Open zijn (of niet) over je transgender status is een topic dat ik op Tumblr geregeld voorbij zie komen, en ik ben geïnteresseerd in de meningen/ervaringen van de mensen hier op het forum. Ik heb bewust geen link naar het topic geplaatst nog, vooral omdat ik jullie meningen/ideeën niet wil beïnvloeden.
Als jij na het veranderen van je naam en geslacht behandeld wordt voor ziekte of een verwonding, voel jij je dan verplicht om het aan je arts te vermelden dat je transgender bent, of juist niet? Waarom wel? En waarom of wanneer niet?
Moet je aan een onbekende arts vertellen dat je transgender bent?
-
Nate_0
Moet je aan een onbekende arts vertellen dat je transgender bent?
meerdere zakken met zaagsel
-
Dieuwertje
Re: Moet je aan een onbekende arts vertellen dat je transgender bent?
Ik zou geneigd zijn het te vertellen. Het zou invloed kunnen hebben op een te volgen behandeling. En wie ben ik als niet medicus om de inschatting te doen dat transgender zijn niet relevant is.
-
Olivier
Mocht ik in een onbekend ziekenhuis terecht komen en het wel/niet transgender zijn, geen invloed zou hebben op de mogelijk diagnose; nee, dan zou ik het niet vertellen. Bijvoorbeeld, weet ik veel, een oorinfectie.
Mocht het wel degelijk een invloed hebben, ook al is het de kleinste mogelijkheid, zou ik het gewoon vertellen. Liever te veel informatie geven dan te weinig aan een arts die jou wilt helpen.
Mijn huisarts zou ik het direct vertellen.
Mocht het wel degelijk een invloed hebben, ook al is het de kleinste mogelijkheid, zou ik het gewoon vertellen. Liever te veel informatie geven dan te weinig aan een arts die jou wilt helpen.
Mijn huisarts zou ik het direct vertellen.
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Heb je een gebroken been, of de mazelen, nou, nee. Bij een aantal aandoeningen komt vanzelf de vraag "welke medicijnen gebruik je?" aan de orde, en dan kun je noemen dat je testo gebruikt (of estradiol) omdat je dat helaas niet zelf voldoende aanmaakt.
Krijg je problemen met plassen en word je naar de uroloog gestuurd, dan kan het geen kwaad uit te leggen dat je geen prostaat hebt en waarom. Net zoals dat mijn gynaecoloog heus wel weet dat de granulatie in mijn vulva niet komt van een ruptuur na een flinke bevalling.
Bij het bepalen van bloedwaarden is er een verschil in beoordeling voor mannen en vrouwen. Maar ook daar is er sprake van een spectrum. Bovendien is nooit duidelijk voor welke waarden je nu wel of niet naar de 'oude' tabel moet kijken.
Krijg je problemen met plassen en word je naar de uroloog gestuurd, dan kan het geen kwaad uit te leggen dat je geen prostaat hebt en waarom. Net zoals dat mijn gynaecoloog heus wel weet dat de granulatie in mijn vulva niet komt van een ruptuur na een flinke bevalling.
Bij het bepalen van bloedwaarden is er een verschil in beoordeling voor mannen en vrouwen. Maar ook daar is er sprake van een spectrum. Bovendien is nooit duidelijk voor welke waarden je nu wel of niet naar de 'oude' tabel moet kijken.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
Isabelle
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Ik zou het niet vertellen denk.
Zijn natuurlijk situaties waarin het nodig kan zijn het te melden, maar dan wordt dat ook wel aangegeven denk
.
Meeste gevallen voor waar je naar de arts gaat is het niet nodig. Gewoon aangeven welke medicijnen je gebruikt als ze erom vragen zoals emma zegt.
Zijn natuurlijk situaties waarin het nodig kan zijn het te melden, maar dan wordt dat ook wel aangegeven denk
.
Meeste gevallen voor waar je naar de arts gaat is het niet nodig. Gewoon aangeven welke medicijnen je gebruikt als ze erom vragen zoals emma zegt.
-
Danielle
Wat er hierboven wordt gezegd: wanneer het relevant is voor de arts dan vertel ik het. Anders niet, of komt het indirect in de anamnese mogelijk naar voren.
Bij het trekken van mijn verstandskiezen heb ik het niet gemeld. Bij de neuroloog voor hoofdpijnklachten wel, omdat de hormonen daar mogelijk invloed zouden hebben. Al was vermelden dat ik oestrogeen gebruik waarschijnlijk al genoeg zijn geweest.
Bij het trekken van mijn verstandskiezen heb ik het niet gemeld. Bij de neuroloog voor hoofdpijnklachten wel, omdat de hormonen daar mogelijk invloed zouden hebben. Al was vermelden dat ik oestrogeen gebruik waarschijnlijk al genoeg zijn geweest.
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Jannet V
Het zou niet eens in me opkomen! Maar mocht het om een onverklaarbare reden ter sprake komen zal ik er zeker geen doekjes om winden.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
-
Anon20190122
Alleen aangeven wanneer het van belang is voor de rest niet!
-
Jer158
Idd alleen aangeven wanneer het mogelijk relevant is.
Lees regelmatige hilarische (soms ook zorgelijke) verhalen over het trans-gebroken-arm-syndroom, artsen die bij alle klachten het liefst wijzen naar HRT of trans zijn als oorzaak.
Heb het zelf onlangs wel gemeld aan een arts omdat het gebruik van testo mogelijk effect gaat hebben op de werking van mijn huidige medicijnen. Dat was een typisch gevalletje wel relevant.
Lees regelmatige hilarische (soms ook zorgelijke) verhalen over het trans-gebroken-arm-syndroom, artsen die bij alle klachten het liefst wijzen naar HRT of trans zijn als oorzaak.
Heb het zelf onlangs wel gemeld aan een arts omdat het gebruik van testo mogelijk effect gaat hebben op de werking van mijn huidige medicijnen. Dat was een typisch gevalletje wel relevant.
Hung her from the branches of a mango tree
-
SophiaW
Dat vind ik ook ja, je hoeft het echt niet te vertellen voor iets wat toch niet van gender afhangt, zoals een oorinfectie.
Alleen als het gaat om iets waarvan je denkt dat het belangrijk kan zijn, zoals een blaasontsteking ofzo (geen idee of het dan echt belangrijk is haha).
En meestal vragen ze om je medicatie en dan kun je je medicijnen vermelden.
Alleen als het gaat om iets waarvan je denkt dat het belangrijk kan zijn, zoals een blaasontsteking ofzo (geen idee of het dan echt belangrijk is haha).
En meestal vragen ze om je medicatie en dan kun je je medicijnen vermelden.