VU is traag

Psychologen en procedures
Floortransgendy

VU is traag

Bericht door Floortransgendy »

Hoi allemaal,

Ik had me al bij VU aangemeld maar kan misschien pas over 4 maanden keer terecht! Zolang wil ik niet wachten. Ik vind het ook onzin dat ik dat psycholgoische traject moet doen want ik weet dit al jaren. Kan ik niet zelf naar huisarts en dat die me op hormonen zet? Ook wil ik gewoon zelf een arts zoeken voor de operaties. Ik bedoel, je hebt toch keuzevrijheid als patient?

Veel vragen dus van mij, maar m'n hoofd slaat er van op hol en ik wil niet langer wachten.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: VU is traag

Bericht door Emma »

1) Ja, je hebt keuzevrijheid, maar
2) er is geen arts die je zonder psychologisch voortraject zal behandelen
3) je kunt wel kiezen voor een traject inclusief psycholoog bij De Vaart in Assen of de Psycho Informa Instellingen in Schoonhoven.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Jer158

Bericht door Jer158 »

Wat Emma zegt. In Nederland doen ze geen informed consent (HRT zonder psychologisch traject). PII had ook 4 maanden wachttijd toen ik mij eind september aanmeldde.
Hung her from the branches of a mango tree
Freedom

Bericht door Freedom »

Tegen deze frustratie loop ik ook aan... na de stap aanmelden bij het VU komt er zo'n wachtlijst van minimaal 4 maanden. Ik moet tot de zomervakantie wachten, niet te doen eigenlijk. Helaas zit er niks anders op dan wachten, behalve om je in de tussentijd bezig te houden met coming out en andere zaken omtrent de hele transitie.
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Jannet V

Bericht door Jannet V »

Wachten. Ja dat is heel lastig maar als je in die tijd dat je moet wachten stil gaat zitten wachten is het nog veel lastiger. Er zijn zoveel dingen te doen en te leren, behalve dan als je al jaren in het geslacht leeft waarmee je geboren had moeten worden natuurlijk. Van de 8 maanden die ik moest 'wachten' heb ik geen seconde verspeeld. Make-up, kleding, haar, lopen, bewegen, praten. Zoveel, dat de tijd veel te kort was en ik na 5 jaar nog steeds bezig ben. Natuurlijk wil je zo snel mogelijk verder maar daar hoort wachten bij. En als je dan toch wacht kun je de tijd beter nuttig besteden.
Ik geef toe, ik heb makkelijk praten, het traject is doorlopen. Maar wachten moet ik nog steeds, op van alles en nog wat. :confusion-waiting:
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Milan070

Bericht door Milan070 »

Sorry, maar ik begrijp het niet helemaal.
Ja het is vervelend dat je moet wachten, maar je bent niet de enige die zich aanmeldt.
Ik persoonlijk moest anderhalf jaar wachten van de eerste aanmelding tot de intake. Dat ze de wachttijd hebben kunnen terugbrengen naar "maar" vier maanden met veel meer aanmeldingen dan in 2012 is juist een vooruitgang.
Ik vergelijk het altijd met: hoe meer auto's er op de weg rijden, hoe langer de file zal zijn.
Wees blij dat je in een land leeft waar dit allemaal kan....het kan veel erger.
Danielle

Bericht door Danielle »

kupster schreef:Sorry, maar ik begrijp het niet helemaal.
Ja het is vervelend dat je moet wachten, maar je bent niet de enige die zich aanmeldt.
Ik persoonlijk moest anderhalf jaar wachten van de eerste aanmelding tot de intake. Dat ze de wachttijd hebben kunnen terugbrengen naar "maar" vier maanden met veel meer aanmeldingen dan in 2012 is juist een vooruitgang.
Ik vergelijk het altijd met: hoe meer auto's er op de weg rijden, hoe langer de file zal zijn.
Het kan altijd erger, er is altijd iemand die het slechter heeft. Als je dat aanhoud kan je alleen nog maar praten over kinderen met botkanker en de holocaust.

We leven in een land waar er het nodige mogelijk is. Maar waar de zorg voor transgenders ook steeds slechter wordt, na een aanvankelijke verbetering. Daar mag best over geklaagd en moet gewoon iets aan gedaan worden. We hebben in dit land het privilege dat we onze eigen strijd kunnen kiezen. Dat ik een privilege dat gebruikt mag worden.

Zeker als je weet dat een deel van de oplossing volgende week al te implementeren is. Is het raar om niet te klagen.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Milan070

Bericht door Milan070 »

Danielle schreef:
kupster schreef:Sorry, maar ik begrijp het niet helemaal.
Het kan altijd erger, er is altijd iemand die het slechter heeft. Als je dat aanhoud kan je alleen nog maar praten over kinderen met botkanker en de holocaust.

We leven in een land waar er het nodige mogelijk is. Maar waar de zorg voor transgenders ook steeds slechter wordt, na een aanvankelijke verbetering. Daar mag best over geklaagd en moet gewoon iets aan gedaan worden. We hebben in dit land het privilege dat we onze eigen strijd kunnen kiezen. Dat ik een privilege dat gebruikt mag worden.

Zeker als je weet dat een deel van de oplossing volgende week al te implementeren is. Is het raar om niet te klagen.
Waar ik op doel met "het kan altijd erger" is juist het positief bekijken van de situatie. Tuurlijk mag je klagen, maar er hebben al heel veel mensen geklaagd en is de situatie veranderd?

Er zijn twee ziekenhuizen waar we terecht kunnen. Als je de aantallen aanmeldingen per jaar hoort kan het niet anders dan dat er flinke wachttijden ontstaan. Gebruik die wachttijden juist op een positieve manier wat al eerder gezegd werd; ga op onderzoek uit, lees je in op de materie, praat met anderen enz enz.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Je geeft het zelf al aan , Kupster , of klagen zin heeft, of er iets veranderd.

Nog niet zo heel lang geleden was de wachttijd voor intake gewoon een jaar of langer , je eigen geval haalt dat al aan Nu met veel meer aanmeldingen ligt dat op 4 maanden .
Als je voor die 4 maanden staat is het heel vervelend maar het is te doen.

Ik meldde me in 2015 aan en heb ook ongeveer 4 maanden op intake moeten wachten en dat was na de totale patiëntenstop het jaar daarvoor.

Echter ik vrees alleen dat dit nog maar het begin is gezien de huidige ontwikkelingen en dat de wachtlijsten alleen maar weer meer gaan groeien.
Vandaar dat er ook iets ondernomen wordt . De petitie is een voorbeeld .

Floor , het traject neemt nu eenmaal tijd in beslag . Sommigen vinden dat juist prettig omdat ze zelf nog veel meer tijd nodig hebben .
Je kan zelf alvast stappen ondernemen die het makkelijker maken om te wachten . Ik zelf vond het te doen omdat ik de stap om als mezelf door het leven te gaan al 7 maanden voor mijn aanmelding had gemaakt. Als er verder weinig issues zijn kan je vrij snel door een diagnostich traject .

succes
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
JH_

Bericht door JH_ »

Floor, Ik begrijp het helemaal. Ik vond het ook allemaal veel te lang duren, want ik wist het ook al lang van mezelf en wilde gewoon beginnen met hormonen. Ik heb zelfs gevraagd aan de psycholoog tijdens de diagnostiek wat er zou gebeuren als de huisarts het zou voorschrijven. Ze zei dat het voor hun niets uitmaakt. Het traject zou er niet sneller maar ook niet langzamer door gaan. Maar dat de meeste huisartsen het niet doen.

Mijn huisarts wilde het ook niet doen, omdat ze die verantwoording niet wilde en er niet veel verstand van heeft. Maar je zou het dus altijd kunnen proberen om aan je huisarts te vragen.
Achteraf gezien ben ik toch blij dat mijn huisarts het niet wilde doen, want in het vumc weten ze toch wel veel beter wat ze doen.

En als je je gewoon druk bezig houdt dan gaat het veel sneller dan je denkt.