VU omweg?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Jer158

Re: VU omweg?

Bericht door Jer158 »

Nate_0 schreef:Bottom surgery is ook lang verplicht geweest, maar inmiddels al lang niet meer.
Het is alleen verplicht geweest voor MTFs, geloof ik, niet voor FTMs.
Hung her from the branches of a mango tree
Irene_de_Vreede
Moderator
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Irene_de_Vreede »

De reden dat ik voor de PII had gekozen, was de minder starre instelling, helaas zal ik binnenkort alsnog naar de VU of iets dergelijks moeten.
Irene
Nate_0

Bericht door Nate_0 »

Jer158 schreef:
Nate_0 schreef:Bottom surgery is ook lang verplicht geweest, maar inmiddels al lang niet meer.
Het is alleen verplicht geweest voor MTFs, geloof ik, niet voor FTMs.
Hysto was wel verplicht voor FtMs, toch?
meerdere zakken met zaagsel
Jer158

Bericht door Jer158 »

Nate_0 schreef:Hysto was wel verplicht voor FtMs, toch?
Klopt, dat was voor het wijzigen van je geslacht op je paspoort. Daarvoor moest je gesteriliseerd zijn. Ik geloof niet dat dat vanuit het VU kwam als eis voor een transitie, maar dat kan ik mis hebben
Hung her from the branches of a mango tree
Citizen Erased

Bericht door Citizen Erased »

Er zijn andere mogelijkheden, maar realiseer je goed dat wanneer je een genitale operatie zou willen je als transman in Nederland enkel nog terecht kan bij het VUmc. En dan zou je opnieuw (grotendeels) het traject moeten doorlopen. In Gent staan momenteel jarenlange wachtlijsten (wb phallo).
Komt bij dat de "alternatieve route" nogal eens grillig is, er hoeft soms maar één iemand buitenspel te worden gezet en je komt weer uit bij 020.

Lekker de intake afwachten als je het mij vraagt. Daar staat tegenwoordig de grootste wachttijd voor, daarna begin je redelijk snel aan de diagnostiek.
Laat die indianenverhalen over Sporty Sjonnie lekker links (of rechts) liggen. Ik denk dat alle smaken daar inmiddels wel voorbij zijn gekomen.
Het doel is uit te zoeken of je genderdysforie hebt en zoja, wat voor behandeling jou dan verder gaat helpen.
Wellicht krijg je dan te maken met in jouw ogen stompzinnige, stereotyperende vraagstukken; deze zijn bedoeld om jouw reactie te peilen en zeggen niet zo veel over de opvatting van je behandelaar.

Als je verbaal wat moeilijker uit de verf komt kan het handig zijn om in je levensverhaal wat dieper in te gaan op je zienswijze en beleving omtrent de eventuele 'knelpunten'.
Het enige voordeel van je huidige zwartgalligheid is dat de kans groot is dat je positief verrast zult zijn als het eenmaal zover is ;) Veel succes!
Minne

Bericht door Minne »

Hee Prins, ik ben ook FtM en ik had dezelfde angst als jij voor het VU, dat ik niet 'man genoeg' was voor ze. Ik weet het pas sinds ergens midden 20 en ik ben nu 30 en nu doe ik er pas wat aan, ik kleed me vrij androgyn, ik heb lang haar, ik brei, ik borduur, ik heb niks met voetbal en niet eens een rijbewijs dus hou die snelle auto's ook maar. Uiteindelijk is dat allemaal oppervlakkig en gaat het er om hoe jij het echt voelt. Ik weet dat ik een man ben en dat heb ik altijd gecommuniceerd naar de VU en inmiddels zit ik al 3 maanden aan de hormonen, dus als ik het kan met m'n breiwerken en m'n lange haar kan jij het ook! Het hangt ook een beetje af van de psych die je krijgt, maar je hoeft echt geen stereotype te zijn. Maar ik snap de angst heel goed, ik was ook heel zenuwachtig voor ik eindelijk langs mocht komen, ik dacht 'weet ik eindelijk wat ik moet doen, word ik straks medische behandeling ontzegd omdat ik geen Henk of Fred ben!'. Mocht je zin hebben om het er over te hebben, misschien je gedachten eens ordenen en uitspuien tegen iemand anders voor je eindelijk bij het VU aan de beurt bent, stuur me maar een berichtje, misschien kan ik nog nuttige ervaringen met je delen die je iets minder zenuwachtig maken voor het proces! :) Bedenk, je doet dit om jezelf te worden, niet om van het ene hokje het andere in geduwd te worden!
Mr.X

Bericht door Mr.X »

Ik vind het erg jammer dat mensen de VU nu zo gaan vrezen. Ik vraag me ook af hoe dit kan. Het is overigens nergens voor nodig. 'Man genoeg zijn' is geen probleem voor ze. Net als Minne ben ik ook zeker gaan manly man. Ik heb niks met auto's, sport en andere stereotype mannen dingen. Dit was voor het VU geen enkel probleem.

So, don't worry. En probeer de scaremonger berichten over de VU met een korreltje zout te nemen.
Marina1993

Bericht door Marina1993 »

Mr.X schreef: So, don't worry. En probeer de scaremonger berichten over de VU met een korreltje zout te nemen.
Dat '' of je wel man genoeg bent '' hoef je je inderdaad geen zorgen over te maken. Het gaat vast helemaal goed komen :)

Alleen Mr. X ik vind dat je de negatieve ervaringen bij 't Vu (die er er zeker zijn en niet echt weinig) wel serieus moet nemen. Je kan niet net doen alsof die er niet zijn of het '' met een korreltje zout nemen.'''
Danielle

Bericht door Danielle »

Jer158 schreef:
Nate_0 schreef:Hysto was wel verplicht voor FtMs, toch?
Klopt, dat was voor het wijzigen van je geslacht op je paspoort. Daarvoor moest je gesteriliseerd zijn. Ik geloof niet dat dat vanuit het VU kwam als eis voor een transitie, maar dat kan ik mis hebben
De sterilisatie eis kwam voort uit de oude wetgeving. Je kon pas je naam en geslacht officieel laten veranderen als je permanent en onomkeerbaar onvruchtbaar was gemaakt. Dat is sinds in 2014 de huidige regel met deskundigenverklaring is ingevoerd gelukkig niet meer zo.

Daar ging het VUmc vroeger ver in mee. Zelfs in die mate dat patiënten het gevoel kregen dat het van her VUmc moest, ipv de wetgever.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Mr.X

Bericht door Mr.X »

Alleen Mr. X ik vind dat je de negatieve ervaringen bij 't Vu (die er er zeker zijn en niet echt weinig) wel serieus moet nemen. Je kan niet net doen alsof die er niet zijn of het '' met een korreltje zout nemen.'''
Mee eens, dat moet zeker ook niet gebeuren. Dat beweer ik ook niet.
Wat ik meer bedoel is dat je op een forum zoals deze alleen de slechte dingen zult tegen komen. Mensen maken geen post met 'oh jee, wat gaat het allemaal vlotjes bij de VU!'. En de VU heeft nu eenmaal de meeste transgender onder hun hoede, dus zullen ze ook meer negatieve ervaringen opleveren. En die komen dan hier op het forum terecht.