Estradoil in pills​ of patches...

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
epvanbeveren

Estradoil in pills​ of patches...

Bericht door epvanbeveren »

Goedenmorgen lieverds, ik heb even een vraagje waar ik toch een beetje naar benieuwd​ ben.

Ik heb mijn primary care provider, een soort Amerikaanse huis arts, gevraagd of estradoil injecties vergoed worden ipv. pilletjes slikken. Ze reageerde dat de enige andere mogelijkheid patches zijn.

Mijn vraag is of er een overgang van pil naar patch voordeel heeft mbt. lichaams verandering. Tenminste zal de lever er een voordeel aan hebben... Maar andere voordelen of nadelen?

Ik Ben nu anderhalve jaar aan de pil... Hrt. :D
Bij voorbaat dank voor replies.

PS, ik zie mijn eerst volgende afspraak bij de endogycoligist pas in twee maanden.

PS2, mijn verzekering accepteer pas sinds oktober 2016 transgender vergoeding, en slechts alleen therapy en HRT.
Anon20190501

Re: Estradoil in pills​ of patches...

Bericht door Anon20190501 »

Ik gebruik estradiol in gelvorm. Aan te brengen op bovenarm of -been. 2 maal per dag. De gel is alcoholgebaseerd dus na enkele minuten is de werkzame stof geabsorbeerd en de alcohol verdampt. Geen passage via de lever is ook een voordeel.
Merknaam in België is Oestrogel.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Alice

Bericht door Alice »

Om het een beetje simpel te houden,
Estrogeen (oestrogeen) toediening via de huid als gel, pleister (patch) en geïnjecteerd belasten de lever het minst.
Een (1) keer lever passage.
Ingenomen als vaste stof (pillen) belast de lever meer waarbij het gevaar kan ontstaan dat door de twee keer lever passage een is kans op trombose. Je loopt met het gebruik van ethinyl estradiol (de pil) het meeste risico’s met het gebruik van estradiol valerate is dit risico minder, het risico is enigszins leeftijd gebonden.

Maar of een wisseling van toediening wijze een positieve of negatieve invloed zal hebben op je transitie, gemoed dit is niet te voorspellen, iedereen reageert anders. Gewoon uitproberen wat voor jou het beste is.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
colorfulandfree

Bericht door colorfulandfree »

Volgens mij is het zo dat als je de pillen zoals standaard geadviseerd zou moeten worden - sublingual onder de tong, dus niet ¨gewoon doorslikken¨, de lever sowieso niet in het spel is?

Mijn persoonlijke ervaringen met pillen vs patches is dat patches mij een stabieler gevoel geven (is ook logisch, die geven geleidelijk oestrogeen af, in plaats van zoals met pillen, in een piek), en beter werken (hoger E waardes en lagere T waardes).
Amy

Bericht door Amy »

Alice schreef:Om het een beetje simpel te houden,
Estrogeen (oestrogeen) toediening via de huid als gel, pleister (patch) en geïnjecteerd belasten de lever het minst.
Een (1) keer lever passage.
Ingenomen als vaste stof (pillen) belast de lever meer waarbij het gevaar kan ontstaan dat door de twee keer lever passage een is kans op trombose. Je loopt met het gebruik van ethinyl estradiol (de pil) het meeste risico’s met het gebruik van estradiol valerate is dit risico minder, het risico is enigszins leeftijd gebonden.

Maar of een wisseling van toediening wijze een positieve of negatieve invloed zal hebben op je transitie, gemoed dit is niet te voorspellen, iedereen reageert anders. Gewoon uitproberen wat voor jou het beste is.
Ethinyl estradiol wordt hier toch al lang niet meer gebruikt? De pillen zijn zo ver ik weet bio identieke estradiol als valeraat of hemihydraat. Hemihydraat betekend gewoon oplosbaar in water en estradiol valeraat is gebonden aan valeriaanzuur en wordt door je lever en bloedplasma uit elkaar gehaald. Estradiol valeraat is wat je ook als injecties kunt krijgen op sommige plaatsen meen ik.
Alice

Bericht door Alice »

colorfulandfree schreef:Volgens mij is het zo dat als je de pillen zoals standaard geadviseerd zou moeten worden - sublingual onder de tong, dus niet ¨gewoon doorslikken¨, de lever sowieso niet in het spel is?

Mijn persoonlijke ervaringen met pillen vs patches is dat patches mij een stabieler gevoel geven (is ook logisch, die geven geleidelijk oestrogeen af, in plaats van zoals met pillen, in een piek), en beter werken (hoger E waardes en lagere T waardes).
De pillen sublingual ‘innemen’, de pillen zijn er niet voor gemaakt daar moeten andere hulpstoffen toegevoegd worden om een goed opname effect te krijgen.

Je lever is en blijft altijd in het spel, metabole functies.

En ja, het blijft maatwerk wat voor de een goed is kan bij een ander minder werken.

@Amy,
"Ethinyl estradiol wordt hier toch al lang niet meer gebruikt?"
Ik heb dit in algemene zin geschreven. Het zal zeker nog gebruikt worden door dhz-ers hier en in de USA.
Alice;
"Computer Says No"
colorfulandfree

Bericht door colorfulandfree »

Alice schreef: 1 De pillen sublingual ‘innemen’, de pillen zijn er niet voor gemaakt daar moeten andere hulpstoffen toegevoegd worden om een goed opname effect te krijgen.

2 Je lever is en blijft altijd in het spel, metabole functies.

1; Onzin. Eerste resultaat google op estrofem+sublingual ¨I've been taking estrofem sublingually for the past month after my endo instructed me to do so¨

2; Uiteraard bedoelde ik MINDER in het spel..
Alice

Bericht door Alice »

colorfulandfree schreef: 1; Onzin. Eerste resultaat google op estrofem+sublingual ¨I've been taking estrofem sublingually for the past month after my endo instructed me to do so¨
Goed dat je mij er op wijst dat wat ik schreef onzin is, zeker dat dit gestaafd is door het Google bewijs.

Googelend op "estrofem+sublingual" kwam ik dit tegen,
http://www.tgboards.com/forums/viewtopi ... 45#p252569

Maar je blijft van mij gelijk houden.
Alice;
"Computer Says No"
epvanbeveren

Bericht door epvanbeveren »

Dank u wel voor de vele antwoorden. Behoorlijk wat info voor mij. Ik ga er mijn voordeel Mee doen en verder bestuderen.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

colorfulandfree schreef:
Alice schreef: 1 De pillen sublingual ‘innemen’, de pillen zijn er niet voor gemaakt daar moeten andere hulpstoffen toegevoegd worden om een goed opname effect te krijgen.

2 Je lever is en blijft altijd in het spel, metabole functies.

1; Onzin. Eerste resultaat google op estrofem+sublingual ¨I've been taking estrofem sublingually for the past month after my endo instructed me to do so¨

2; Uiteraard bedoelde ik MINDER in het spel..
[mod mode on]
Onzin... dat is nou precies de toon die we op dit forum niet graag zien, colorfulandfree. Zou je je iets vriendelijker willen uitdrukken alsjeblieft?
[mod mode off]
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)