crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Gevoelens die je met de wereld deelt
Dieuwertje

Re: crossdressers, dat is toch een apart hokje?

Bericht door Dieuwertje »

Als we echt uitgaan waar de woorden voor staan dan is de T van trans-gender, wat staat voor gender overschrijdend. Dat gaat dus over gender. L H en B staan voor specifieke seksuele voorkeur.
Ik kan natuurlijk niet echt voor Jannet denken, maar ik denk dat zij daar op doelt.
Maar het is natuurlijk ook zo dat velen van de transseksuelen toch echt voor en of na de transitie tot de L, H of B groep horen. In die zin heeft Janice ook gelijk (geen idee overigens hoe dat zit met percentages bij transseksuelen en al helemaal niet bij de overige groepen stransgenders).

Maar dat valt buiten dit draadje.
Jannet V

Bericht door Jannet V »

Janice schreef:Aangezien ik het idee heb dat 90% van alle mtf's hier lesbi of bi is en hetzelfde gezegd kan worden over de ftm's, horen we er wel degelijk bij.
Maar om die reden in het rijtje gezet te worden is een aanname. Het feit dat ik transgender ben staat helemaal los van mijn seksuele voorkeur omdat transgender zijn niets te maken heeft met seksuele voorkeur.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Jannet V

Bericht door Jannet V »

On topic
Crossdressers en travestieten horen bij ons, ze zijn een onderdeel op een iets ander niveau maar ze horen gewoon in het stukje transgender. Van rood naar paars in vloeiende overgangen.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Janice

Bericht door Janice »

Dat seksuele geaardheid los staat van gender identiteit weet ik, het punt is dat de overgrote meerderheid van de transgenders door middel van hun geaardheid toch bij de LHB community vallen ongeacht of sommige vinden dat de T daar niet bij hoort.

Maar goed, de meningen over of crossdressers en travo's on het kopje transgender valt lopen uiteen en maar goed ook. Lang leven de diversiteit.
Elise

Bericht door Elise »

Isabelle schreef: Brainscans hebben aangewezen bijvoorbeeld dat het transgenderbrein meer lijkt op die van het andere geslacht, nog voor de hormoon behandeling.
Ik zou dat best willen. Het zou een hoop twijfel bij me wegnemen denk ik als ze me konden zeggen hoe vrouwelijk mijn brein nou eigenlijk is.
Isabelle schreef: Als er een verschil in mate is waarin gender dyshporie zich uit bij verschillende personen, in hoeverre is dit dan weer terug te koppelen op het brein of op je situatie of coping mechanismes. Is het een concreet gevoel van in het verkeerde lichaam zitten of is het een schaal van ongemak over een hele rits dingen die zich uit. Zelfs bij iemand die zegt alleen maar voor de lol te crossdressen, drag queen te zijn kan je vragen stellen in hoeverre dit dan nodig is als uiting van een bepaald gevoel, als diegene het als gewoonte doet.
Vrouw/man zijn, vrouwelijk/mannelijk doen leuk vinden, vrouwelijk/mannelijk eruit zien ..... IK zie zelf een dunne scheidslijn. Zeker als je het als spectrum ziet.
Misschien is in medisch begrip de scheidslijn van transgender aan te kaarten als zoveel ongemak hebben over je lichaam/ geest dat je er iets aan wil veranderen wel juist. Wanneer dit ongemak zich uit en hoeveel ongemak iemand nodig heeft om iets te veranderen aan zichzelf en omgeving is dan weer de vraag.
Erg goed samengevat! :D
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

Janice schreef:de overgrote meerderheid van de transgenders door middel van hun geaardheid toch bij de LHB community vallen .
Als dat al zo zou zijn (linkje naar niet-triviaal onderzoek of zo?) dan is dat louter omwille van hun L,H of B zijn. Niet omdat ze T zijn. Hetgeen daar dus niks mee te maken heeft. Waarom worden die zaken toch altijd samen genoemd? Een eventuele correlatie? Dat zou ik zwak vinden.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Ik vermoed dat de relatie tussen de gay community en de TG community een historische achtergrond heeft, gezien de gay community een betrekkelijk kleine groep was en behoorlijk hecht, en in zo'n veilige "ondergrondse" groep is het dan weer makkelijker om uit de kast te komen als mtf heteroseksuele vrouw. En daarnaast ervaren de meeste transgenders immers het LHB-stukje op enig moment, of dat nou voor of na transitie is (en de aseksuele transgenders vallen nog steeds onder de paraplu).

Verder ben ik het er mee eens dat de intentie achter het crossdressen/drag queen performances mee zal spelen in of de persoon onder de TG-paraplu valt. In die zin zou je dus kunnen stellen dat iedereen die onder de TG-paraplu valt enige vorm van genderdysforie ervaart--en dan dus ook de mensen die niet cross-dressen (om maar binnen het geboortegeslacht te vallen o.i.d.) maar wél dysforie ervaren.

Maar dan is het dus weer de kwestie van: is crossdressing niet per definitie een uitlaatklep voor een bepaald soort dysforie, of degene die dit doet zich hier wel of niet bewust van is? En is het wel degelijk enkel vermaak, is het dan iets wat wij oké vinden, om een soort extreme performance van ons geslacht te zien enkel ter vermaak van die persoon zelf/anderen?
meerdere zakken met zaagsel
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

waar voor mij het verschil in zit, is dat ik, bij crossdressen, zou denken aan: excessive make-up, jurk, hakken, ed. want ik voel mij natuurlijk man.
Terwijl bij bio/cisvrouwen, die zouden zich bij crossdressen als man verkleden, dus bv baard creëren, pak aan, mannelijke schoenen ofzo (?). die voelen zich dus niet inherent man, en vinden dat prima. en bij crossdressers zijn die (in mijn beleving) veel extremer met stereotypische dingen aandoen/opmaken dan mensen die daadwerkelijk in het andere geslacht willen leven. misschien mijn onwetendheid...
Janice

Bericht door Janice »

Het hele punt is dat crossdressers en travestieten zich niet als vrouw identificeren of voelen, ze doen het voor entertaiment of seksuele doeleinde. Ik snap überhaupt niet waarom iedereen zich hier zo druk over maakt en deze groep onder de transgender paraplu wil trekken? Ooit nagegaan of hun dat wel willen? aangezien de meeste travestieten gewoon hetero ( zeggen ze ) kerels zijn en drag queens vaak gay zijn.
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Maar je vrouw voelen of je man voelen is ook niet binair? En d'r zijn immers wel degelijk cross-dressers die zich aanmelden op het forum die dysforie ervaren...

Ik vraag me vooral af waar de drive om je te kleden als vrouw terwijl je zegt man te zijn vandaan komt...

(Daarnaast, het is gewoon een topic van discussie waarin beide kanten belicht worden. Ik denk dat we het er allemaal wel over eens kunnen zijn dat er niet een eenvoudig antwoord is op de vraag.)
meerdere zakken met zaagsel