De inhoud van het bericht:
Het duurde even. Was te verwachten, er komen verkiezingen aan. Vandaag ontvingen we het volgende antwoord:Beste Xxxxx, beste Yyyyy,
Als transgender persoon ben ik wel aan wat probleempjes gewend, maar er begin zich een ietwat dramatische ontwikkeling af te tekenen die niet alleen de geloofwaardigheid van ons zorgsysteem aantast maar ook grote risico’s in zich draagt voor de gezondheid van een aanzienlijke groep mensen.
Ik veronderstel dat min of meer bekend is dat transgenderzorg in ons land niet optimaal is. Een genderteam bij het VUmc dat naarstig binnen onze medische wereld de gedachte voeding blijft geven dat zij, en eigenlijk helemaal uitsluitend zij, in staat mogen worden geacht om transgenders door hun traject te begeleiden. De onjuistheid hiervan en de misinterpretatie over het begrip ‘kenniscentrum’ laat ik in dit verband even buiten beschouwing.
Feit is dat het fenomeen transgenders in de recente geschiedenis toenemende aandacht in de media krijgt. Zoals door velen onder ons al voorzien, is er dus ook een toename van het aantal aanmeldingen voor de te ondergane transitie. Niet alleen door directe interferentie vanuit het VUmc zijn de beschikbare faciliteiten en accommodatie inmiddels zwaar ontoereikend en nemen zelfs nog verder af.
Onlangs is bekend geworden dat een gerenommeerd genderchirurg, dokter Kanhai, actief in Alkmaar, het uitoefenen van zijn specialiteit onmogelijk is gemaakt. Tot overmaat van ramp bouwt het LUMC haar activiteiten voor jeugdige transgenders nu snel af naar nul, verwijzend naar het al ernstig overbelaste VUmc.
Sta me toe een voorbeeld te geven dat mijn persoon betreft. Na mijn operatie in maart 2016 moest ik herstarten met het gebruik van estrogenen. Hormonen, in de volksmond. Aanvankelijk kon dat telefonisch, maar in november werd ik voor medische controle verwacht bij mijn endocrinoloog. Een afspraak die ik daarvoor medio september wilde maken bleek niet mogelijk. Te druk. Ik zou een uitnodiging ontvangen voor een datum, naar verwachting in februari van dit jaar. Vandaag maar eens gebeld, want nog geen bericht.
Er blijkt een afspraak niet aan mij te zijn doorgegeven; ik werd op 2 februari verwacht in Amsterdam. Dat komt erg slecht uit want mijn partner en ik worden verwacht bij xxxxxxxxxxxxxxxxxxx, waarbij wij er uiteraard op hopen dat u beiden aan dat bezoek zult deelnemen. Inderdaad ja, we zijn actieve xxxxxxxxxxxxxxx.
Ik heb het VUmc gevraagd om de afspraak te verplaatsen. Dat kan helaas niet. De agenda bij het genderteam is helemaal vol tot eind mei. Daarna dan? Nee, dat kan ook niet, want zover kan niet vooruit worden gepland. Kan ik dan per post nog wel recepten voor de noodzakelijke medicatie ontvangen? Nou nee, want als je te lang niet wordt gecontroleerd vervalt je inschrijving.
Wat te doen? Ik weet wel hoe ik zonodig aan die hormonen kan komen. Ook snap ik best wat ik een huisarts moet vragen te controleren, indien ik er überhaupt in slaag een welwillende arts te vinden. Die menen namelijk vrijwel allemaal dat ze daar zorgvuldig van af moeten blijven. Mag niet van het VUmc.
Maar hoeveel procent van osm (ons soort mensen) weet daar redelijk verstandig mee om te gaan? Worden zij in de armen gedreven van (al dan niet louche) handelaren in illegale medicijnen? Knoeien met je gezondheid dus?
Mijn partner en ik zijn geen onbekenden in de transgenderwereld. Juist daarom laten we het wel uit ons hoofd om gevraagd of ongevraagd medische adviezen te geven. Het enige dat we kunnen doen, en dan ook doen, is anderen wijzen op de risico’s van zelfmedicatie. In hoeveel procent van de gevallen zal dit helpen?
Er moet iets gebeuren, bij voorkeur snel. Xxxxxxxxxx staat vooral ook voor Gezondheid. Help ons. Alsjeblieft!
Vriendelijke groet,
Eva Laurijssens, mede namens Emma Laurijssens
Ons verzoekBeste Eva en Emma Laurijssens,
Mede namens Xxxxx en Yyyyy stuur ik jullie een reactie. Hartelijk dank voor deze openhartige en eerlijk e-mail, met een zorgwekkende boodschap. Dat het VUmc onder de wachtlijsten gebukt lijkt te gaan stond ook afgelopen week weer in de krant. Vandaag wilden wij daar graag een mondelinge vraag over stellen, maar dit is niet toegelaten tot het vragenuurtje, dus nu zullen wij er schriftelijke vragen over stellen. Ik stel voor dat we dan ook aandacht vragen voor de (gezondheids)risico’s die deze enorme drukte met zich meebrengt, zoals nu bij jullie dreigt.
Misschien hebben jullie dit al gedaan, maar het kan nog een idee zijn om bij het ziekenhuis aan de bel te trekken, zodat ook buiten de poli kenbaar wordt dat het zo niet langer lijkt te gaan.
Dank voor dit signaal, wij pakken het op.
Met vriendelijke groet,
Doe dit ook. Bij de partij waar je je het meest thuisvoelt. Of een andere partij, maakt niet uit. Zoek uit wie van hun mensen voor Gezondheid staat en schrijf. Je hoeft geen ster te zijn in schrijven, ze maken daar in het parlement ook schreifvauten.
Helpt niet? Klopt, als je niets doet helpt het niet. Onze brief gaat echter leiden tot kamervragen. Niet voor de microfoon en een tv-camera, maar 'Onze Minister' zal toch moeten reageren.
Verhoog de druk op deze bewindsvrouw. Het is verdomd hard nodig. Voor jou en voor al die anderen die al zoveel moeite hebben gehad om voldoende moed te verzamelen om bij dat vermaledijde VUmc uit de kast te komen. Jonge mensen die zich eindelijk durven te melden in het Leidse LUMC. Ze worden weggestuurd. Ga maar lekker aansluiten in de wachtrij in Amsterdam.
Je kunt er iets aan doen. Jij ja!