Autisme en transgender

Psychologen en procedures
Frederique

Re: Autisme en transgender

Bericht door Frederique »

Ik heb De Vaart al gewaarschuwd voor hun conclusies over autisme.

Bedankt voor de link naar het artikel. De door mij geciteerde derde presentatie op de EPATH geeft al aan waar het artikel van Van der Miesen (onder meer) de mist in gaat: " It could be however, that this merely reflected a cognitive understanding of gender, instead of a core feeling of being a boy or a girl."

Bij tabel 2 heb ik een paar kanttekeningen:
1) het is belangrijk om te onderkennen dat er sprake is van detection biass: dit betekent dat bepaalde zaken opvallen OMDAT ze onderzocht worden. Voorbeeld: als je bij mensen die al genderdysforie als diagnose hebben -ook- gaat kijken naar ASD, dan zul je hogere uitkomsten krijgen dan dat je statistieken over ASD erbij pakt (omdat mensen met ASD zichzelf alleen aanmelden als ze daar aanleiding toe zien, die percentages zullen dus lager zijn omdat in dit tweede geval alleen de "zware gevallen" geteld worden, terwijl in het onderzoek naar mensen met GD ALLE mensen met ASD geteld worden).
2) Bij het tweede onderzoek vergelijken ze antwoorden van ouders van jong-volwassenen met diagnose GD met de antwoorden van ouders van jong-volwassenen die op een andere manier geworven zijn. Je kunt je afvragen waar zo'n onderzoeker dan mee bezig is...
3) Als conclusies gebaseerd zijn op vragenlijsten en niet op diagnose, dan gaat het om autistische kenmerken, NIET om mensen die autisme als diagnose hebben. In dat geval zijn conclusies dat autisme vaker voorkomt bij transgenders dus voorbarig omdat je niet autisme als aandoening, maar autistische kenmerken gemeten hebt. Dit geldt voor alle in tabel 2 genoemde onderzoeken met uitzondering van de eerste (en dat kun je de onderzoekers niet kwalijk nemen, omdat het semi-ondoenlijk is om van een paar honderd mensen met diagnose GD en daarnaast nog van een paar honderd mensen zonder diagnose GD een volledige diagnose wel-of-geen autisme te gaan doen).
4) Bij GD moet je ook controleren op welk moment van hun transitie ze zitten (omdat een sociale transitie zwaar is, is de kans dat je autistische kenmerken vindt is groter dan als mensen 10 jaar na hun sociale transitie zitten).
5) Als je volwassenen met GD gaat vergelijken met een controlegroep van studenten, controleer je dan mensen met hetzelfde opleidingsniveau, dezelfde sociale achtergrond? Of "doe je maar wat"?

Ik ben wel blij met haar conclusie over behandeling: "We therefore suggest that treatment decisions should be made based upon the amount of psychological and social distress rather than upon possible underlying hypotheses".
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.

Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Ik heb het nergens over trauma ;)
meerdere zakken met zaagsel
Anon20180311

Bericht door Anon20180311 »

Hoi Iedereen,

Er is geen verschil tussen, mannelijke of vrouwelijke autisme. Ook niet bij GD, borderline, depressie, schizofrenie, enz,..... ( deze laatste, mag geen transformatie kennen. Niet van mij hé, maar wettelijk).

Het verschil zit in hoe een ander het ziet of niet ziet. En het bij de vrouw of man-zijnde rol, een juiste plaats toekent.

Ps. naar mijn weten, staat GD totaal los van autisme, borderline, of wat dan ook,.......... Alleen las ik ergens wel, dat mensen met GD gevoeliger zijn.

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Anon20180311

Fran schreef:Dit is het artikel:
http://www.tandfonline.com/doi/full/10. ... 15.1111199
En ik stoor me mateloos dat ik sinds mijn laatste depressie de concentratie niet meer heb voor zulke stukken (Engelse) tekst.
Hoi Fran,

:hug2: Hier een beetje idem ( zelfs gewoon nl lange teksten).

Grtz Nick ;)
Hey, pa je kinderen werden groot. En al heb je het nooit geweten,... ik werd u zoon. Liefs Nick .
Hey, ma bedankt dat je me kende en herkende, als je zoon. Veel liefs Nick :hug2: .
Venusss
Voornaamwoorden: Vrouw

Bericht door Venusss »

@nate sorry ik bedoelde oxytocine waardes en niet testosteron waardes in de baarmoeder
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Oxytocine
Bij mensen met autisme wordt een lagere hoeveelheid oxytocine aangetroffen,[10] hetgeen suggereert dat dit hormoon het onderkennen en begrijpen van sociale codes bevordert. Behandeling met oxytocine blijkt autistische personen inderdaad socialer te maken ten opzichte van autistische personen die met een placebo werden behandeld.[11] Afwijkingen in het gen dat codeert voor de oxytocinereceptor zijn in verband gebracht met een verhoogd risico op autisme.[12]
In het kort.... spermacellen bevatten oxytocine. Vrouwen en mannen hebben het sommigen meer dan anderen. Het stofje heeft bij vrouwen het doel om zaad naar de baarmoeder te transporteren en conceptie te bevorderen. Het stofje kan er ook voor zorgen dat mensen zich agressiever gedragen
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

ik dacht dat oxytocine een drug was?
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

Yep, eentje die we zelf maken. Cfr. Runner's high (bestaat echt, eigen ervaring)
Of, makkelijker: wordt ook het knuffelhormoon genoemd. :)
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

Nick schreef:Hoi Iedereen,

Er is geen verschil tussen, mannelijke of vrouwelijke autisme. Ook niet bij GD, borderline, depressie, schizofrenie, enz,..... ( deze laatste, mag geen transformatie kennen. Niet van mij hé, maar wettelijk).

Het verschil zit in hoe een ander het ziet of niet ziet. En het bij de vrouw of man-zijnde rol, een juiste plaats toekent.

Ps. naar mijn weten, staat GD totaal los van autisme, borderline, of wat dan ook,.......... Alleen las ik ergens wel, dat mensen met GD gevoeliger zijn.

Grtz Nick ;)
uhhh er is wel degelijk verschil tussen autisme bij vrouwen of mannen..
Anon20180311

Ender schreef:
Nick schreef:Hoi Iedereen,

;)

Grtz Nick ;)
uhhh er is wel degelijk verschil tussen autisme bij vrouwen of mannen..
Verklaar ?

Grtz Nick ;)
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Ender schreef:ik dacht dat oxytocine een drug was?
Wat Sigrid zegt. Als je het over een synthetische drug hebt ben je wss in de war met OxyContin :)
meerdere zakken met zaagsel