Korte tijd tussen opeenvolgende metingen maakt ze vrij zinloos. Ik heb me destijds ingelezen in het onderwerp en nog een beetje meer toen er onverwacht een lage waarde uit kwam. Vaker dan eens in de drie jaar de botdichtheid meten heeft niet zoveel zin, het proces van ontkalken, of opnieuw verkalken gaat daarvoor te langzaam. Toen ik er afgelopen jaar naar vroeg, bij het VUmc, kreeg ik te horen dat de basisinterval eens per 5 jaar is geworden.Emma schreef:Met de standaarddosering die het VUmc in eerste instantie aan iedereen geeft is opvolging ook maar beperkt. Zeker omdat er bij lang niet iedereen een tweede scan gedaan wordt, en als het wel gedaan wordt, het vaak ergens vlak voor of al na de SRS gebeurt, en dat valt zo ongeveer samen met het stoppen met de cypro.Sigy schreef:Hier in België (UZ Leuven) géén HRT zonder botscan. Men wil een baseline tbv opvolging. En cypro kan wel degelijk invloed uitoefenen op botdensiteit. De oestrogeen heeft weliswaar een positieve invloed, correcte dosering is dan wel nodig.
Botscan na groen, VUmc
-
Danielle
Re: Botscan na groen, VUmc
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Tja. Dit is een van de onderzoeken die ik bedoelde. De botscan is met dat interval van vijf jaar dus echt niet bedoeld om de gezondheid van individuele patiënten te bewaken.
https://www.vumc.nl/afdelingen/over-vum ... l-wiepjes/
Voor wat betreft de oorspronkelijke vraag van Mirthe kunnen we dus concluderen dat die scan voor de HRT niet nodig is en dat ze zich dus geen zorgen hoeft te maken.
https://www.vumc.nl/afdelingen/over-vum ... l-wiepjes/
Voor wat betreft de oorspronkelijke vraag van Mirthe kunnen we dus concluderen dat die scan voor de HRT niet nodig is en dat ze zich dus geen zorgen hoeft te maken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Emma
- Beheerder
Overigens:
Wat het goede aan het nieuws voor *deze* groep is vertelt men niet. Het enige wat ik kan bedenken is dat er dus eigenlijk geen scans meer gemaakt hoeven worden."Dit is goed nieuws voor transgenders bij wie we regelmatig DEXA-scans doen om eventuele verminderingen in de botdichtheid te kunnen zien."
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Anon20210626
Afgezien van nodig of niet , ik was wel blij met de mijne
Ik had als diagnose bij de eerste scan dat er er sprake was van osteoporose , ik was daar zonder die scan nooit achtergekomen .
Nu kan ik in de medicatie slikken die er voor zorgt dat het niet verder gaat .
Het was geen reden om ook maar iets te herzien in de HRT dus daar hoef je je in iedergeval geen zorgen om te maken
Ik had als diagnose bij de eerste scan dat er er sprake was van osteoporose , ik was daar zonder die scan nooit achtergekomen .
Nu kan ik in de medicatie slikken die er voor zorgt dat het niet verder gaat .
Het was geen reden om ook maar iets te herzien in de HRT dus daar hoef je je in iedergeval geen zorgen om te maken
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
-
Blue
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Ik kreeg 2 sept groen licht en 25 nov afspraak met endo en dus ook direct recept voor hormonen. De tweede afspraak op zelfde dag is met verpleegkundige en is voornamelijk voorlichting over geslachts wijziging bij gemeente, over logopedie en ontharing. En meting van gewicht en vetpercentage. Tenslotte tig buisjes bloed afname. Afspraak voor botscan pas daarna gemaakt en is voor mij eind februari
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
-
Mirthe_s
Een half uurtje voor voorlichting over al die onderwerpen. Ik ben blij dat ik mijn eigen research al heb gedaan
.
-
Anon20210626
Een uur in totaal
Je hebt twee afspraken , 1 met de verpleegkundige , 30 minuten en 1 met de endocrinoloog.
Daarna bloedprikken en door naar de apotheek . Je bent dus wel een paar uurtjes zoet .
Je hebt twee afspraken , 1 met de verpleegkundige , 30 minuten en 1 met de endocrinoloog.
Daarna bloedprikken en door naar de apotheek . Je bent dus wel een paar uurtjes zoet .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
-
Emma
- Beheerder
Vooral door de wachttijd bij de apotheek... een uur wachten voor je aan de beurt bent is niks.Renée schreef: en door naar de apotheek . Je bent dus wel een paar uurtjes zoet .
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Danielle
Apotheek kan natuurlijk ook je eigen apotheek in je woonplaats zijn. Mijn ervaring is wel dat deze moeten bestellen en dat je dan een dag later je medicatie kan ophalen. Is nog wel altijd beter dan een uur op die matig comfortabele bank zitten wachten. 
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Emma
- Beheerder
Maar ik kan me zo voorstellen dat als je de allereerste keer je recept meekrijgt, je graag een uurtje wilt wachten, om niet nog een hele dag te hoeven wachten. In het grotere geheel maakt die ene dag niets uit, maar na al die maanden is het heel veel...
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]