Youtube: MAN/VROUW: Hoe is het om een vrouw te zijn, terwijl je je een man voelt?
-
Wouter
-
Frederique
Re: Youtube: MAN/VROUW: Hoe is het om een vrouw te zijn, terwijl je je een man voelt?
Heel knap gedaan. Wel jammer dat er zo kritiekloos verteld wordt over hersenonderzoek: ik denk dat het heel voorbarig is om dit onderzoek voor waar aan te nemen. Het onderzoek gaat uit van binair man/vrouw. Het suggereren dat er een directe link tussen genderidentiteit en hersenen ligt is heel gevaarlijk want voor je het weet gaat een-of-andere idioot bedenken dat je transgender kunt vaststellen via foto's van hun hersenen (en ja, het VUmc heeft onderzoek via foto's gedaan)...
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.
Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.
Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
-
Alice
Re: Youtube: MAN/VROUW: Hoe is het om een vrouw te zijn, terwijl je je een man voelt?
O ja, hoe deden ze dit? Wat is er uit voort gekomen?Frederique schreef: voor je het weet gaat een-of-andere idioot bedenken dat je transgender kunt vaststellen via foto's van hun hersenen (en ja, het VUmc heeft onderzoek via foto's gedaan)...
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
-
Jer158
Het VU heeft inderdaad onderzoek gedaan naar de hersenen van (binair) trans mensen vs. cis mensen. Nee, dat gaat er niet toe leiden dat mensen foto's gaan gebruiken om trans zijn vast te stellen. Dit soort onderzoek zoekt namelijk naar verbanden op groepsniveau (de groep trans mensen in vergelijking met de groep cis mensen), en dat je geen conclusies kunt trekken op basis van een individu is algemeen bekend in die wereld, ook bij het VU.Frederique schreef:Het suggereren dat er een directe link tussen genderidentiteit en hersenen ligt is heel gevaarlijk want voor je het weet gaat een-of-andere idioot bedenken dat je transgender kunt vaststellen via foto's van hun hersenen (en ja, het VUmc heeft onderzoek via foto's gedaan)...
Hung her from the branches of a mango tree
-
Frederique
Die stelligheid zou ik niet zo maar aannemen. Ik zie heel veel zaken waarvan ik denk dat het algemeen bekend is (bijv. dat er non-binary transgendergevoelens zijn en dat mensen met non-binary gevoelens soms ook geslachtsaanpassende behandelingen nodig hebben) en als ik dan zie hoe de diagnostiek bij de VU in elkaar zit dan is die nog steeds gebaseerd op binair m/v en dan moet je als non-binair voelend mens echt enorm sterk in je schoenen staan wil je niet de verkeerde kant op gestuurd worden.Jer158 schreef:Nee, dat gaat er niet toe leiden dat mensen foto's gaan gebruiken om trans zijn vast te stellen. Dit soort onderzoek zoekt namelijk naar verbanden op groepsniveau (de groep trans mensen in vergelijking met de groep cis mensen), en dat je geen conclusies kunt trekken op basis van een individu is algemeen bekend in die wereld, ook bij het VU.
Psychologen leggen bijvoorbeeld nog steeds een heel sterke link tussen de kleding die mensen dragen tijdens de diagnostiek en de kans op spijtoptant worden van medische behandelingen. Ze zouden al lang moeten weten dat dit verband er niet ligt...
Voor mij is dit de reden om IEDERE keer dat dit type onderzoek vermeld wordt met de stelligheid zoals hier ook in het filmpje, dat ik altijd erbij zal schrijven dat dit onderzoek zich NIET leent voor diagnostiek omdat het onderzoek uit ging van verkeerde aannames.
Groetjes,
Frederique
Disclaimer:
-
Anon20210626
Ik ben in mijn diagnostische loopbaan in heel diverse kledij op komen dagen . Dit hing er maar net vanaf in welke situatie ik heen ging of wat ik daarna nog van plan was
Dus van gewoon rokje jasje pumps tot werkschoenen werkbroek topje .voor de rest gewoon verzorgd al was mijn make up en haar in werk veel meer basic . Een helm op moeten en haar doen is toch geen goed combi trouwens .
Ik heb niet de indruk dat het Luc Gijs iets uitmaakte , integendeel dat ik mij in mijn werkkloffie presenteerde kon hij alleen maar waarderen .
Dus van gewoon rokje jasje pumps tot werkschoenen werkbroek topje .voor de rest gewoon verzorgd al was mijn make up en haar in werk veel meer basic . Een helm op moeten en haar doen is toch geen goed combi trouwens .
Ik heb niet de indruk dat het Luc Gijs iets uitmaakte , integendeel dat ik mij in mijn werkkloffie presenteerde kon hij alleen maar waarderen .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
-
Isabelle
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Dick Swaab zijn onderzoek heb ik gelezen.Frederique schreef:Heel knap gedaan. Wel jammer dat er zo kritiekloos verteld wordt over hersenonderzoek: ik denk dat het heel voorbarig is om dit onderzoek voor waar aan te nemen. Het onderzoek gaat uit van binair man/vrouw. Het suggereren dat er een directe link tussen genderidentiteit en hersenen ligt is heel gevaarlijk want voor je het weet gaat een-of-andere idioot bedenken dat je transgender kunt vaststellen via foto's van hun hersenen (en ja, het VUmc heeft onderzoek via foto's gedaan)...
Niet zozeer idioot, gewoon iemand die dacht iets gevonden te hebben.
Hoewel ik veel kritiek heb op de wijze waarop ze conclusies trekken( onvolledige kennis over de hersenen ), is het onderzoek wel iets dat ik steun.
Wat wij mensen voelen, hoe wij denken over onszelf, de wens die wij hebben het lichaam te veranderen, kan niet anders dan een verbinding hebben met de hersenen > biologie.De link gender identiteit > hersenen is niet uit te sluiten
Tenzij je gelooft in magie, is wat wij denken niets anders dan een construct/creatie gemaakt door cellen, hormonen en gigantisch veel andere processen. Het zijn is niet gegeven maar gecreeërt.
We begrijpen de processen (vooral in de hersenen) nog niet, maar onderzoek doen naar de link tussen neurologie, biologie en gender is naar mijn idee essentieel.
Niet voor diagnose doeleinden maar voor juist het aantonen van diversiteit in de mens en het doorbreken van het hokjes denken.
Laten we eerlijk zijn :de biologie vraagt bij de mens man en vrouw voor het voortplanten van het soort. De binaire modellen in geslacht zijn er gewoon. Buiten dit idee van geslacht (2 soorten nodig voor voortplanting) moeten we geslacht gewoon herzien. We geven zo veel betekenis aan geslacht buiten wat objectief de essentie is van geslacht >voortplanten.
De rolverdelingen , gedragspatronen, emoties ,etc verschillen door de natuur erg. Er is in het algemeen buiten voortplanting niks in de natuur dat man/vrouw explicitet als 2 categorieen indeelt, dat doen wij als mensen zelf.
Over het algemeen observeren we geen wetmatigheden in de natuur, wij schrijven deze aan de natuur toe zoals kant ooit zei.
Om een geheel te begrijpen, moet je de delen begrijpen. Wat er nu vaak gebeurd is dat mensen veel te snel een deel bekijken, iets vinden en er allerlei conclusies aan op spelden voor het geheel.
Het probleem ligt hem denk ik bij dit soort vraagstukken in de definities. Man/vrouw heeft zo een lading voor de mens, zo veel associaties. En mensen geloven erin, geven het betekenis.
Nog vervelender is dat de medici en onderzoekers heel goed door hebben dat er veel diversiteit is en ze niet alles begrijpen en de waarheid spreken, maar dat vervolgens het grootste deel van de maatschappij(domme menigte uiteindelijk die antwoorden wil in simpele vorm en conclusie) dit niet begrijpt en alles binair en zwart wit bekijkt. Je kan mensen zoveel vertellen dat ze geloven.
Het Vu handelt niet op basis van medische kennis( de gender binary is allang onwaar bewezen) , ze handelen op basis van wat het grootste deel van de maatschappij denkt.
Hier uitgebreide leesstof voor geinteresseerden over gender, geslacht en nog veel meer:
World Health organisation
http://www.who.int/genomics/gender/en/
-
Nate_0
Het is ook interessant om te zien naar wat de geschiedenis laat zien, en hoe de historici tegenwoordig het interpreteren. Het moment dat een biovrouw aan boord een piratenschip ging in 100% mannelijke vermomming en dus volledig undercover, wordt diegene without fail geïnterpreteerd als "vrouw die piraat wil zijn" terwijl ik best geloof dat er transgender mannen tussen zaten. Een vrouwenskelet dat volgens de begrafenisrituelen voor een man is begraven? Is raar, ze snappen niet hoe dat kan. Twee mannelijke mummies die bij elkaar zijn begraven? Vast beste vrienden.
De geschiedenis wordt door een binaire, trans-exclusieve en homofobe lens bekeken (hoewel er tegenwoordig wat verandering in lijkt te komen). Onze westerse maatschappij doet het zo, maar dat betekent niet dat alle culturen wereldwijd dit doen (kijk naar de Two-Spirits bij de Native Americans bijvoorbeeld).
De geschiedenis wordt door een binaire, trans-exclusieve en homofobe lens bekeken (hoewel er tegenwoordig wat verandering in lijkt te komen). Onze westerse maatschappij doet het zo, maar dat betekent niet dat alle culturen wereldwijd dit doen (kijk naar de Two-Spirits bij de Native Americans bijvoorbeeld).
meerdere zakken met zaagsel
-
Ender
- Transgender