Buiten het VUmc om

Psychologen en procedures
nraeven

Buiten het VUmc om

Bericht door nraeven »

Hey,

Ik ben van mijn 7e tot mijn 11e in behandeling geweest bij het VUmc, maar heb moeten stoppen. Niet omdat ik dat wilde, maar omdat er geen genderdysforie kon worden vastgesteld. Misschien niet zo letterlijk, maar zelfs op die jonge leeftijd heb ik dat zo ervaren. Als ik er nu op terug kijk heb ik me ook nooit echt serieus genomen gevoeld.
Een tijdje terug heb ik weer naar het VU gemaild met de boodschap dat ik graag terug zou willen komen omdat het gevoel van dysforie niet weg gaat; sterker nog het wordt alleen maar erger. Ik had mijn patientennummer er netjes bij gestopt maar kreeg helemaal geen antwoord. Na aandringen en er zelf achteraan zitten kreeg ik het antwoord dat ze me niet meer kunnen helpen omdat ik nu 18+ ben, en dus zou ik wéér naar de huisarts moeten voor een verwijsbrief om vervolgens weer een half jaar te wachten op de intake. Nu snap ik best dat dit noodzakelijk is, maar mijn punt is dat ik het liefst helemaal niet meer terug ga naar het VU. Ik voel me er niet op mijn gemak, en heb het idee dat ze alles kunnen maken tegenover ons omdat ze toch een soort monopolistisch spelletje kunnen spelen.

Mijn vraag nu is: kan een transitie ook buiten het VUmc om? Ik heb al gelezen over De Vaart en PII maar kon nergens een duidelijk antwoord vinden of ik daar ook aan een hormoonbehandeling en/of operaties geholpen kan worden. Zijn er andere instanties buiten de grote genderteams om die mij/ons kunnen helpen?

Mvg,
Noah.

p.s Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar een duidelijk antwoord heb ik nergens kunnen vinden.
Ender
Transgender

Re: Buiten het VUmc om

Bericht door Ender »

Als je in het noorden woont, kan je ook terecht bij het UMCG (Groningen). Die hebben een gender team and doen voor zover ik weet het hele traject, dus incl hormoonbehandeling en operaties. Ik sta daar nog op de wachtlijst voor de intake dus de ins en outs kan ik je nog niet vertellen.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Je kunt inderdaad naar de PII of De Vaart, en dan doorverwezen worden naar een onafhankelijke endocrinoloog voor hormonen en bijvoorbeeld naar het UZ Gent voor operaties.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
nraeven

Bericht door nraeven »

Ender schreef:Als je in het noorden woont, kan je ook terecht bij het UMCG (Groningen). Die hebben een gender team and doen voor zover ik weet het hele traject, dus incl hormoonbehandeling en operaties. Ik sta daar nog op de wachtlijst voor de intake dus de ins en outs kan ik je nog niet vertellen.
Ik woon in de buurt van Maastricht, dus dat is wel erg ver weg. Ook in België is een genderteam, maar ik weet niet precies waarom, ze spreken me allemaal niet zo aan. Voel me net een massaproduct bij zo'n grote instanties.
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

In Leuven is ook een kleiner genderteam. Heb er goeie ervaringen mee.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Irene_de_Vreede
Moderator

Bericht door Irene_de_Vreede »

Er zijn nog altijd mogelijkheden buiten de VU om, voor de hrt geen enkel probleem, maar voor de srs is er op dit moment binnen Nederland geen enkele mogelijkheid tenzij je in het Noorden van Nederland woont.
Irene
Jer158

Bericht door Jer158 »

Ik heb komende week mijn intakegesprek bij het PII. Kan je dus nog niet uit eerste hand vertellen hoe het daar werkt. Heb idd begrepen dat HRT geen enkel probleem is en men voor operaties eventueel uitwijkt naar het buitenland. Denk dat het PII of De Vaart geen gekke opties voor je zijn. Toch een meer persoonlijke aanpak dan het "one-size-fits-all"-beleid van het VU.
Hung her from the branches of a mango tree
nraeven

Bericht door nraeven »

Jer158 schreef:Ik heb komende week mijn intakegesprek bij het PII. Kan je dus nog niet uit eerste hand vertellen hoe het daar werkt. Heb idd begrepen dat HRT geen enkel probleem is en men voor operaties eventueel uitwijkt naar het buitenland. Denk dat het PII of De Vaart geen gekke opties voor je zijn. Toch een meer persoonlijke aanpak dan het "one-size-fits-all"-beleid van het VU.
Oh geweldig! Maakt me heel blij en hoopvol dat te lezen! Weet je toevallig hoe het zit met de verzekeringen en operaties in het buitenland?
Irene_de_Vreede
Moderator

Bericht door Irene_de_Vreede »

De theorie is dat de verzekeringsmaatschappij maximaal de prijs van een operatie in Nederland moet vergoeden, maar de praktijk is soms wat vager.
Irene
Ylse
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Ylse »

Voor nu lijkt het er ook op dat je via de Vaart of het PII voor je SRS ook kan instromen bij het UMCG
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France