Zweden: transgender is geen geestelijke stoornis meer

Nieuwsberichten
NaomiClareNL

Zweden: transgender is geen geestelijke stoornis meer

Bericht door NaomiClareNL »

Zweden heeft besloten de diagnose gender dysforie niet meer zonder meer toe te passen op mensen die transgender zijn. Daarmee komt een einde aan de automatische rangschikking onder geestelijk gestoord zijn.
Dit is in lijn met de verwijdering van transseksualiteit uit de hoek van geestelijke stoornissen van de ICD-10 van de WHO waartoe in oktober 2016 besloten was.

klik

Geen idee of en hoe hoog de vergoedingen zijn voor transgender mensen in Zweden die voor een medische behandeling kiezen maar ik hoop en ga er vanuit dat deze verschuiving naar een niet geestelijke stoornis geen gevolgen heeft voor die vergoedingen en behandelingen.

Als er geen gevolgen zijn dan juich ik dat persoonlijk toe aangezien ik transgender zijn niet als een geestelijke stoornis beschouw. Voor mij persoonlijk is het gewoon een lichamelijke aandoening die redelijk goed verholpen kan worden. Wat mij betreft volgt Nederland snel.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Anon20190501

Re: Zweden: transgender is geen geestelijke stoornis meer

Bericht door Anon20190501 »

On topic 1. Hier in Zweden wordt niet gekoehandeld in vergoedingen. De noodzakelijke en erkende gezondheidszorg is gratis boven een bepaalde maximum factuur.

On topic 2. Ik hoop binnenkort te weten of tg zorg nog onder de noodzakelijke gezondheidszorg blijft ressorteren

Semi on topic: Ik ben heel erg transgender maar ook heel erg lichamelijk niet ziek. Met alle respect, maar ik word altijd een beetje boos bij de suggestie dat tg-heid een lichamelijke aandoening zou zijn. Behalve mijn bijzonder kapotte linkerknie functioneert mijn 40+ lichaam nagenoeg perfect. Ik heb er dan ook altijd goed voor gezorgd. Mijn geest functioneert ook zeer goed. Is evenmin ziek of gebrekkig.

Dat mijn lichaam en geest niet geheel compatibel zijn met elkaar, dat is een andere zaak...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Alice

Bericht door Alice »

Sigrid schreef:Dat mijn lichaam en geest niet geheel compatibel zijn met elkaar
Goede omschrijving.
Die ga ik proberen te onthouden.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Jessy

Bericht door Jessy »

Ik vind de discussie of het een geestelijke of lichamelijke aandoening is een beetje zinloos persoonlijk.
Zoals Sigrid al zegt, ik ben ook van mening dat het geen van beide is. Het feitelijke probleem is dat lichaam en geest niet met elkaar overeen komen betreffende het geslacht. Dus ja, wat is het dan? Feit is natuurlijk wel dat slechts 1 van de 2 is aan te passen om de ander te matchen.
Maarja het moet een naam hebben, en het moet onder een bepaalde paraplu vallen zeker?
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Jessy schreef: Maarja het moet een naam hebben, en het moet onder een bepaalde paraplu vallen zeker?
Nee, het moet een definitie hebben om toegang te hebben tot de zorg. En dan maakt de definitie het verschil welke zorg je krijgt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190501

Emma schreef:
Jessy schreef: Maarja het moet een naam hebben, en het moet onder een bepaalde paraplu vallen zeker?
Nee, het moet een definitie hebben om toegang te hebben tot de zorg. En dan maakt de definitie het verschil welke zorg je krijgt.
Toegang is niet zozeer het probleem. Geld opent alle deuren.
Terugbetaling of vergoeding (afh. van het land) is dat wel.

Geen pathologie betekent logischerwijs meteen: uit eigen zak betalen. De noodzaak ontbreekt immers.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

In Nederland opent geld niet alle deuren. Zonder recept geen legale medicijnen bijvoorbeeld. En zonder diagnose geen recept. Zelf structureel receptmedicijnen uit het buitenland halen is verboden.
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]
Anon20190501

Voor zover ik de regelgeving ken, zijn er geen beperkingen op zorgshoppen binnen de EU.
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Maar wel heel duidelijke praktische beperkingen. Je medicijnen per post laten bezorgen is knap lastig, dus je zult ze zelf moeten halen. En dan wordt tijd al snel een beperking.

Het is eigenlijk net als met vuurwerk. In verschillende EU landen gelden verschillende normen. Je mag als je in Nederlander in Duitsland en in België gewoon vuurwerk kopen, maar kom je met een bestelbusje vol vuurwerk bij Hazeldonk Nederland binnen op 20 december zul je zien dat de douane daar toch bedenkingen bij heeft. Zorg is niet hetzelfde als medicijnen.
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]
Anon20190501

Maar we hadden het in 1e instantie toch over toegang tot zorg? Natuurlijk horen medicijnen daar vaak bij. In NL en BE hebben we het voordeel dat we relatief veel andere landen "in de buurt" hebben. Je hebt zeker een punt dat tijd dan vaak een schaarsere hulpbron wordt dan geld.

Anecdotisch bewijs: zelfs in mijn toch wel speciale persoonlijke situatie heb ik er veel voordeel van dat ik vooraf heel secuur heb uitgezocht wat de mogelijkheden zijn zodat ik normaliter traploos en geleidelijk zal kunnen overstappen van de BE naar de SE tg-zorg en simultaan zonder grote financiële aderlatingen kan genieten van beide zorgsystemen. Niks wat niet mag, wel vooraf je research doen... Ik heb er vantevoren ook wel voor gezorgd dat ik in elk geval voor de voorzienbare toekomst niet meer afhankelijk ben van inkomen uit werk om rond te komen. 20 jaar hardnekkig zwoegen om mijn de-pot-op pot te vullen bewijst nu zijn nut.