IDAHOT: Niet goed! Geld terug?-actie gestart

Psychologen en procedures
Anon20180311

Re: IDAHOT: Niet goed! Geld terug?-actie gestart

Bericht door Anon20180311 »

Emma schreef:
Daarom is het doel dan ook om genderdysforie dan wel uit de DSM te krijgen, maar in de ICD te houden. De ICD is uiteindelijk de basis voor het vergoedingenstelsel.
Hoi Emma,

Mss, een stomme vraag, maar uit de DSM. Is dat, dan niet nadelig voor mensen die wel nood kennen aan psychische steun der GD ?

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Frederique schreef:Nee, informed consent KAN veel sneller. Als een transgender in staat is eigen afwegingen over diens eigen zorg te maken EN die snapt wat de gevolgen van hormonen/operaties zijn, dan KAN het in een uurtje gebeurd zijn.
Dat kan zijn. En de gesprekken hadden best sneller elkaar op magen volgen. Maar als ik kijk waar de tijd in is gaan zitten zins ik via mijn huisarts aangemeld ben is dat de wachttijd voordat de diagnostiek begonnen was. Daar valt vooral de winst te behalen. En een psych die in 1 uurtje wel kan bepalen of je jezelf wel goed hebt geïnformeerd, of je een ondersteunende omgeving hebt en op zijn minst globaal bepaald of er niet beperkende zaken spelen gaat er bij mij niet helemaal in. Het kan allemaal sneller, absoluut. Maar in 1 uurtje? Ik weet het niet.
Frederique

Bericht door Frederique »

@Nick: nee. Er zijn heel veel redenen om psychotherapie te willen doen. Daar vindt een psycholoog wel wat op... En verder: mishandeling, suicidegevoelens, angststoornissen etc. komen allemaal (nog steeds) voor in de DSM...

@Diewertje: het idee van "mensen tegen zichzelf beschermen" is er in Nederland zo ingehamerd dat het lastig is om het los te laten. Ik heb cijfers laten horen (0,8% spijtoptanten vs minder-dan-1% bij de VU met gatekeeping). Mensen zijn daar tevreden over hun zorg (dat wordt daar jaarlijks gevraagd aan de transgenders, hier ooit meegemaakt?). Als je sneller hulp krijgt, wordt je minder dysfoor over je lichaam. Dat zijn sterke voordelen!

En desondanks willen we, heel krampachtig, blijven vasthouden aan een model dat mensen zwakker ipv sterker maakt. Want laten we eerlijk zijn: hoe wordt een transgender sterker: door afhankelijk te zijn van een psycholoog (die vervolgens voorgelogen wordt om de noodzakelijke hulp te krijgen - wat heeft die verplichte "zorgvuldigheid" dan nog voor zin?!). Of door tegen hem/haar te zeggen: JIJ bent de baas over JOUW proces. Vertel maar wat we gaan doen: wil je dat ik samen met jou ga zoeken? Ok, gaan we doen. Wil je direct hormonen? Zo ja, snap je wat de gevolgen zijn? Als je in staat bent om die keuze te maken krijg je ze direct mee. Je kunt altijd vertrouwen op je psycholoog, want die zal NOOIT je hulp blokkeren. Ze zullen je helpen en NAAST je staan, in plaats van namens jou besluiten en BOVEN je staan (zoals nu)...

Zie ook hier wat er gebeurt als k-psychologen hulp blokkeren uit "zorgvuldigheid" en "voorzichtigheid": https://letsqueerthingsup.com/2017/05/1 ... ansgender/
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Anon20180311

Frederique schreef:@Nick: nee. Er zijn heel veel redenen om psychotherapie te willen doen. Daar vindt een psycholoog wel wat op... En verder: mishandeling, suicidegevoelens, angststoornissen etc. komen allemaal (nog steeds) voor in de DSM...
Maar dit slaat toch nergens op, der GD hulpvraag, of moet iemand dan maar doen alsof hij/zij mishandeling/suicidegevoelens/angststoornissen etc. kent om zijn of haar nodige psychische hulp der GD te kennen.

Grtz Nick :shock:
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Frederique

Maar dit slaat toch nergens op, der GD hulpvraag, of moet iemand dan maar doen alsof hij/zij mishandeling/suicidegevoelens/angststoornissen etc. kent om zijn of haar nodige psychische hulp der GD te kennen.
Dat zeg ik toch niet?

Ik ken meerdere mensen die psychotherapie doen bij een psycholoog. Hebben die eerst een DSM-code nodig voor ze die psychotherapie doen? Zo ja, waar staan die codes dan?

En "de" GD hulpvraag bestaat niet. Want wat bedoel je nu precies? Hormonen onder begeleiding van een endocrinoloog? Operaties door een vakkundig operatiearts? Sociale transitie? Omgaan met weerstand uit je omgeving? Er zijn zo veel hulpvragen...

Groetjes,

Frederique
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Anon20180311

Frederique schreef:
En "de" GD hulpvraag bestaat niet. Want wat bedoel je nu precies? Hormonen onder begeleiding van een endocrinoloog? Operaties door een vakkundig operatiearts? Sociale transitie? Omgaan met weerstand uit je omgeving? Er zijn zo veel hulpvragen...

Groetjes,

Frederique
Hoe zo die bestaat niet ?

Kende jij een gezin ? huwelijk ? kinderen ? Suikerziek, kanker, kinderwens, enz,..... En trouwens we kenden allemaal al jaren onze GD, maar van zodra we niet meer twijfelen ( meestal na vele jaren) dan moet alles NU, onmiddellijk en liefst zo snel mogelijk. Zo werkt het toch totaal niet .

Grtz Nick :shock: :o :fpalm:
Frederique

Nick, als je 10 hulpvragen van 10 transgenders aan de medische hulpverlening naast elkaar zet, dan krijg je 10 verschillende vragen.

Nee, ik leef alleen, geen huwelijk, suikerziekte (maar dat bleek niet gerelateerd aan andere hormonen in mijn lichaam), geen kanker, geen kinderwens... dus: mijn vraag is al heel anders dan jij suggereert. En niet al die vragen hoeven gesteld/beantwoord te worden door/voor een hulpverlener. Jij geeft de hulpverlener een rol. Dat is prima voor je eigen proces, maar niet voor de mijne: in mijn geval had mijn psych geen toegevoegde waarde. Wel toegevoegde ellende. En dat is (per definitie) niet goed...
Disclaimer:

Anon20180311

Frederique schreef:Nick, als je 10 hulpvragen van 10 transgenders aan de medische hulpverlening naast elkaar zet, dan krijg je 10 verschillende vragen.

Nee, ik leef alleen, geen huwelijk, suikerziekte (maar dat bleek niet gerelateerd aan andere hormonen in mijn lichaam), geen kanker, geen kinderwens... dus: mijn vraag is al heel anders dan jij suggereert. En niet al die vragen hoeven gesteld/beantwoord te worden door/voor een hulpverlener. Jij geeft de hulpverlener een rol. Dat is prima voor je eigen proces, maar niet voor de mijne: in mijn geval had mijn psych geen toegevoegde waarde. Wel toegevoegde ellende. En dat is (per definitie) niet goed...

Is dit niet alles ten koste van de meest kwetsbare onder ons ? Mijn traject is al een x-aantal jaren voorbij, maar ik denk toch eerder aan de zwakkeren onder ons, dan aan de "sterkeren" die, sowieso wel aan hun hormonen zullen geraken indien gewenst ( al dan niet zonder voorschrift).

Grtz Nick :(
Amy

Bericht door Amy »

Die kwetsbaren onder ons waar je het over hebt kunnen toch gewoon extra hulp vragen als ze dat willen? Ik zie je probleem niet. Waar ik wel een probleem zie is dat er nu een hoop "hulp" geforceerd wordt aan mensen die het niet nodig hebben of willen.
Anon20180311

Amy schreef:Die kwetsbaren onder ons waar je het over hebt kunnen toch gewoon extra hulp vragen als ze dat willen? Ik zie je probleem niet. Waar ik wel een probleem zie is dat er nu een hoop "hulp" geforceerd wordt aan mensen die het niet nodig hebben of willen.
Extra hulp, voor GD, als GD uit de DSM is.

Grtz Nick ;)