter ben ik die dag dan niet helemaal fris en ben ik bij thuiskomst toe aan een dutje.
Al met al (en ik heb geen verstand van medicatie) is gezond eten, bewegen en voldoende slapen goed voor vrijwel alles.
Anderzijds kan het ook met de seizoenen te maken hebben, donkere periode van de winter?
In ieder geval wens ik je een goede nachtrust toe
-
Anon20190501
Brrzzzzt, wrong answer !wiggeltje schreef:5 a 6 uur slapen is te kort
In het kader van mijn diagnostiek vroeg de psychiater ook naar mijn slaapgewoonten. Ik vertelde dat ik gemiddeld zes uur slaap, soms iets langer.
Daarop vroeg hij of ik me uitgerust voelde en/of overdags soms de neiging heb om in te dommelen. Toen ik daarop ontkennend antwoordde zei hij : Ok in orde dan. Ik vroeg hem wat een normaal en goed slaappatroon was. Het antwoord was dat elk slaappatroon waarbij je je goed voelt okee is. Gemiddeld heeft een mens 7 tot 8 uur slaap nodig. Sommigen minder anderen meer. Uitzonderingen komen toe met 3 a 4 uur, andere uitzonderingen hebben meer dan 10 uur nodig.
Medicijnen, topsport, leeftijd beïnvloeden de slaapbehoefte.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
-
Anon20190516
@Janice:ik gebruik cyproteron acetaat,is dat hetzelfde als androcur?
@Wiggeltje:ik werk snachts,dat wil zeggen dat ik om 20:00 begin en om 04:30 klaar ben.ben tegen 5en thuis.ik ga om 05:30 slapen en kan,als ik verder geen afspraken smiddags heb tot 14:00 doorslapen.verder eet ik rond 17:30 en kan daarna als ik languit op de bank ga liggen zo weer 1,5 wegzakken.om 19:30 moet ik de deur uit.wat wel meespeelt misschien is dat ik een maandje terug veel last van mijn reuma heb gehad,waardoor ik door de pijn hooguit 3 a4 uurtjes sliep.
@Jessica,ik heb elke dag een kauwtablet calcium met viamine D,ivm mijn reuma.
@Venus,sinds ik nu 3,5 week totaal niets meer rook(deed af en toe een sigaretje van een vriendin,af en toe van een collega,en 2 joints in het weekend,zit ook tabak in.totaal 7 per week ofzo)lijken de hormonen veel beter aan te slaan(begin nu echt langzamerhand boobs te krijgen!)
Gr.Rikki
@Wiggeltje:ik werk snachts,dat wil zeggen dat ik om 20:00 begin en om 04:30 klaar ben.ben tegen 5en thuis.ik ga om 05:30 slapen en kan,als ik verder geen afspraken smiddags heb tot 14:00 doorslapen.verder eet ik rond 17:30 en kan daarna als ik languit op de bank ga liggen zo weer 1,5 wegzakken.om 19:30 moet ik de deur uit.wat wel meespeelt misschien is dat ik een maandje terug veel last van mijn reuma heb gehad,waardoor ik door de pijn hooguit 3 a4 uurtjes sliep.
@Jessica,ik heb elke dag een kauwtablet calcium met viamine D,ivm mijn reuma.
@Venus,sinds ik nu 3,5 week totaal niets meer rook(deed af en toe een sigaretje van een vriendin,af en toe van een collega,en 2 joints in het weekend,zit ook tabak in.totaal 7 per week ofzo)lijken de hormonen veel beter aan te slaan(begin nu echt langzamerhand boobs te krijgen!)
Gr.Rikki