naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
LiliFee
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jul 2016, 15:24
Gender: Vrouw
Locatie: Duitsland

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door LiliFee »

Niet in het buitenland, daar is die apostille voor
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Bas Jo »

LiliFee schreef: 01 aug 2016, 16:24 Vervolgens ben ik met mijn gelegaliseerde geboorteakte en nieuwe paspoort éérst naar mijn Duitse gemeente gegaan waar ik woon, om hier officieel alles te laten veranderen. Daarna heb ik van hen een attest gekregen dat het voor de Duitse autoriteiten ook erkend was, en met dit attest heb ik toen alles bij de Belastingdienst hier (Finanzamt), rijbewijs, uni, ziektekostenverzekering, bank etc etc etc aangepast.
Hoi Lili,
ik heb binnenkort bij mijn Duits gemeentekantoor een afspraak. Kan je me zeggen hoe dat 'attest' heet dat je van hun gekregen hebt? Ik wou er in principe een nieuwe Anmeldebescheinigung krijgen en een nieuw rijbewijs (heb een duitse)... Je moet hier altijd wel meer dan een maand wachten op een afspraak dus ik hoop echt dat ik niks over het hoofd zie...

En nog even over de apostille: ik heb het i.d.d. aangevraagd, dat ging heel snel en kostte 20 euro. Achteraf echter realiseerde ik me dat het misschien niet nodig was geweest omdat ik van de gemeente Den Haag bij mijn aangepaste geboorteakte ook een 'Internationale wijzigingsakte' aangevraagd en gekregen had. But anyway, zeker is zeker.
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door janine2363 »

Bas Jo schreef: 13 jul 2016, 10:17 Ik vroeg me af of er meer zijn die hun traject in het buitenland volgen waar ze wonen en verzekerd zijn.
Laat het me weten, graag ook als PB,
Nederlandse Nationaliteit
Woonland en dus basis zorg in Belgie
Werkend en dus verzekerd in Nederland, behalve voor Belgische medische zaken (BT 106), alle andere landen via de Nederlandse verzekering

Dus omdat ik een deel van mijn behandeling buiten Nederland & Belgie wil laten doen, heb ik te maken met de (niet geheel compatibele) wetgeving van (minstens) drie landen. Verder omdat ik geen traject volg, maar binnen de wettelijke bepalingen mijn eigen zorg "organiseer" verplicht ik mijzelf er wel toe om alles zelf uit te zoeken / onderhandelen.

Ik denk niet dat dat laatste veel verschil maakt, omdat het mij lijkt dat zorg & verzekering, heel sterk per land gekoppeld & georganiseerd is. B.v. Een Nederlandse verzekeraar verzekerd voor "het traject" en niet zozeer voor de losse onderdelen. Om alle details te regelen is het handig om een vast contact persoon af te spreken, niet van het front-desk. Elke vraag & onduidelijkheid kan uiteindelijk herleid worden tot de vraag: "Wat kost het" en de verzekeraar gaat akkoord met elke constructie de minder kost. B.v. de Nederlandse verzekeraar eiste eerst dat ik Nederlandse arts verklaringen zou kunenn overleggen, maar toen ik er hen op wees dat ik A) geen zorg heb in Nederland en B) Dat de Nederlandse bepalingen van verzekeraars een pragmatische instelling verwachten C) In Nederland opnieuw beginnen de kosten voor hen zou verviervoudigen, verviel die eis meteen ...

Voor de toestemmingen voor medische behandelingen wordt bij mijn weten altijd de wet van het land waar de behandeling plaatsvind gevolgt, dit vanwege de aansprakelijkheden van de arts. Ik ben nog de details aan het uitzoeken wat de land specifieke wet zegt in mijn geval (vraag aan het ministerie van justitie van dat land), en dan volgt de "onderhandeling" gebaseerd of de kwalificatie & erkenning van de (Belgische) arsten aanvaard worden door het betreffende land.

Voor de naamswijziging is in mijn Geval door de Belgische wet gestipuleerd dat omdat ik van de Nederlandse Nationaliteit ben de Nederlandse wet gevolgt moet worden. Dit kan verschillen per land natuurlijk en kan leiden tot paradoxale sitiuaties. De Nederlandse wet zou (ypothetisch) b.v. kunnen stellen dat de wet van het woonland gevolgt moet worden. Om maar te zeggen dat je er in internationale situaties absoluut nooit niet van uit kan gaan dat wetten tussen landen overeenkomstig of aansluitend zijn. Zelfs niet binnen de EU. Dit is overigens voor alles, fiscaliteit, pensioenen enz enz enz.
Aileen
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 mar 2018, 19:59
Gender: Transgender
Locatie: Gdynia
Contacteer:

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Aileen »

Ben woonachtig in Polen, volg hier ook het gehele traject, echter heb ik de Nederlandse nationaliteit en (dankzij een ongeluk tijdens mijn geboorte) ook de Amerikaanse nationaliteit. Ben geboren in de Verenigde Staten, gelukkig wel in een van de meest transvriendelijke staten (Washington State)

De ambassade hier is niet echt behulpzaam, die sturen mij een pdf'je met wat info waar mijn specifieke situatie niet in voorkomt, en die ik bovendien allang zelf al had gevonden. Ik weet dat ik in principe bij de gemeente Den Haag moet gaan kijken of mijn geboortebewijs daar staat ingeschreven (vermoed van wel, ben als peuter naar NL gehaald) - en ik lees hier in deze thread dus net dat een buitenlandse deskundige voor de deskundigenverklaring niet mag.

Is dit uberhaupt niet in strijd met EU-regels?

Ook hoor ik mensen roepen over een skype-sessie met een deskundige, dit zou mooi zijn, maar hoe zou het verder werken? Neem aan dat ik dan alsnog ergens langs moet om het papier op te halen om het fysiek in Den Haag af te leveren.

En dan hoe verder? Ik vermoed dat als mijn naam en geslacht in mijn Nederlandse documenten wordt aangepast, naar wat ik hier lees, het in principe geen probleem zou moeten zijn om mijn Poolse verblijfsvergunning, PESEL (sofinummer in PL) en rijbewijs aan te passen - want Europese wetgeving?

En wat als de Amerikanen weigeren mijn Nederlandse geslachtswijziging mee te nemen - want federale overheid die onder controle van Trump staat? Zou ik dan naar mijn geboortestaat moeten vertrekken om dat daar te doen zodat ik onder de staatsregels val? Om kan ik gewoon mijn Amerikaanse paspoort weggooien en verder niets melden? Of ben ik strafbaar als ik dat doe?

Of zou ik beter gewoon de Nederlandse nationaliteit kunnen opgeven en de Poolse aan te vragen, en het gewoon hier via de rechtbank regelen? Extra bonuspunten, de Polen accepteren van hun onderdanen niet dat zij een tweede nationaliteit beoefenen als zij in Polen wonen, dus wat de Polen betreft, eenieder die meerdere nationaliteiten bezit en ook de Poolse, is voor de Poolse wetgeving enkel Pools als deze zich op Pools grondgebied bevindt. Zou Nederland wat mij betreft ook moeten doen, maar dat is een andere discussie.
Gott hat die Erde nur einmal geküsst. Genau an dieser Stelle, wo jetzt Nimwegen ist...
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Anon20190501 »

Disclaimer: niet geheel vergelijkbare situatie, wel analoog aan...

Ik woon in SE en heb de BE nationaliteit.
Voor zowel mijn voornaamswijziging als de aanpassing van de wettelijke geslachtsregistratie ben ik afhankelijk van BE instanties in BE. De ambassade in Stockholm kan niks voor mij betekenen. Ik ben verplicht om meerdere keren heen en weer te reizen voor het verkrijgen van getuigschriften. Ik moet me binnen strikt vastgestelde termijnen twee keer aanmelden bij het loket burgerzaken van mijn geboortegemeente en ook nog naar het "2e Bijzonder Registratiekantoor" in Brussel voor het afhalen van een attestje dat ze niet "kunnen" opsturen naar mijn geboortegemeente. Dat moet ik weer zélf gaan afgeven. Dit alles ná de invoering van de nieuwe transwet begin 2018...

Wraakroepend? Yep
Duur? Zeker weten
Tijdrovend? Absoluut

Kan ik er iets aan doen? Jawel, mezelf gelukkig prijzen dat ik niet in NZ woon...
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Aileen
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 mar 2018, 19:59
Gender: Transgender
Locatie: Gdynia
Contacteer:

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Aileen »

Sigrid schreef: 01 apr 2018, 13:13 Disclaimer: niet geheel vergelijkbare situatie, wel analoog aan...

Ik woon in SE en heb de BE nationaliteit.
Voor zowel mijn voornaamswijziging als de aanpassing van de wettelijke geslachtsregistratie ben ik afhankelijk van BE instanties in BE. De ambassade in Stockholm kan niks voor mij betekenen. Ik ben verplicht om meerdere keren heen en weer te reizen voor het verkrijgen van getuigschriften. Ik moet me binnen strikt vastgestelde termijnen twee keer aanmelden bij het loket burgerzaken van mijn geboortegemeente en ook nog naar het "2e Bijzonder Registratiekantoor" in Brussel voor het afhalen van een attestje dat ze niet "kunnen" opsturen naar mijn geboortegemeente. Dat moet ik weer zélf gaan afgeven. Dit alles ná de invoering van de nieuwe transwet begin 2018...

Wraakroepend? Yep
Duur? Zeker weten
Tijdrovend? Absoluut

Kan ik er iets aan doen? Jawel, mezelf gelukkig prijzen dat ik niet in NZ woon...
Het vervelende is echter dat mijn geboortegemeente Olympia, WA (USA) is, en de Amerikanen daar automatisch een nationaliteit aan vastplakken, welk duizenden dollars kost om af te geraken, en Nederland honoreert het uitoefenen van dubbele nationaliteiten op Nederlands grondgebied, dus ik ben ook nog eens bang dat ik min of meer verplicht wordt door de Nederlandse staat om zowel in Nederland als in de VS mijn documenten aan te passen.
Gott hat die Erde nur einmal geküsst. Genau an dieser Stelle, wo jetzt Nimwegen ist...
Anne V
Berichten: 368
Lid geworden op: 21 mei 2016, 00:01
Gender: Transgender

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Anne V »

Aileen schreef: 01 apr 2018, 11:49 Neem aan dat ik dan alsnog ergens langs moet om het papier op te halen om het fysiek in Den Haag af te leveren.
Het moet volgens de Nederlandse regelgeving een erkend deskundige zijn.

Het papier (de deskundige verklaring) kan worden opgestuurd naar je. Is anders hoe je de sessies regelt met de psycholoog.
En fysiek in Den Haag afleveren gaat niet. De aanvraag doe je digitaal en de stukken moet je opsturen. De gewijzigde akte krijg je daarna toegestuurd.

De info van de gemeente Den Haag vind je HIER.
Via een link in dat bericht kan je naar de regelgeving.

Ervaring van mij is dat de ambtenaar die het behandeld bij mij steeds snel reageerde. Verschil met jou is alleen dat ik in Den Haag ben geboren ;)

Ander punt is aanpassen van je gegevens in de BPR. Die moet in je woongemeente doen waar je staat ingeschreven.
Aileen
Berichten: 98
Lid geworden op: 30 mar 2018, 19:59
Gender: Transgender
Locatie: Gdynia
Contacteer:

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Aileen »

Anne V schreef: 01 apr 2018, 18:50
Aileen schreef: 01 apr 2018, 11:49 Neem aan dat ik dan alsnog ergens langs moet om het papier op te halen om het fysiek in Den Haag af te leveren.
Het moet volgens de Nederlandse regelgeving een erkend deskundige zijn.

Het papier (de deskundige verklaring) kan worden opgestuurd naar je. Is anders hoe je de sessies regelt met de psycholoog.
En fysiek in Den Haag afleveren gaat niet. De aanvraag doe je digitaal en de stukken moet je opsturen. De gewijzigde akte krijg je daarna toegestuurd.

De info van de gemeente Den Haag vind je HIER.
Via een link in dat bericht kan je naar de regelgeving.

Ervaring van mij is dat de ambtenaar die het behandeld bij mij steeds snel reageerde. Verschil met jou is alleen dat ik in Den Haag ben geboren ;)

Ander punt is aanpassen van je gegevens in de BPR. Die moet in je woongemeente doen waar je staat ingeschreven.
In mijn geval ben ik en geboren in het buitenland, en woonachtig in het buitenland. Mijn geboortegemeente is Olympia, Washington en mijn woongemeente is Warschau, deelgemeente Mokotów. Heb dus ook geen DigID om zaken digitaal aan te vragen of digitaal mee aan te leveren.
Gott hat die Erde nur einmal geküsst. Genau an dieser Stelle, wo jetzt Nimwegen ist...
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Emma »

DigID is wel te organiseren, ook als je in het buitenland woont, maar wat omslachtig. Je hebt immers de Nederlandse nationaliteit.

In basis is de procedure hetzelfde als voor degenen die in Nederland geboren zijn. Het eerste verschil is dat je geen Nederlandse geboortegemeente hebt, maar dat wordt opgelost doordat de gemeente Den Haag dat deel voor zijn rekening neemt, mits zij beschikken over je buitenlandse geboortebewijs. Het tweede verschil is dat er in jouw geval geen woongemeente is die de BRP wijziging ontvangt. Hoe je dat oplost met de gemeente Warszawa is denk ik de grote vraag... dat je sommige dingen in persoon moet doen in Nederland is vermoed ik onvermijdelijk.

In de regels omtrent deskundigen staat overigens niet dat de deskundige Nederlands moet zijn. Er staat dat de deskundige BIG geregistreerd moet zijn en de VUmc cursus gevolgd moet hebben. In theorie kan elke arts of psycholoog uit de EU onder bepaalde voorwaarden een BIG registratie krijgen en die cursus volgen. Er is er alleen geen enkele die dat ook daadwerkelijk allebei gedaan heeft.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal
Contacteer:

Re: naam en geslachtswijziging (juridisch) vanuit het buitenland

Bericht door Simão »

Nou ja, weer een drempel, of zeg maar muur, dan. Want mij stopt dit dus volkomen. Alsof we allemaal geldboompjes hebben, terwijl het feitelijk gaat om administratie.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Plaats reactie