Logopedie en stemaanpassingen

Danielle

Logopedie en stemaanpassingen

Bericht door Danielle »

Nou het is zover. Vorige week vrijdag was ik bij het VUmc voor een drie-maanden voortgangsgesprek (zit nu drie maanden aan de androcur) en ga als het goed is over een maand verder met oestrogenen. Dus dat lichaam veranderd vanzelf wel dadelijk. Ik heb gelukkig niet een supermannelijk lijf, dat scheelt. Maar mijn stem zie ik als een van de grootste hindernissen. Dus gevraagd om een doorverwijzing naar de logopedist. Nou daarvoor moet je nog wel langs poortwachter KNO arts voor een onderzoek. Ik werd gewaarschuwd dat het niet prettig gaat zijn.

Of het écht zo vervelend is zal ik straks wel merken als ik op de KNO-poli zit. Ik heb gehoord dat "ze dingen gaan opmeten enzo" zoals Jos het uitdrukte. Noodzakelijk kwaad zullen we maar denken. Al weet ik eigenlijk niet exact wat ik moet verwachten van dat onderzoek.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Hedwich

Re: Logopedie en stemaanpassingen

Bericht door Hedwich »

Ze douwen een camera door je strot (maar dan wel liefdevol) en dan moet je "uuuuuu" zeggen. Ik vond het een uitdaging, maar dat was niet omdat het zo onprettig was, maar omdat camera's en "uuuuuu" zeggen gewoon niet samengaan. (er zit immers geen "u" in "camera" ;) )
Joyce

Bericht door Joyce »

Mijn tong werd beetgepakt en naar buiten getrokken en verder als bij Hedwig,
Nooit geweten dat ik zo'n lange tong had, kreeg eerst het idee dat op die manier de jonge heer naar binnen werd getrokken :P
had een operatie gescheeld.
Maar verder was het wel leuk en ging het wel
Arike

Bericht door Arike »

klinkt bekend, en was niet pijnlijk, hoor :)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Danielle

Bericht door Danielle »

Het was lang niet zo erg als ik had verwacht. Het viel best mee, meest vervelende was eigenlijk de ijzeren greep van de arts op mijn tong. Uiteindelijk een klein beetje keelpijn overgehouden. Op mijn blog staat en compleet verslag.

Gelukkig goed nieuws gekregen. Ik heb voldoende stembereik om wat mee te kunnen en mijn stembanden vormen verder ook geen obstakel. Nu een afspraak maken met een logopedist.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Claire

Bericht door Claire »

Weten jullie of zo'n onderzoek echt nodig is of kan je al met logopedie beginnen zonder?
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Venka

Bericht door Venka »

Claire schreef:Weten jullie of zo'n onderzoek echt nodig is of kan je al met logopedie beginnen zonder?
Je kan gewoon zonder beginnen,ik heb nooit zon onderzoek gehad en ben afgelopen januari met logo begonnen en ben nu zo ongeveer klaar.Gewoon naar de dokter en vragen om een doorverwijzing i.v.m. transseksualiteit.
Claire

Bericht door Claire »

Dank je wel Aafke.
Verwijzing heb ik en ga ik verder met zoeken.
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

:hug: :hug2:
Joyce

Bericht door Joyce »

Claire schreef:Weten jullie of zo'n onderzoek echt nodig is of kan je al met logopedie beginnen zonder?
Mijn logopediste heeft dit onderzoek aangevraagd om een beeld te krijgen wat mijn bereik zou kunnen zijn
KarenTS

Bericht door KarenTS »

Ik ben ook via de VU bij de KNO arts terecht gekomen. Verhalen over zo'n camera naar binnen had ik al gehoord en zag ik erg tegenop.Eenmaal bij de KNO arts had ik dat ook verteld en hoefde het ook helemaal niet aangezien t alleen van belang is als je ook n operatie aan je stembanden wilt/nodig hebt, dus heeft verder alleen even met n spiegeltje in m'n keel gekeken en in m'n oren gekeken en mijn stembereik is met n computer uitgelezen, aan de hand van n stukje voorlezen. Daarna verwijsbriefje voor de logopedie gekregen ,en n goed adres ,bij mij in de buurt