Female to Male

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Minne

Re: Female to Male

Bericht door Minne »

Hier nog eentje :D Ik ben net van de week naar de huisarts gegaan die me verwijst naar het UMCG, dus nu word het wachten op de intake! Spannend, spannend..gelukkig was de huisarts heel begripvol, en ze had al eerder een FTM langsgehad, dus ze wist ook al wat er gebeuren moest. Ze heeft me ook een prikpil voorgeschreven, zodat ik dat ongesteldheidsgezeik niet meer heb. Heel fijn, want dat vind ik echt vreselijk, zo'n bevestiging van je vrouwelijkheid, zo'n klap in je gezicht van 'JA het doet het hier nog, JA ook jij kunt zwanger worden!' Brrr...ik wil niet zwanger worden, ik ben een jongen!

Hoe dan ook, ik ben benieuwd hoe het straks zal gaan met die intake, en hoe lang ik dan moet wachten op de diagnostische gesprekken(als ik door mag). Ik weet dat de wachttijden bij het UMCG korter zijn dan bij het VU, maar niet hoe veel korter. We zullen het wel zien, het hele proces duurt zo lang, ik probeer maar gewoon geduldig te zijn.

(maar daar ben ik niet zo heel goed in, haha)

Anyway, fijn om hier andere FTM's digitaal te ontmoeten!
Laurens2

Bericht door Laurens2 »

Hoi Sietse,

Welkom hier. Wat een grote stap om naar de huisarts te zijn gegaan maar wel heel goed van je. Inderdaad dat ongesteldheidsgedoe is vreselijk en ik walg er ook van. Kan niet wachten om het niet meer te hebben!
Gabriël

Bericht door Gabriël »

Alvast veel succes met je intake, Sietse! En fijn dat je aan de prikpil bent nu. Ik heb zelf dat ik sinds 2007 of 2008 mijn gewone pil doorslik en dus ook niet meer ongesteld ben. Dat is echt zo veel beter!
(en soms lees ik dan op facebook berichten van andere vrouwen die zeggen van "ik heb mijn maandelijkse herinnering van vrouwzijn weer", en dat geeft me zo'n goed gevoel omdat ik dan zoiets heb van yes, die stap van niet-meer-vrouw-zijn heb ik al gehad!)
Minne

Bericht door Minne »

Ja, inderdaad! Ik probeerde de pil door te slikken, maar dat lukte niet(elke drie maanden was het toch weer raak, en vier keer per jaar is alsnog vier keer per jaar te veel als je 't mij vraagt!). Dus nu heb ik met de huisarts afgesproken dat ik de prikpil krijg tot ik testosteron krijg, en dan zou het vanzelf moeten stoppen. Ben echt heel blij dat ze zo behulpzaam is en dus al ervaring had met FTM's :) Ik had lichamelijk nooit zo'n last van dat ongesteldheidsgedoe(geen pijn ofzo, en het duurt maar een dag of 3)maar het is inderdaad zo'n herinnering elke keer. Als tiener vond ik het ook al vreselijk, en ik snapte ook niks van het concept van een maandelijkse cyclus-ik droeg altijd zwart, gewoon voor het geval dat 'dat ene' weer gebeurde, dan zou je het niet op m'n kleding zien, haha. M'n ma legde dan wel uit dat het zo niet werkt, maar het hele ongesteldheid voelde als zo'n verraad van m'n lichaam dat ik dat niet geloofde-het was een soort tijdbom van binnenin, net als de potentie tot zwangerschap. Krijgen jullie ook zo de kriebels als je zwangere vrouwen ziet? Zo van 'oh nee, dat kan mijn lichaam ook?!' Natuurlijk ben ik wel blij voor die vrouwen maar het komt dan zo dichtbij, dat jouw lichaam dat ook nog steeds kan, dat er iets binnenin je zit dat onmiskenbaar vrouwelijk is en dat zich niks aantrekt van je eigenlijke identiteit.

Nee, ik kan niet wachten tot ze die hele boel eruit halen. Maar omdat dat nog wel even zal duren, is dit een goede eerste stap! :)

Bedankt voor jullie welkomstwoorden! :)
Gabriël

Bericht door Gabriël »

Oh wat raar dat je dan toch nog ongesteld werd toen je hem doorslikte.
Ik had helaas wel enorm veel last van die ongesteldheid... Naja, eigenlijk van de ongesteldheid door de pil. Voor de pil werd ik maar hoogstens 2 tot 4x per jaar ongesteld (had erg ondergewicht, vandaar) en dan duurde het niet zo lang, maar de stopweken met de pil waren gewoon 6 dagen creperen van de pijn. Vooral in mijn rug. En dan als ik aan mijn pilstrip zag dat ik over een week alweer ongesteld zou worden, dan werd ik telkens daar weer depressiever van.

Ik heb nooit problemen gehad met zwangere vrouwen of het idee gehad dat het een tikkende tijdbom vanbinnen was. Zwangere vrouwen zijn in mijn hoofd een heel ander type mensen, waar ik nooit bij zal horen. Ik heb gewoon geen seks, dus zwanger worden zal me toch niet gebeuren. :P Maar het idee dat het mogelijk is om dus een levend wezen in mij te laten groeien vind ik een heel naar idee. Sowieso hou ik ook totaal niet van kinderen. Dus ik zal wel blij zijn als ik die baarmoeder kan laten verwijderen. Ik heb ook nooit gesnapt waarom die in me zat, omdat ik toch geen kinderen wil. Dat ding hoort gewoon niet in me.
Laurens2

Bericht door Laurens2 »

Nou nu gaat er toch een wereld voor mij open zeg... Dus als ik het goed begrijp word je (in de meeste gevallen) niet meer ongesteld als je de pil doorslikt of de prikpil start. Ik heb dit echt nooit geweten.

Ik heb altijd zo'n last ervan. Niet alleen van het feit dat ik überhaupt ongesteld word, maar ook de buikkrampen. Ik heb daar altijd pillen voor geslikt jaren geleden maar die gingen niet goed samen met de slaap- en antidepressiva medicijnen. Dus nu is het iedere 2 à 3 maanden weer buikkrampen en diarree.

Jammer dat beide mijn psychiater en huisarts op vakantie zijn, anders wil ik wel hiervoor eens een afspraak maken.
mick1984

Bericht door mick1984 »

ik heb eiegenlijk een soort van mazzel.. ik heb nooit natuurlijk ongesteld kunnen worden.. kreeg er een pilletje voor (toen wist ik nog niet mijn genderding)
Laatst met de huisarts afgesproeken dat ik eiegenlijk dat pilletje niet meer hoef.. dus das ook wel chill!
Minne

Bericht door Minne »

Mark schreef:Nou nu gaat er toch een wereld voor mij open zeg... Dus als ik het goed begrijp word je (in de meeste gevallen) niet meer ongesteld als je de pil doorslikt of de prikpil start. Ik heb dit echt nooit geweten.

Ik heb altijd zo'n last ervan. Niet alleen van het feit dat ik überhaupt ongesteld word, maar ook de buikkrampen. Ik heb daar altijd pillen voor geslikt jaren geleden maar die gingen niet goed samen met de slaap- en antidepressiva medicijnen. Dus nu is het iedere 2 à 3 maanden weer buikkrampen en diarree.

Jammer dat beide mijn psychiater en huisarts op vakantie zijn, anders wil ik wel hiervoor eens een afspraak maken.
Ja, dat klopt. Je kunt de pil doorslikken, maar vaak krijg je dan om de 3 of 6 maanden doorbraakbloedingen, wat dus eigenlijk gewoon ongesteldheid is. Sommige mensen hebben daar geen last van, dus je kunt het gewoon proberen! Als je dan alsnog bloedingen krijgt kun je altijd nog de prikpil nemen(dat heb ik dus gedaan, na 3 maanden was het alsnog raak). Met zo'n prikpil kun je de eerste maanden nog wel af en toe iets krijgen, maar daarna is het gewoon over, en dan word je niet meer ongesteld. Elke drie maanden moet je dan naar de huisarts om die prik te krijgen, als je eenmaal testosteron krijgt stopt de ongesteldheid vanzelf, dus dan kan je stoppen met de pil :) Ik hoorde ervan van m'n moeder(m'n ouders weten van m'n FTM-heid en zijn heel supportive), en ik ben heel benieuwd hoe snel het werkt, want gister was pas m'n eerste prik :D Wel gek om nu niet meer elke avond dat pilletje te nemen, haha. Gek op een goede manier ;)

Het schijnt dat huisartsen soms nogal huiverig zijn om de prikpil voor te schrijven, omdat ie invloed heeft op je vruchtbaarheid. M'n nichtje wilde ook de prikpil(omdat haar ongesteldheid heel pijnlijk is-lichamelijk), maar de huisarts wilde het niet geven. Kennelijk duurt het na stoppen van de pil zeker een jaar voor je weer vruchtbaar bent. Maar als je huisarts op de hoogte is van je transitie, zal dat vast geen probleem zijn.
Zef

Bericht door Zef »

Beetje domme vraag is dit misschien... Maar halen ze ivm ftm-transitie ook de baarmoederhals weg en kun je dus ook geen baarmoederhalskanker meer krijgen?
Gabriël

Bericht door Gabriël »

Als het goed is wordt de hele baarmoeder inclusief baarmoederhals weggehaald, en ook de eierstokken. En dan heb je geen kans meer op baarmoederhalskanker en hoef je ook geen uitstrijkjes te laten maken.