Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Anon20180311

Re: Petitie uitbreiding ipv krimp transgenderzorg

Bericht door Anon20180311 »

Sigrid schreef:
Nick schreef:
Sorry, eventueel daarvoor ( schrijf ik zo onduidelijk dan).

Grtz Nick ;)
Nu je het toch vraagt: zelfs als ex-landgenote heb ik het soms lastig. Wellicht heeft het te maken met regionaal taalgebruik. Enkele voorbeeldjes: Wat mij betreft zou het al helpen als je het ww "kennen" niet meer zou gebruiken wanneer je eigenlijk "hebben" of "zijn" bedoelt. En wanneer je "van" bedoelt, leest het vlotter als je niet "der" schrijft. Een overdaad aan slashes werkt evenmin begripsbevorderend.

Hoi Sigrid,

Thx, zal mijn best doen ( sorry, alvast indien ik eventueel in herhaling val).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311

J1nny schreef:Eensch met Frederique.
Ik maak desgewenst iedere psych wijs wat jij wil dat ik hem/haar wijsmaak.
No problem...
Precies, en ik denk dat hij of zij dat ook weet.
( maar of dit zo verstandig is ?).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Citizen Erased

Bericht door Citizen Erased »

Frederique schreef: Ik vind "Niet goed! Geld terug?" geen cynische actie. Het is van mij uit bloed serieus. Ik zie ons als zorgvragers en behandelaars als zorgaanbieders en wij zijn dan zorgvragers of zorgconsumenten. Als ik een gebroken arm heb, of diabetes, of kanker (lichamelijke aanpassingen vereist) dan wordt niet eerst een maandenlang verplicht psychisch onderzoek gestart. Waarom bij transgender-zijn dan wel?
Omdat je in het eerste geval op de foto wordt gezet, in het tweede geval een bloedonderzoek zal worden uitgevoerd en in het derde geval ga je onder een scan. Allemaal niet mogelijk bij transgenders omdat het nu eenmaal in je kop zit.
Dat jij die actie serieus meent had ik al in de gaten, maar het getuigt van een cynisch wereldbeeld om te denken dat een zorgverlener daar zit om enkel z'n zakken te vullen en jou te stangen of te dwarsbomen. Daar zijn weer andere beroepen voor. Als mijn huisarts mij met een verstuikte enkel zou doorverwijzen naar een ziekenhuis en er blijkt niks mee aan de hand te zijn dan ga ik ook niet mijn kosten declareren omdat het 'product' zogenaamd niet 'deugdelijk' was. Ik ga er vanuit dat zorg verleent wordt met de beste intenties en niet om mij een oor aan te naaien; ook als ik niet direct op die zorg zit te wachten. Want je bent niet de enige partij met belangen en wensen in deze 'transactie'.
Isabelle
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Isabelle »

hmm ik ben het altijd veel eens met wat je zegt frederique.
Waar ik het minder mee eens ben is de psycholoog er helemaal niet meer bij betrekken(alleen een kort gesprekje)
Dat mensen bezorgd zijn om de psychische gesteldheid van mensen met GD en daarom de psycholoog nodig achten begrijp ik wel een beetje.

Wat ik veel lees als ik de posts van iedereen bekijk hier is dat er of informed consent wordt aangehouden of dat ze kiezen voor wat het nu is. Dan vraag ik me een beetje af, waarom niet een gëintegreerd model ?
Veel problemen die er nu spelen hebben te maken met de beoordelende functie van een psycholoog bij de diagnose of door de lange wachttijden.
Nu snap ik dat de informed consent een oplossing bied voor beide problemen, maar het is zoals je al aangeeft niet de beste oplossing.
En nogmaals: Informed Consent is geen 100% juiste oplossing. Het levert 0,8% spijtoptanten op. Maar gatekeeping is NET ZO GOED geen 100% juiste oplossing, en niet alleen omdat ook daar minder dan 1% spijtoptanten zijn. Het levert ook PER DEFINITIE langere doorlooptijden op. Het levert ook PER DEFINITIE problemen op bij mensen die iets anders voelen dan hun psycholoog (non-binary/a-gender/non-gender/genderfluid etc. mensen HEBBEN problemen in de gatekeeping). Er ZIJN mensen die grote moeite hebben met de inbreuk op hun privacy door “diagnostiek”. .
Informed consent lost inderdaad veel problemen op voor bepaalde mensen en kan daarom als een oplossing gezien worden. Wat ik me wel afvraag, is dit niet de makkelijke weg ? Die spijtopstanden die bij beide modellen er zijn , is het niet aan ons om ook hier een streef naar verbetering te hebben ?

Als hypothetisch gezien er geen wachtlijsten waren en de psycholoog de rol van psychische steun ipv psychische beoordeler innam zou er al heel wat veranderen. Nu ga ik nog wat verder doordat ik bij protocol een versoepeling wil zien die te bespreken is met de psycholoog.

Anyway : waarom houden we de psycholoog als deze een steun functie heeft niet verplicht ? Deze legt dan niks op, beoordeelt niet, is er alleen maar om de psychische gesteldheid een beetje in de gaten te houden uit voorzorg. Hormonen kunnen alsnog sneller verstrekt worden na een paar gesprekken(wat elke week kan in het begin zoals bij de PII, 4 -5 gesprekken en daarna elke maand ofzo )
De capaciteit van psychologen praktijken zullen erg moeten toenemen dat snap ik maar dat doen ze denk maar al te graag en met een flexibeler model kunnen wachtlijsten zoiezo veel minder tot nihil zijn.
Waar ik een beetje op doel is die spijtopstanden wegwerpen en tegelijk alles sneller en makkelijker maken. Ik denk dat de psycholoog als toezicht houder bij bijkomende problemen en stress die mensen niet verwachten op het begin kan helpen. Deze beoordeelt niet. Ik zie het meer als oogje in het zeil houden dat alles goed gaat. Het hormoon gebruik en de sociale transitie en de mogelijke psychische stress die daar bij komt zijn dan ook naar de buitenwereld als een goede reden voor een psycholoog die een oogje houd te legitimeren, zonder dat het idee er is dat deze wel even gaat kijken of het echt zo is dat je trans bent.

Een mens kan ook niet alles voorzien wat gebeurd wanneer de hormonen en transitie beginnen en hier zorgvuldig mee omgaan vind ik wel belangrijk.
De psycholoog zijn functie veranderen bij transgender is voor mij wel het belangrijkst, want wat ik zeker deel met je is dat inderdaad diagnose niet bij de psycholoog plaats vind of behoort plaats te vinden in het officiele plaatje.

Wanneer wij zelf de opzet van zorg in de hand hebben, hoeven we niet te kiezen uit bestaande modellen , we kunnen ook toewerken naar een eigen model in Nederland dat de spijtopstanden aanpakt en meer terugdrijft dan bij alle andere modellen (waar zoiezo het Vu met: we zijn blind voor hoe anderen het doen in andere landen wel pap van lust, kunnen ze weer opscheppen en krijgen ze weer leuke kranten berichten zoals in de hoogtij dagen van vooruitstrevendheid vroeger)

Hoe kijken jullie hier tegenaan ? Zorg op maat op onze eigen manier, met een verbeterend karakter in plaats van het kiezen van modellen waar de positieve en negatieve kanten al bekend zijn ?
Specifiek naar Frederique : Kies je informed consent vanuit een idee van verbetering of eerder vanuit een idee van wachtlijsten en de rol van de psycholoog zijn moeilijk te veranderen en DAAROM is informed consent de beste oplossing ?

ik snap gewoon de twee deling in het vasthouden aan of dit model of dat model niet zo bij mensen wanneer dit voor dingen als spijtopstanden (waar de psychische hulp ook een beetje om gaat ) niks tot niet veel veranderd. Men kiest een model, kijkt niet naar verandering binnen de modellen.

Greetz
Isabelle
Anon20180311

Hoi Isabelle,

Wijze woorden, die aanzetten tot nadenken en eerder een gepaste oplossing te zoeken, voor alle transgenders.

Grtz Nick :hug2:
Anon20180311

Ik denk eerder meer psychologen of psychiaters, i.p.v. minder of zelfs overbodig zijnde.
Waarom ? om de lange wachttijden.
Maar iemand die wel de nodig opvolging kiest, wil of nodig acht, van een psycholoog of psychiater, mag en kan het slachtoffer niet zijn om langer te moeten wachten op zijn of haar nodige hormonen of ingrepen, tegenover iemand die dit alles ( psycholoog of psychiater) overbodig vindt.

Grtz Nick ;)
Anon20180311

Met andere woorden, iemand die geen psycholoog of psychiater, of operatieve ingrepen wil. Kan toch niet sneller hormonen krijgen, dan iemand die dit alles wel wil.
En dit staat naar mijn menig ook totaal los, van de lange wachttijden.

Grtz Nick ;)
Frederique

Bericht door Frederique »

Isabelle schreef:Wat ik veel lees als ik de posts van iedereen bekijk hier is dat er of informed consent wordt aangehouden of dat ze kiezen voor wat het nu is. Dan vraag ik me een beetje af, waarom niet een gëintegreerd model ?
Ik ben zelf geen voorstander van een geintegreerd model:
1) Ook in een geintegreerd model wordt nog steeds gesuggereerd dat de psycholoog eerst onderzoekt of de transgender wel-of-niet de waarheid spreekt. Daar ben ik fundamenteel op tegen: je ziet het nu ook bij artikel 28 gebeuren (eerder in een van de threads op dit forum): omdat er een psycholoog betrokken is, denken mensen dat er sprake is van een diagnose - en dus ben je pas NIET gek op het moment dat een psycholoog WEL de diagnose GD stelt. Ik vind, heel fundamenteel, dat mensen de waarheid spreken TENZIJ duidelijk is dat ze niet de waarheid spreken.
2) Er is geen enkele noodrem in je model als de psycholoog (zoals nu) misbruik maakt van de situatie door veel te veel gesprekken te willen voeren. Bij veel gesprekken voelt een psycholoog zich goed (psychologen praten graag) en een transgender niet (een transgender met een hormoon/operatievraag heeft geen gesprekken nodig, maar hormonen of een operatie).
3) Zodra een psycholoog een handtekening moet zeggen, zal die zijn taak “serieus” en “zorgvuldig” en “degelijk” (dus: langdurig) gaan invullen. Daar ben ik op tegen, want juist die degelijkheid is ongewenst als er geen hulpvraag vanuit de transgender voor die controles is.
”Isabelle” schreef:Ik denk dat de psycholoog als toezicht houder bij bijkomende problemen en stress die mensen niet verwachten op het begin kan helpen. Deze beoordeelt niet.
Het is onmogelijk om een psycholoog ZOWEL als toezichthouder ALS als hulpverlener te hebben. Zodra je toezichthouder bent, vergroot je de drempel om hulp te vragen: zodra de transgender voelt dat er een risico bestaat dat de hormoonverstrekking gestopt gaat worden als er bepaalde informatie gedeeld gaat worden, wordt die informatie niet meer gedeeld.
Isabelle schreef:Een mens kan ook niet alles voorzien wat gebeurd wanneer de hormonen en transitie beginnen en hier zorgvuldig mee omgaan vind ik wel belangrijk.
Ook jij suggereert dat iemand die geen psycholoog in de hand neemt per definitie onzorgvuldig is. Ik vind dat heel erg overdreven. Als iemand een huis koopt, controleert een notaris ook of je snapt waar je mee bezig bent. Die gebruikt ook geen DSM, het enige wat die doet is... controleren of iemand snapt waar die mee bezig is. Daar is geen psycholoog voor nodig!

En nogmaals: als jij voor je eigen proces vindt dat het beter is een psycholoog te gaan gebruiken dan be my guest. Maar laten we stoppen met voor anderen te beslissen wat die ander nodig heeft. Want die manier van denken zorgt ervoor dat we voor ALLE transgenders besluiten dat ze meerdere gesprekken met een psycholoog MOETEN voeren, omdat enkele transgenders het niet aan kunnen om dat anders te doen.

En nogmaals: jij ziet een meerwaarde van een psycholoog. Een psycholoog die niet kan voelen wat jij voelt. Die niet kan beoordelen of hormonen of een operatie wel-of-niet een goede oplossing is, TENZIJ de situatie heel duidelijk is. En in dat laatste geval kan een arts dat net zo goed als een psycholoog. En net zo goed als jij. Of ik.
”Isabelle” schreef:Specifiek naar Frederique : Kies je informed consent vanuit een idee van verbetering of eerder vanuit een idee van wachtlijsten en de rol van de psycholoog zijn moeilijk te veranderen en DAAROM is informed consent de beste oplossing ?
Ik ben om heel veel redenen tegen een verplichte psycholoog:
- een verplichte psycholoog bevestigt verkeerde beeldvorming over capaciteiten van transgenders
- een verplichte psycholoog krijgt geld voor diensten die geen waarde toevoegen aan het proces van een transgender
- een verplichte psycholoog krijgt alle ruimte om te doen en te laten wat hem/haar goed dunkt, zonder dat die aan wie-dan-ook verantwoording hoeft af te leggen. Al duurt een diagnose meer dan een jaar, dan nog steeds hoeft de psycholoog aan niemand uit te leggen waarom het allemaal zo lang moet duren. En als het gevraagd wordt, dan is “het ligt aan de transgender” altijd een schappelijke uitkomst. Daardoor is het idee achter de verplichte psycholoog transfoob: irreëele angsten worden bevestigd in plaats van bestreden.
- een verplichte psycholoog gaat in tegen het idee van een “behandelovereenkomst” zoals dat in de zorg gebruikelijk is: normaal gesproken is er een behandelvraag en wordt daar een oplossing bij gekozen waar zowel de patiënt als de arts zich goed bij voelt. Dankzij de psycholoog-verplichting komen we niet eerder bij een arts dan dat we een doorverwijzing van een psycholoog krijgen. Op wie z'n verzoek doen we die psycholoog? Op het verzoek van de arts. Dus daar is de arts de hulpvrager (vanuit diens angsten) en wordt de hulp tegen die angsten geleverd aan de transgender. Het zou veel logischer zijn om de artsen te behandelen voor diens irreëele angsten...
- een van de redenen om een psycholoog verplicht te stellen is dat artsen bang zijn voor rechtszaken. Ik denk dan: neem een aansprakelijkheidsverzekering in plaats van jouw risico's af te wentelen op een (domme) psycholoog (die bereid is het risico op rechtszaken van een arts over te nemen). Vanuit artsen gezien is het echt slim: een aansprakelijkheidsverzekering kost geld, de verplichting om van een psycholoog gebruik te maken kost een arts geen cent en levert wel hetzelfde resultaat op.
- verplichte psychologen slaan zich op de borst omdat ze “kenniscentrum van genderdysforie” zijn, terwijl ze de grootst mogelijke onzin over transgender-zijn verspreiden (zie de onzin in de DSM-5 die door psychologen is geschreven).
- verplichte psychologen verlengen de doorlooptijd van het wachten voorafgaand aan hormonen of operaties. Die wachttijd vergroot dysforie en daarmee de problemen van de transgenders. Verplichte psychologen dragen bij aan problemen, niet aan oplossingen.

Nogmaals: het model dat ik bepleit HEEFT zich al bewezen: al meer dan 20 jaar. In LHBT-klinieken, dus gerund door mensen die het beste voor hebben met LHBT'ers omdat ze er zelf ook een zijn. In plaats van gerund door klinieken waar psychologen heer en meester zijn (ik doel nu op het VUmc) en waar psychologen vooral bang zijn hun positie te verliezen. En in de VS bestaat Medicare (zorgvergoeding voor de armste transgenders), die dit model gewoon accepteren. Ik zie niet in waarom dit niet in Nederland zou kunnen werken...

Groetjes,

Frederique
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Frederique

Bericht door Frederique »

Citizen Erased schreef:Omdat je in het eerste geval op de foto wordt gezet, in het tweede geval een bloedonderzoek zal worden uitgevoerd en in het derde geval ga je onder een scan. Allemaal niet mogelijk bij transgenders omdat het nu eenmaal in je kop zit.
Je gaat er daarmee als vanzelfsprekend vanuit dat je een psychische aandoening hebt. Dat mag, daar ben je vrij in. Ik zie dat anders: ik heb GEEN psychische aandoening en DAAROM is het ook gek dat we op alle aandoeningen uit de DSM gecontroleerd moeten worden.

En dat mijn psyche niet gecontroleerd kan worden klopt. Maar ook een psycholoog kan dat niet controleren. En gezien het aantal problemen met non-binair/andere-psychische-aandoeningen en het gebrek aan vrijheid om ons proces zo in te richten als goed voor ONS is, snappen de meeste keuringspsychologen in Nederland absoluut niets van wat transgender-zijn inhoudt...

Groetjes,

Frederique
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Citizen Erased

Bericht door Citizen Erased »

Frederique schreef:
Citizen Erased schreef:Omdat je in het eerste geval op de foto wordt gezet, in het tweede geval een bloedonderzoek zal worden uitgevoerd en in het derde geval ga je onder een scan. Allemaal niet mogelijk bij transgenders omdat het nu eenmaal in je kop zit.
Je gaat er daarmee als vanzelfsprekend vanuit dat je een psychische aandoening hebt. Dat mag, daar ben je vrij in. Ik zie dat anders: ik heb GEEN psychische aandoening en DAAROM is het ook gek dat we op alle aandoeningen uit de DSM gecontroleerd moeten worden.
Welnee. Dat gevoel zit in mijn hoofd en ik heb daar helemaal geen oordeel over of classificatie voor. Ik ervaar dat vanuit het VUmc ook niet zo. Als dat wel het geval zou zijn biedt je geen traject aan wat overgaat tot medisch handelen. Bij gebrek aan beter wil men weten wat er zich in m'n hoofd afspeelt alvorens er een scalpel in mijn gezonde lijf verdwijnt.. lijkt mij niet onredelijk.
Dat je meer vragen krijgt bij non-binaire behandelwensen geloof ik gerust; hormonen en operaties sturen je nu eenmaal naar een binairdere (is-dat-een-woord?) richting.

En je kunt er inderdaad over gaan liegen, dan fop je vooral jezelf. Ook dit komt voort uit angst voor vertraging ivm de wachtlijsten. Dat is heel kwalijk, want dat het sowieso te lang duurt (waardoor ieder gevoel van urgentie totaal verloren gaat) is gewoon een feit.