Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Anon20180311

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20180311 »

Sigrid schreef:Maar dan ook:

GD, ben je wel zeker, dat het dát is?: begeleiding van psycholoog/psychiater
GD, en quid comorbiditeit?: begeleiding van psycholoog/psychiater
GD, en is een medisch traject voor jou de juiste keuze?: Begeleiding van...
Idd, en ook:
Omdat GD geen ziekte/geaardheid is ( laat staan zichtbaar/vaststellen via scan/echo! ) Geen enkele arts zal zonder deze nodige duidelijke diagnose en mogelijke opvolging daarvan operatief beginnen werken.

Vaststellen van GD en opvolgen, kan dan ook enkel en alleen via begeleiding der psycholoog/psychiater.

Geen enkele arts zal zonder diagnose en opvolging, zomaar hormonen voorschrijven ( mag ook niet).

Wat de naam en geslachtsverandering betreft: Idem, niet zonder de nodige diagnose en opvolging.

Geen psycholoog/psychiater, geen diagnose der GD ( Stap 1 der GD, de rest is nodige opvolging der GD). Die idd bepaalde mensen overbodig vinden, maar geen enkele arts zal daar zo over denken ( ik trouwens persoonlijk ook niet, en ben geen Dr.).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Niemand anders kan vermoeden dat je GD hebt dan jijzelf. Dat maakt het wat ingewikkeld, inderdaad, maar bij het vaststellen daarvan zou je ook gewoon bij je huisarts terecht kunnen. Jij vertelt wat je voelt, de huisarts zegt, oh, dat klinkt als genderincongruentie, en beslist samen met de patiënt welk behandelplan daar bij hoort. Sommigen zullen van alles willen, maar anderen kunnen besluiten van verdere medische behandeling af te zien. Net zoals bij veel andere aandoeningen trouwens. En de huisarts kent ook je verdere dossier, en kan adviseren dat het verstandig is om gezien je gesteldheid of omstandigheden eerst een psycholoog te raadplegen, omdat een transitie inderdaad niet niks is.

Huisartsen schrijven nu ook zonder tussenkomst van een psychiater anti-depressiva voor. Of dat goed is, is een andere duscussie, maar het toont wel aan dat je blijkbaar niet voor alles wat er zich in je hoofd afspeelt een zieleknijper nodig hebt.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Isabelle
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Isabelle »

Sigrid schreef:Maar dan ook:

GD, ben je wel zeker, dat het dát is?: begeleiding van psycholoog/psychiater
GD, en quid comorbiditeit?: begeleiding van psycholoog/psychiater
GD, en is een medisch traject voor jou de juiste keuze?: Begeleiding van...
Hmmm de meeste dingen die je aanhaalt hier(vooral je manier van vraagstelling) bevestigen wel erg het gatekeeping principe....

De psycholoog gaat niet om diagnose stelling, of je het zeker weet of het de juiste keuze is, het gaat om psychische hulp waar nodig is om mensen er zelf goed over na te laten denken en hun gedachten op een rijtje te zetten. Snap niet waar mensen het idee vandaan halen een diagnose taak aan psychologen toe te schrijven. Het zijn geen omni wezens.

Een psycholoog behoort gewoon een patient/client te geloven en te helpen bij zijn/haar hulpvraag by default.
Als er dingen optreden waarbij de psycholoog vragen heeft, dan kan de psycholoog deze stellen en hierover theoriseren en praten met de patient/client.
Het idee dat sommige psychologen( en dus ook mensen hier)hebben dat een psycholoog met een instelling van 'is het wel echt zo' behoren te handelen is schadelijk en is wat gatekeeping inhoud.
Het idee van 'is het wel echt zo' en' wil je dit echt ' is de reden dat we uit het lijstje psychische aandoeningen moeten waar we nu nog instaan(dsm).
Plaats transgenders in historische context, zie de vroegere aannames dat mensen gewoon een beetje gek en geesteziek waren volgens medici en je weet ook waar de instelling vandaan komt.
Transgenders weten vaak heel goed wat ze willen of heen willen weten we tegenwoordig, het is meer een incongruentie tussen lichaam en geest dan een psychische aandoening. Het wantrouwen dat er is dat mensen zelf niet zichzelf kunnen beoordelen moet verdwijnen en de hulpvraag serieus genomen worden.

Zeggen dat psychologen het allemaal wel even uitzoeken of het echt waar is allemaal, is heel eng.
Waarom het oordeel van de psycholoog en een bepaalde denkkader waarmee ze kijken bevestigen ?
Zeker wanneer deze zelfde psychologen hun oordeel 100 jaar geleden legitiem werden gezien wanneer ze het oordeel deden dat iemand gewoon gek was of psychische niet helemaal lekker ?

Het oordeel van psychologen is niet vanuit een alwetende positie, maar eentje vanuit een geleerde positie. Geleerd is niet beter weten dan, maar handelen op basis van theorie. Dit is precies waar wetenschap voor staat en psychologen zich mee bezig moeten houden, theoritiseren en onderzoek. Niet het toepassen van theorie op mensen, maar nadenken en theoretiseren met de mensen. De psycholoog moet niet ergens zeker van zijn, de patient/client wel.

Als iemand gelooft dat deze transgender is, kan je niet zomaar zeggen dat het niet zo is als psycholoog. Je kan alleen met de persoon nadenken, vraagtstukken opwerpen waarbij de persoon zelf erover nadenkt en tot andere conclusies komt misschien.

Toen homoseksualiteit nog in de dsm stond waren er vast genoeg theorieen die het verklaarde vanuit een soort ziek seksueel verlangen. Dat soort beoordelings ideeen moet je doorbreken bij mens en psycholoog, niet geloven vanuit een idee dat het gebasseerd is op profesionele kennis(welke kennis moet je je afvragen, zelf nadenken) Wetenschap gaat niet letterlijk over weten en beoordelen, maar over onderzoek. Helaas vergeten veel mensen in het toegepaste circuit dat vaak en gaan mensen ze ook nog geloven op basis van een behaalde status.
Falsificatie is in de wetenschap superieur aan verificatie met een reden. Onderzoek zoekt uit, wel op basis van theorie, maar niet zoekend naar bevestiging van theorie(wel bevestiging zoeken, dan ben je niet goed bezig als onderzoeker). Als ik een onderzoeker vertel dat ik transgender ben, moet deze mij geloven tot uitblijkt in hun mening dat het niet zo is. Niet wantrouwen tot uitblijkt voor hun idee dat het wel zo is.
De psychologie heeft zoiezo veel op hun kop gehad door de wetenschappelijke gemeenschap(hoeveel pseudo gehalte dingen soms hebben) De manier van theorie vorming en generalisering van theorieen op mensen getuigd vaak meer van denken te weten , dan echt onderzoek doen en dingen te weten komen. Een psycholoog behoort mensen te onderzoeken, zoeken naar antwoorden. Niet de al aanwezige antwoorden te proberen te verificeren(even de dsm langsgaan). Net als in het recht, ben je onschuldig (klopt jouw verhaal) tot het tegendeel wordt bewezen.
Aannames dienen met voorzichtigheid gedaan te worden persoonlijk door de onderzoeker en moeten gezien worden als aannames , niet als ware kennis(en zo uitgedragen worden). Een gezond sceptiscisme naar theorie en waarheid. Wetenschaps filosofie 101.

Als psychologen de wetenschappelijke filosofie niet aanhouden in hun vakgebied en vanuit beoordeling werken, kan ik ze weinig serieus nemen.
Men kent de mens niet als geheel,kan deze niet beoordelen. Men kan alleen onderzoek doen bij individuele gevallen, aannames doen en deze bespreken.
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Emma schreef:Niemand anders kan vermoeden dat je GD hebt dan jijzelf
Helemaal mee eens
Emma schreef: En de huisarts kent ook je verdere dossier
Ja, oorontsteking, hardnekkige blessures dat soort dingen. Maar zeker de wat oudere onder ons zijn vaak meesters in het verbergen van wat er werkelijk in het hoofd speelt. Is de huisarts dan de aangewezen professional om dat te doorzien?
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Je huisarts weet en vermoedt meer dan je denkt, echt. En als dat niet zo is zet dat eerder een rem op verdere behandeling dan dat je zomaar door kan.
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]
Anon20180311

Emma schreef:Niemand anders kan vermoeden dat je GD hebt dan jijzelf. Dat maakt het wat ingewikkeld, inderdaad, maar bij het vaststellen daarvan zou je ook gewoon bij je huisarts terecht kunnen. Jij vertelt wat je voelt, de huisarts zegt, oh, dat klinkt als genderincongruentie, en beslist samen met de patiënt welk behandelplan daar bij hoort. Sommigen zullen van alles willen, maar anderen kunnen besluiten van verdere medische behandeling af te zien. Net zoals bij veel andere aandoeningen trouwens. En de huisarts kent ook je verdere dossier, en kan adviseren dat het verstandig is om gezien je gesteldheid of omstandigheden eerst een psycholoog te raadplegen, omdat een transitie inderdaad niet niks is.

Huisartsen schrijven nu ook zonder tussenkomst van een psychiater anti-depressiva voor. Of dat goed is, is een andere duscussie, maar het toont wel aan dat je blijkbaar niet voor alles wat er zich in je hoofd afspeelt een zieleknijper nodig hebt.
Sorry, Emma

Neen, de huisarts kan en mag, dat niet omdat het geen ziektebeeld is. En idd niemand weet hoe ver, iemand zal gaan der zijn/haar GD diagnose of gekozen traject ( soms persoonlijk zelf niet eens, veranderlijk tijdens zijn/haar traject).

Maar een diagnose toekennen der GD/wat dan ook, is ook de nodige verantwoordelijkheid daarvoor dragen ( opvolging daarvan, is dan ook eerder terecht, dan onterecht). Liever mijn cliënt bij iedere stap terug zien, dan op de rechtbank der foute diagnose.

Anti- depressiva, schrijft men voor, naar zijn/haar ziekte beeld. Gd is geen ziekte en hormonen geen medicament.
Trouwens in België, schrijft de huisarts spontaan hormonen voor, na de diagnose GD.

Maar een huisarts, mag en kan geen diagnose der GD vaststellen ( Zal dat ook nooit doen, kent daar trouwens geen scholing voor). Trouwens, dan kan straks, alles ook gewoon der gekozen apotheek, hormonen der afhaal).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311

En ps. Dank zij die "zieleknijpster" die ik kende begin jaren negentig, kan ik eigenlijk leven zoals ik me voel en ben, man.

Grtz ( :hug2: en thx Dr. G. Decuypere ). Nick ;)
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Nick,

Of iets een ziektebeeld is, is een kwestie van definitie. GD niet behandelen kan levensbedreigend zijn, en vermindert de kwaliteit van leven in ieder geval aanzienlijk.

GD niet langer aanmerken als geestesziekte betekent niet dat niemand meer psychologische hulp kan krijgen. Onder de nieuwe definitie zou jij nu precies dezelfde hulp krijgen als toen, en was ik niet 9 maanden lang doorgezaagd over een echtscheiding die ik heus wel aankon.
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]
Anon20180311

Voor alle duidelijkheid, in België/Vlaanderen is een medicament een geneesmiddel.
En dat zijn ( jammer genoeg) hormonen niet.

Grtz Nick ;)
Emma
Beheerder

Bericht door Emma »

Nick schreef:Voor alle duidelijkheid, in België/Vlaanderen is een medicament een geneesmiddel.
En dat zijn ( jammer genoeg) hormonen niet.

Grtz Nick ;)
Hormonen zijn wel degelijk een geneesmiddel. Bijvoorbeeld oestrogeen voor vrouwen met ernstige overgangsklachten of osteoporose, en testosteron voor mannen die dat zelf niet aan kunnen maken en daar allerlei kwalen door krijgen.

Hormonen vallen ook gewoon onder de wetten die toezien op geneesmiddelen. Je kunt ze alleen op recept krijgen, en ze worden geproduceerd door farmaceutische bedrijven. Mijn Systen komt gewoon uit de fabriek van Janssen-Cilag in Beerse bij Turnhout.
It's easy

สวัสดีค่ะ

@[email protected]