Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hij is een Zij Seizoen 2017 (vanaf 31 januari)

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Elise
Berichten: 916
Lid geworden op: 01 feb 2016, 14:01
Gender: Trans MtF

Re: Hij is een Zij Seizoen 2017 (vanaf 31 januari)

Bericht door Elise »

Nog 15 minuten en dan zit ik er weer klaar voor :D
Gebruikersavatar
Freedom
Berichten: 562
Lid geworden op: 03 feb 2017, 14:02
Gender: Trans FtM

Re: Hij is een Zij Seizoen 2017 (vanaf 31 januari)

Bericht door Freedom »

Ik mis toch een beetje de mensen van seizoen 2 (en 1)! Zou graag willen weten hoe het nu met Ryan is een tijdje na zijn operatie, en ben ook benieuwd hoe het nu met (o.a.) Martin, Suus en Arjon gaat. De aflevering van gisteren vond ik trouwens wel de beste van seizoen 3. :)
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
Gebruikersavatar
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Hij is een Zij Seizoen 2017 (vanaf 31 januari)

Bericht door Jer158 »

Mijn moeder kwam na 2 minuten de aflevering invallen en stuurde mij na nog een minuut een berichtje dat ze het maar het afgezet omdat iemand complicaties had bij zijn operatie. Een klok-klepelverhaal. :lol: Heb haar maar even uitgelegd dat het niets met complicaties te maken had en ze gerust verder kon kijken.

Ik vond het inderdaad ook een goede aflevering!
Hung her from the branches of a mango tree
Gebruikersavatar
Arthas
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 mar 2017, 22:46
Gender: Trans FtM

Re: Hij is een Zij Seizoen 2017 (vanaf 31 januari)

Bericht door Arthas »

Nate_0 schreef:
Marcella schreef:
Nate_0 schreef:
Kan toch?

Een van mijn nichtjes heeft het ook laten doen--omdat de kans redelijk is dat er in de toekomst zo voor kinderen kan worden gezorgd terwijl je zonder al je kans op bio kinderen verliest...
Ik neem aan dat ze de eieren zelf invriezen, en niet de eierstokken? Maar ik heb verder ook geen idee. Sowieso snap ik heel goed dat er transgenders zijn die eieren/zaad laten invriezen. ;)

Marcella
Nee, de eierstokken worden inclusief het materiaal om de eitjes heen ingevroren. De losse eicellen zijn nog niet rijp (er rijpen maar een paar eicellen per maand, die kunnen bevrucht worden vlak na de eisprong en worden ze niet bevrucht dan worden ze +/- 12 dagen later, samen met het innestelmateriaal, naar buiten geloosd). Bij vrouwen die IVF oid ontvangen wordt vaak een hormoonkuur gegeven en kunnen daarna de rijpe eicellen geoogst worden en worden ze buiten het lichaam bevrucht, maar dan gaat het ook om enkele eicellen.

Door de eierstokken in kleine stukjes te snijden en dan in te vriezen is er de hoop dat de eicel later via een ander proces gerijpt kan worden in de follikel (de ruimte waarin de eicel rijpt), en voorkom je dus dat iemand maanden bezig is met het creëren van rijpe eicellen. Hoe het allemaal precies werkt weet ik niet, en ik weet dat het allemaal experimenteel is dus 100% kans op kinderen geeft het niet, en het geeft zeker niet de zekerheid die zaad invriezen omvat... maar goed, ze zijn er mee bezig.

Ben het voor de rest met Anouk eens :P
Ja precies! dit is voor het eerst dat ik iemand anders erover hoor, ik overweeg zelf om eventueel ook zoiets te laten doen als ik een hysterectomy (correct me if i'm wrong als het niet zo heet) zou willen doen.
Ik geloof dat het grofweg rond de 600 euro kost om het 10 jaar in te vriezen, want het werd niet vergoed dacht ik.
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Hij is een Zij Seizoen 2017 (vanaf 31 januari)

Bericht door Dieuwertje »

Niet zo blij met de beelden bij de studentenvereniging Ichthus. Het verhaal van Elise was oprecht, daar twijfel ik niet aan. Waar ik wel bang voor ben is dat nu heel veel kijkers denken dat iemand die in transitie gaat daarna ook van het andere geslacht gaat houden.

En dit was de laatste aflevering. Kreeg niet de indruk dat er een volledig beeld werd getoond van wat een volledige transitie inhoud in dit seizoen. Beetje hap snap.
Anon20230219
Berichten: 2557
Lid geworden op: 16 sep 2016, 20:40
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Hij is een Zij Seizoen 2017 (vanaf 31 januari)

Bericht door Anon20230219 »

Dieuwertje schreef:Niet zo blij met de beelden bij de studentenvereniging Ichthus. Het verhaal van Elise was oprecht, daar twijfel ik niet aan. Waar ik wel bang voor ben is dat nu heel veel kijkers denken dat iemand die in transitie gaat daarna ook van het andere geslacht gaat houden.

En dit was de laatste aflevering. Kreeg niet de indruk dat er een volledig beeld werd getoond van wat een volledige transitie inhoud in dit seizoen. Beetje hap snap.
Ik ga hem zo in blokkerig analoog kijken maar wordt nieuwsgierig.
Heb meerdere seizoenen gedownload en bekeken en vond dit seizoen beetje zoals jij terecht zegt..hap snap.
Gebruikersavatar
Emma1981
Berichten: 105
Lid geworden op: 09 nov 2016, 23:41
Gender: Trans MtF

Re: Hij is een Zij Seizoen 2017 (vanaf 31 januari)

Bericht door Emma1981 »

Dieuwertje schreef:Niet zo blij met de beelden bij de studentenvereniging Ichthus. Het verhaal van Elise was oprecht, daar twijfel ik niet aan. Waar ik wel bang voor ben is dat nu heel veel kijkers denken dat iemand die in transitie gaat daarna ook van het andere geslacht gaat houden.
Ik snap je redenatie, en ik denk zelfs dat je wel een punt hebt. Als ik grofweg even terug denk is iedereen in de serie heteroseksueel voor zover er in de serie op in gegaan wordt. Maar ik kan mij vergissen. Wat waarschijnlijk statische gezien niet echt een weerspiegeling is van de realiteit. Maar lijkt me niet dat ze dat bewust gedaan hebben. Niet als een omroep MAX daar ook geen moeite mee heeft om te laten zien en het er over te hebben. :D

Verder vond ik het wel interessant, om het te bekijken door de ogen van een religieus persoon die dat met haar geloof moet combineren. Lijkt me toch een extra drempel. Ze legt het er wel dik op nu ik het even terug kijk, maar ja, als zij dat zo voelt het is even haar moment om dat uit te leggen. Al moest ik toch wel een paar keer met mijn ogen rollen, maar ja, ik denk misschien wat pragmatischer over sommige dingen als haar.

-edit-
In van die tussen stukjes vond ik Nicky wel heel erg sterk, met de gouden tip voor transgenders. Was misschien maar casual maar "je mag er ook zijn, ook als je uit een of ander gehucht komt en je stom en raar voelt. Ook dan mag je er zijn" "En het komt wel goed, en er zitten veel transgenders op facebook".

Nu ga ik niet meteen naar facebook :P maar was stiekem toch wel heel fijn om even te horen.
Anouk
Berichten: 111
Lid geworden op: 04 mar 2016, 11:00
Gender: Vrouw

Re: Hij is een Zij Seizoen 2017 (vanaf 31 januari)

Bericht door Anouk »

Anne1981 schreef:
Verder vond ik het wel interessant, om het te bekijken door de ogen van een religieus persoon die dat met haar geloof moet combineren. Lijkt me toch een extra drempel. Ze legt het er wel dik op nu ik het even terug kijk, maar ja, als zij dat zo voelt het is even haar moment om dat uit te leggen. Al moest ik toch wel een paar keer met mijn ogen rollen, maar ja, ik denk misschien wat pragmatischer over sommige dingen als haar.
Eerlijk gezegd vind ik het jammer dat je vind dat ze het er dik bovenop legt. Binnen 'onze' christelijke wereld is genderdysforie een enorm taboe en ze haalt heel dapper specifieke zinnen uit de bijbel aan. Ichtus is van gereformeerde basis en neemt dus de bijbelteksten zeer letterlijk.
Nothing changes as everything changes
Gebruikersavatar
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Hij is een Zij Seizoen 2017 (vanaf 31 januari)

Bericht door Dieuwertje »

Het is zeker moedig dat zij haar verhaal doet voor een publiek waarbij het moeilijk ligt vanwege overtuiging. En haar verhaal doen voor een jong publiek kan alleen maar helpen voor meer acceptatie en begrip in de toekomst.
Mijn probleem is niet haar verhaal, maar het feit dat de programmamakers weer eens het halve beeld laten zien. Het is voor cis mensen toch al lastig om transgenders te begrijpen. Als je vervolgens moet uitleggen dat je na transitie op hetzelfde geslacht valt als hoe jij je (eindelijk) presenteert is er vaak ongeloof.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Hij is een Zij Seizoen 2017 (vanaf 31 januari)

Bericht door Anon20190501 »

In welke zin is dat het halve beeld?
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)