verstandelijk beperkt of gehandicapt zijn
-
Venusss
- Voornaamwoorden: Vrouw
verstandelijk beperkt of gehandicapt zijn
Zijn er hier mensen die een gehandicap hebben of licht verstandelijk beperkt zijn en hun ervaring met het VUMC willen delen?
-
Vertrokken104
Re: verstandelijk beperkt of gehandicapt zijn
Ja, ik heb zelf een lichamelijke beperking maar verstandelijk gezien mankeer ik niets. Ik heb Cerebrale Parese, dat houdt in dat ik spastisch ben. Mijn ervaring met het VUmc hiermee is dat het niet echt het traject beïnvloed, hoewel dat ook voor een groot deel afhankelijk is van hoe je er zelf in staat. Voor mij is mijn beperking niet echt een probleem: ik moet er mee leren leven. Maar de genderdysforie ofwel het niet mijzelf kunnen zijn vormt voor mij de 'echte beperking'. Nu heb ik het verder ook wel getroffen met mijn psych, bij haar voel ik mij zodanig op m'n gemak dat ik ook mijn beperking goed bespreekbaar kan maken. Belangrijk is om wel steeds te benadrukken dat je de consequenties goed kan overzien van de transitie, want mensen hebben nogal eens vooroordelen wat betreft de intelligentie van mensen met een beperking. Heb jij ook een beperking? Zo ja, toch 'fijn' om te weten dat ik niet de enige ben die trans* is en een beperking heeft. Het is niet altijd even makkelijk, maar uiteindelijk kom je er wel!
-
Amber Vlinder
Re: verstandelijk beperkt of gehandicapt zijn
Hoi Iris,
Zelf ben ik blind maar omdat mijn traject bij het vuMC net begonnen is kan ik er nog weinig over zeggen. Tot nu toe nog niet gemerkt dat ze problemen hebben met mijn blindheid of dat dit negatieve gevolgen heeft.
Wat zijn je eigen ervaringen?
Lieve groet van Amber
Zelf ben ik blind maar omdat mijn traject bij het vuMC net begonnen is kan ik er nog weinig over zeggen. Tot nu toe nog niet gemerkt dat ze problemen hebben met mijn blindheid of dat dit negatieve gevolgen heeft.
Wat zijn je eigen ervaringen?
Lieve groet van Amber