crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Elise

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Elise »

Janice schreef:Wat is dan het hokje transseksueel? valt daar een pre-op trans vrouw volgens jou/jullie onder?
ik maak eigenlijk nooit echt onderscheid tussen transgender en transsexueel.
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Tja, dan zit je in het hoekje definities en dat is lastig bij deze onderwerpen. Helaas zit daar behoorlijk verschil in de betekenis tussen alle gebruikers van die woorden. Zelf reken ik een transseksueel tot een persoon die permanent in het andere geslacht wil leven omdat die persoon zich ook zo voelt. Zelf denk ik dan dat je tenminste de wil tot HRT moet hebben. Maar anderen zullen daar andere ideeën over hebben.
Dit draadje gaat er ook over dat het voor sommige moeilijk is om er een labeltje op te plakken.
Je bent geboren als man en je voelt je vrouw. Je leeft voor 100% als vrouw, maar om bijvoorbeeld gezondheidsreden stop je voor de HRT. Waar zit je dan? Maar maakt het uit? Die persoon heeft dezelfde problemen met uit de kast komen en mogelijke problemen thuis, op straat, werk. Alleen is meepraten wat er tussen je oren gebeurd met HRT en hoe het is om de operatie te ondergaan alleen mogelijk met kennis van anderen. Niet uit eigen ervaring.
Elise

Bericht door Elise »

Dieuwertje schreef:Zelf reken ik een transseksueel tot een persoon die permanent in het andere geslacht wil leven omdat die persoon zich ook zo voelt. Zelf denk ik dan dat je tenminste de wil tot HRT moet hebben.
Klopt, maar zo zou ik het begrip transgender ook omschrijven als het woord (permanent) tussen haakjes zou staan. ;)
Alice

Bericht door Alice »

En hoe voelen travestieten en crossdressers zelf zich in het transgenderspectum geplaatst?
En hoe is het met de drag queens geregeld?
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Isabelle
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Isabelle »

Alice schreef:En hoe voelen travestieten en crossdressers zelf zich in het transgenderspectum geplaatst?
En hoe is het met de drag queens geregeld?
Das het grappige, als men er heilig van overtuigd is alleen dragqueen, crosdresser of travestiet te zijn, zal die gene het waarschijnlijk ook niet altijd leuk vinden om op het trans spectrum geplaatst te worden, zeker omdat er een medische associatie is bij het woord transgender.
Zelfs mensen die later zichzelf trans noemen kunnen zo gedacht hebben. Tis maar net hoe je het ziet en waar je jezelf in deelt hoe sterk je beledigd bent denk ik.
Er zal vast ook een grote groep zijn die het niet zo erg vind, omdat ze de wens en verlangen van transgenders om het andere geslacht te leven heel goed begrijpen. Ik herinner me mensen zich zelf hier introduceren als crosdressers dus ja welk naampje wil je aan jezelf hangen he.
Er zullen ook wel mensen bij zitten die het zeggen te doen als enkel alleen entertainment voor anderen en daarom het leuk vinden om te doen, wat ook best kan, maar alles wel verwarrend maakt voor de hokjes mengen.

Brainscans hebben aangewezen bijvoorbeeld dat het transgenderbrein meer lijkt op die van het andere geslacht, nog voor de hormoon behandeling. In hoeverre 'het veel lijken op' verschilt per persoon, is dan weer de vraag.
Als er een verschil in mate is waarin gender dyshporie zich uit bij verschillende personen, in hoeverre is dit dan weer terug te koppelen op het brein of op je situatie of coping mechanismes. Is het een concreet gevoel van in het verkeerde lichaam zitten of is het een schaal van ongemak over een hele rits dingen die zich uit. Zelfs bij iemand die zegt alleen maar voor de lol te crossdressen, drag queen te zijn kan je vragen stellen in hoeverre dit dan nodig is als uiting van een bepaald gevoel, als diegene het als gewoonte doet.
Vrouw/man zijn, vrouwelijk/mannelijk doen leuk vinden, vrouwelijk/mannelijk eruit zien ..... IK zie zelf een dunne scheidslijn. Zeker als je het als spectrum ziet.
Misschien is in medisch begrip de scheidslijn van transgender aan te kaarten als zoveel ongemak hebben over je lichaam/ geest dat je er iets aan wil veranderen wel juist. Wanneer dit ongemak zich uit en hoeveel ongemak iemand nodig heeft om iets te veranderen aan zichzelf en omgeving is dan weer de vraag.

Hersen scans bij de geboorte om je trans schaal te bepalen ?Oh wacht je hersenen ontwikkelen zich nog.
Ook bijvoorbeeld hoeveel ongemak iemand heeft over lichaam kan verschillen. Sommigen willen per sé een geslacht operatie, anderen weer niet.
Is het ongemak over alleen bepaalde delen van je lichaam dan een feit ? want op gebied van de hersenen wordt het dan nog ingewikkelder. Het is dan niet meer een bouwkaart die verwisselt is (verkeerde lichaam als totaal plaatje idee) maar een geheel origineel ontwerp dat ontstaat voor elke persoon, waarbij de een op zijn bouwkaart een vrouw met een mannelijk geslachtsdeel behoort te zijn en de ander een vrouw zonder mannelijk geslachtsdeel. Het idee over jezelf gevormd door de stages van je hersenontwikkeling ?
Je kan ook heel skeptisch kijken naar alles en zeggen de mens past zich aan, heeft geen bouwkaart, je past je aan aan de culturele normen en hebt daardoor een gelukkig gevoel wanneer je ook de operatie voltooid hebt, het beeld van een vrouw zijn gevuld.
Een beetje van beiden is denk ik waar.

Het moeilijke wat er denk komt kijken bij de hokjes is waar ik denk al een beetje op hintte: biologie vs cultuur.
Het idee dat trans zijn biologische is, is wel uitgewezen en voor trans mensen een houd vast van hun situatie, waarom ze zich ongemakkelijk voelen en niet gek zijn. Aan de andere kant zijn er binnen cultuur natuurlijk ook uitingen van non-conformiteit/anders zijn en verschillende dingen waar mensen plezier uit halen. De twee botsen bij dit soort vragen, juist door paraplutermen als trans. Dat betekend niet dat de parapluterm geen basis heeft in de observaties die mensen doen. De term is een term die aangeeft dat mensen binnen de term zich af en toe of volledig als een ander geslacht presenteren.
Ik denk dat crossdressen, travestie en drag queen wel een grote link hebben met het begrip transgender, maar niet iedereen ervaart in alle groepen dezelfde ongemakken en verlangens. Je kan een ruwe scheidslijnen leggen tussen mensen die het uit plezier doen en mensen die het als enige noodzaak zien om er iets meer mee te doen. De noodzaak die mensen hebben om op die maner plezier te hebben, waarom ze het doen, kan je bevragen en weer correlatie in zien tussen alle groepen. We hebben allemaal een bepaald plezier gehaalt uit het het presenteren, doen of leven als een ander geslacht dan toegewezen bij de geboorte.
Zou interessant zijn als we wat mensen hier hadden die zich enkel en alleen crosdressser,travestiet of dragqueen noemen, voor input.

Sorry voor de grote lap tekst. Kan er wel eeuwig over nadenken.
Alice

Bericht door Alice »

Ben ooit meer dan 20 jaar geleden 2-3 keer op een T&T avond in Eindhoven geweest, meegenomen.
Wat mij opviel was dat er een voelbare scheiding aanwezig was tussen personen in travestie en transseksuelen.
Zij die in travestie aanwezig waren deden dit veelal om een gezellige avond met gelijk gestemde te hebben en hadden daar zichtbaar plezier in. Die het meest plezier hadden waren de drag queens, gezellige mensen.
Bij de transseksuelen waren er die met van die weltschmerz gezichtjes rondliepen voor de gezelligheid.

Het grote verschil kwam ook naar voren bij het woord ‘hormonen’. Transseksuelen konden er niet mee stoppen om daar over te spreken en een travestiet wil dit nooit gebruiken, haatte het.

“Een goede travestiet die zie je niet”
Alice;
"Computer Says No"
Mr.X

Bericht door Mr.X »

Misschien een stomme vraag (en misschien staat het ook wel in een van de reacties, die ik heb gemist) maar is het verschil tussen een transpersoon en een crossdressier niet dat een crossdresser zich man voelt, en blij daarmee is, en een transpersoon niet? Ik dacht altijd dat crossdresser/travestie dit doen voor hun plezier, hetzij seksueel of niet, maar verder dus geen genderproblemen hebben? Of heb ik dit nou fout?

En dan heb ik het niet over transen die nog niet out zijn ofzo, en dus vrouwenkleding dragen voor transitie en dergelijke, want die hebben dus duidelijk wel genderproblemen.
Alice

Bericht door Alice »

Mr.X schreef:Misschien een stomme vraag.

Ik dacht altijd dat crossdresser/travestie dit doen voor hun plezier, hetzij seksueel of niet, maar verder dus geen genderproblemen hebben? Of heb ik dit nou fout?
Het bekende antwoord op de domme vraag, die zijn er niet, stomme vragen worden niet gehoord.

En wat ik zo vernam van travestieten/crossdressers zelf, ze doen het voor hun plezier en, soms, voor een seksuele spanning.
Ze hebben geen genderproblemen. Het geeft ze juist de kick om zich voor een tijdje als vrouw voor te doen, aankleden, schminken, showen, afschminken en weer terug man zijn. Ze willen absoluut geen vrouw zijn/worden want dan is de kick eraf.

Ze zijn in de regel hetero.
Alice;
"Computer Says No"
Mr.X

Bericht door Mr.X »

Fair enough!

Maar in dat geval snap ik niet waarom crossdressers zouden vallen onder de trans paraplu.
Iets voor je plezier doen, of als hobbie, of voor seksueel plezier heeft toch niks te maken met genderproblemen (dus eigenlijk medische problemen) hebben?

Maybe I'm just ignorant. But do enlighten me then.
Anon20190712

Bericht door Anon20190712 »

Nate_0 schreef:Maar... let's be real. Als je van crossdressen houdt, dan is er een redelijke kans dat je je in ieder geval soms wel in het verkeerde lichaam voelt opgesloten. Of in ieder geval dat je gender niet 100% binnen het binaire stelsel valt... (Kijk maar naar drag queens buiten hun performances om, regelmatig zijn het homoseksuele mannen die richting femme gedrag neigen
Hhmmz... Ben ik het niet mee eens, de homo's die ik ken die als dragqueen optreden doen dat puur als optreden; genderexpressie als show-element, of ze dan prive masc of femme zijn heeft daar niets mee vandoen, laat staan dat ze zich in het verkeerde lichaam voelen opgesloten. Het staat daar echt compleet los van. (Oh en crossdressers zijn vaak juist hetero) En femme gedrag interpreteren als niet binair qua gender is best wel hard- en een van de naardere trends in de gayscene (masc 4 masc...) Zowel de butch lesbo's als de femme homo's krijgen het 'je bent toch geen vent/wijf' commentaar, terwijl ze juist niet onder die transgender paraplu vallen. Dat is dan ook het nadeel van het sliding scale idee, je bent snel geneigd iemands expressie voor identiteit te verwarren.

Volgens mij is crossdressen, travestie, drag allemaal genderexpressie en dat is iets waar we allemaal mee spelen. Als je als cisvrouw een push up bh en make up draagt of als man je baard laat staan en legerkisten draagg, dan speel je ook met genderexpressie- daarom vind ik persoonlijk dat dat niet onder de transgender paraplu valt/zou moeten vallen.
Zodra je dat wel doet kom je juist in de val waar wij zo tegen strijden- die van mannelijke vrouwen niet als 'echte vrouw' en vrouwelijke mannen niet als 'echte man' te bestempelen en transseksuelen te zien als mensen die 'spelen' met gender.