Activisme

Heb je vragen over de vereniging? Stel ze hier!
Eva
Beheerder
Berichten: 6800
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Activisme

Bericht door Eva »

Er speelt zich een discussie af in dit topic die de grondslag van de Vereniging T-Nederland raakt.

Er zijn mensen in Nederland die zich met hart en ziel inzetten voor ons-soort-mensen. Zij steken daar enorm veel tijd in, reizen een half continent of verder voor het behartigen van onze belangen. Als ik vanaf hier over activisme en activisten spreek is dat geenszins negatief bedoeld. Ze zijn namelijk verdomd hard nodig.

Nu zijn er ook onder osm die het gevoel hebben dat die goedwillende mensen weliswaar goud waard zijn, maar die het toch wel fijn zouden vinden als ze zelf ook wat in de melk te brokken zouden hebben.
Onlangs speelde op dit forum het onderwerp Informed Consent. Daar is en wordt als het ware voor gevochten. Voor ons en ons welzijn.
Wat blijkt? Bij veel van osm is daar fors twijfel over.

Was het nu wel of niet beter geweest als bijvoorbeeld de bijna duizend leden van dit forum om hun mening was gevraagd? Of nóg beter; als er vooraf wat meer aandacht en tijd was besteed aan informatie en voorlichting?
Of is het voldoende dit binnen selecte groepen activisten in Faceboekgroepen af te stemmen?

Laten we die discussie nu eens voeren. Hier, op het Verenigingsdeel van dit forum.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Activisme

Bericht door Anon20210626 »

De bijna duizend leden van dit forum ........ Ik vraag me dan wel af hoeveel er daarvan daadwerkelijk een reactie zouden geven
Ik denk dat dat maar een klein gedeelte zou zijn

Hoeveel van die bijna 1000 zijn nog geregeld on line vraag ik me af ?
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Eva
Beheerder
Berichten: 6800
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Activisme

Bericht door Eva »

Dat betekent niet dat je ze niet de gelegenheid hoeft te geven, Renée.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Activisme

Bericht door Dieuwertje »

Mee eens, een doel van de vereniging is immers om de standpunten die leven onder 'osm' met aantallen, percentages tot uiting te brengen.

En om maar een aftrap te geven:
Zelf vind ik het infomed consent in bepaalde opzichten wel ver gaan. Een analyse door een psycholoog is denk ik niet alleen goed voor de analyse, maar ook een goede peiling waar ondersteuning nodig is of knelpunten verborgen zitten. Dat zou het in ieder geval moeten zijn. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat er 6 tot 12 of misschien nog meer sessies nodig zijn voor dat zij besluiten dat je door mag in het traject. Dat kan zeker voor velen van ons ook met veel minder. Er zal dus veel flexibeler omgegaan moeten worden met het diagnose traject.
Bovendien zal er een veel minder groot gewicht aan de goedkeuring van de psychologen gegeven moeten worden en meer belang aan je eigen oordeel of je vind dat je verder mag. Er kan dan altijd nog gedacht worden aan vaker een sessie in de eerste maanden van de HRT om in de gaten te houden of en hoe het traject verloopt.

Enigszins of topic: Ik denk dat het niet kwaad kan dat het misschien wat ver gaand informed consent idee gepromoot wordt. Uiteindelijke resultaten zijn vaak een compromis.
Ylse
Berichten: 757
Lid geworden op: 30 aug 2015, 20:39
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Oosterstreek (Friesland)

Re: Activisme

Bericht door Ylse »

Als we het dan toch over informed consent hebben...

Je kan pas een persoonlijke beslissing nemen als je op een objectieve manier alle kanten van het voorstel kent. Je zal je moeten informeren. Kunnen we hier dan ook afspreken dat we de wetenschappelijke benadering kiezen en ons niet laten leiden door schreeuwers en andere potentaten die fakenews verkondigen? Dat we dan ook de definities juist hebben zodat we niet telkens een discussie voeren over wat er bedoeld word?

Ik heb erg de neiging om bij langdurige discussies af te haken onder het motto van tl;dr ik kom wel weer terug als jullie uitgeruzied zijn.

Kortom, probeer beknopte, feitelijk onderbouwde standpunten weer te geven. En geef niet een stapel linkjes en roep vervolgens "daar staat het, zoek het zelf maar verder uit".
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Activisme

Bericht door Anon20210626 »

Eva , dat heb ik ook niet gezegd hoor
Het kan alleen geen kwaad om te zien hoeveel de laatste tijd online zijn geweest . Dat geeft een beter beeld over het aantal mensen dat er uiteindelijk gereageerd heeft .

Ik kan mij herinneren dat dit in eerdere polls een issue is geweest .

Informed Consent

Ik ben voor een vorm van Informed Consent .
Daarmee bedoel ik niet de 'hormonen afhaal toko ' maar ook niet de ' meerdere gesprekken 'om maar een slag om de arm te houden

Dat veranderd namelijk niets met de huidige situatie en die gesprekken met een frequentie van max 1 per maand want meer zal niet mogelijk zijn en dan ben je zonder wachttijd ook al weer een half jaar verder .

Dus een goed intake gesprek waarin je laat zienn dat je weet waar je mee bezig bent , je sociale coming out al een tijdje daarvoor gemaakt hebt .
Als er dan uit dat gesprek niet blijkt dat er meer zaken spelen , door naar de volgende ronde

Voor degene waar twijfels zijn , die nog niet zo ver zijn in de coming out , wacht het reguliere traject .
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Eva
Beheerder
Berichten: 6800
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Activisme

Bericht door Eva »

Eensch met je standpunt, Dieuwertje, maar het gaat nu even lm het principe. Laten we onze meningen en standpunten bepalen door activisten? Met wier resultaten we met regelmaat heel erg blij zijn, maar ons afvragen hoe wij, jij en ik, dan wel tot dat uitgangspunt gekomen zijn?

Het laatste dat ik hier over Informed Consent wil zeggen is dat er volgens mij onder de betrokkenen (wij) geen sprake was van informed consent over Informed Consent toen dat voor ons doch zonder ons onder de aandacht van de minister werd gebracht. Nogmaals, met alle waardering voor de inzet.
Persoonlijk heb ik er geen enkele twijfel over. Informed Consent zou ik een enorme vooruitgang vinden, maar de groep mensen die nu het gevoel krijgen dat niet alleen meer genderteams over doch zonder ons bepalen, maar dat er nu ook activisten zijn die ons de wet willen voorschrijven.
Dat idee is net zo juist of onjuist als je wilt, maar laten we iets aan doen! Laten we samenwerken, in vredesnaam.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Emma
Beheerder
Berichten: 7996
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Activisme

Bericht door Emma »

Even over de aantallen: het aantal actieve forumleden over de laatste twee maanden is ongeveer 250. Dat is helemaal niet slecht, vind ik.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Activisme

Bericht door Anon20210626 »

Ik denk dat activisten wel degelijk nodig zijn.

De eerdere discussie gaf al aan hoe vastgeroest de ideeën zijn dat instanties als het VU ' het beste met je voor hebben '. Veranderingen daarin zijn eng en laten we toch vooral kiezen voor 'maatwerk '.
Dat hield dus eigenlijk in dat er niets zou hoeven veranderen want het maatwerk zou inhouden dat je toch door een diagnostische fase moet en dat met de huidige frequentie in het aantal gesprekken en het aantal gesprekken.

Kortom men vind de huidige situatie wel ok . De wachttijden zullen daardoor niet afnemen.
Er zijn ook maar heel weinig mensen die openlijk hier iets aan willen en durven doen want dat ' zou je traject wel eens nadelig kunnen beïnvloeden ' .Ik vraag me af of dat zo is maar dat is een andere discussie

Activisten breken een lans en ik denk dat dat nodig is om dit onder de aandacht te brengen
Petitie 17 is een mooi voorbeeld maar ook de brief van Emma en Eva.

Er wordt nu wel over gesproken binnen instanties die het verschil zouden kunnen maken
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Activisme

Bericht door Anon20210626 »

250, dat is idd een mooi aantal en het geeft een reëler beeld dan de eerder genoemde bijna 1000
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Plaats reactie