Oestrogel.. Hoeveel pompjes?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Yasmine

Oestrogel.. Hoeveel pompjes?

Bericht door Yasmine »

Ik ben overgestapt van Estradiol (pillen) naar Estrogel 0,06% (van Besins Healthcare uit Belgie). Van Estradiol nam ik 2 x 2mg per dag. De apotheker wist zich in eerste instantie met de dosering van Estrogel geen raad, maar uiteindelijk stond er 1 x per dag op het etiket, dus 1 pompje per dag. Nu heb ik me door iemand anders laten vertellen dat ik het beste na ongeveer een maand een bloedtest kan laten doen omdat de opname van gel totaal anders werkt dan bij pillen. Is er iemand anders die van 2 x 2mg pillen op Estrogel is overgestapt? Hoeveel pompjes gebruik je?
Alice

Re: Oestrogel.. Hoeveel pompjes?

Bericht door Alice »

De fabrikant geeft aan dat de opbrengst van 1 pompje 1,25 gram gel is. 1,25 gram gel heeft als inhoud 0,75 mg estradiol. Je weet hoeveel mg estradiol in tablet vorm je gebruikte dan kun je uitrekenen wat je nu zou kunnen gebruiken. Inderdaad een bloedtest na een tijd gebruik is wel handig om te weten wat de waardes zijn. Het kan mogelijk zijn dat wat minder gel nodig is door verbeterde opname estradiol.
Wat ik vernam is de standaard dosis voor transgenders 4 pompjes.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Ylse
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Ylse »

Nu heb ik me totaal niet bezig gehouden met doseringen van gel dus correct me if i'm wrong maar...

De dosering in pleisters is flink lager dan pillen omdat de opname door de huid de oestrogeen beter bij de juiste plek aflevert. Bij pillen geld dat veel van de werkzame stof afgebroken wordt of simpelweg uitgeplast wordt.

Is hetzelfde dan niet ook met gel van toepassing?

Wat ik dan raar vind in deze is dat de apotheker dan niets weet over de dosering.
All changes;
even the most longed for,
have their melancholy;
for what we leave behind us is a part of ourselves;
we must die to one life before we can enter another.

Anatole France
Anon20210626

Bericht door Anon20210626 »

Tanisha is een trouwe gebruiker van estrogel maar die is er pas over een paar weken weer
Iets met een bannetje over een filmpje van youtube

even geduld dus
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

Ik gebruik nu iets meer dan een half jaar Oestrogel. Mijn startdosis was 2x 1 pompje per dag. 's morgens en ' s avonds. In totaal dus 2 x 0,75mg = 1,5 mg estradiol. Mijn eerste (Belgische) Endo zei dat indien nodig de dosering nog kon verhoogd worden. Dat bleek echter onnodig want uit bloedproef bleek dat mijn oestrogeen niveau al aan de hoge kant is. Wellicht volgt na de volgende controle zelfs een verlaging van de dosering. Hier in Zweden is die 1,50 mg overigens het maximum wat normaliter voorgeschreven wordt. Het product heet hier overigens Divigel.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Yasmine

Bericht door Yasmine »

Ylse schreef:De dosering in pleisters is flink lager dan pillen omdat de opname door de huid de oestrogeen beter bij de juiste plek aflevert. Bij pillen geld dat veel van de werkzame stof afgebroken wordt of simpelweg uitgeplast wordt.
Dit is exact waarom je een wat lagere dosering schijnt nodig te hebben als je gel gebruikt. Zo is het me verteld in ieder geval.

@Alice, heb je van meerdere mensen vernomen dat de standaard dosering 4 pompjes is?

Ik weet niet goed wat te doen, maar 1 pompje lijkt me sowieso te weinig. Ik moet het een tijdje gebruikt hebben (minimaal een maand heb ik me laten vertellen) voordat een bloedtest zinvol is en over een paar weken ben ik een maand in het buitenland, dus het gaat bijna 2 maanden duren voordat ik een bloedtest kan laten doen. Ik twijfel of ik tot die tijd 2 of 3 of 4 pompjes zal nemen. De middenweg zou 3 zijn, maar dat is dan weer geen even getal.. Wat zouden jullie doen?
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

Euh, ik zou doen wat mijn arts voorschrijft. En als dat niet duidelijk was, zou ik hem/haar subiet contacteren.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Alice

Bericht door Alice »

Yasmine schreef: @Alice, heb je van meerdere mensen vernomen dat de standaard dosering 4 pompjes is?
Ja, zelf heb ik ook gel gebruikt. Pré en post-op.
In het algemeen wordt 2 pompjes als minimum gezien voor pré-ops.
Pré-ops, 2 tot 6 pompjes per dag.
Post-ops, 0 tot 2 pompjes. Dosis afhankelijk hoe je je er het beste bij voelt en er geen indicatie is van botontkalking.

3 pompjes per dag, kun je verdelen in bijvoorbeeld 1 pompje in de ochtend + 2 pompjes avonds of een dag 2x 2 pompjes en de volgende daag 2x 4 pompjes.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
AnnaNannette

Bericht door AnnaNannette »

Ik gebruik nu als post-op een half pompje, en daarmee is de waarde in het bloed meer dan hoog genoeg, recent nog gecontroleerd. Iedereen neemt hormonen anders op, daarom is controle zo belangrijk
Anon20190122

Bericht door Anon20190122 »

Ik gebruik 3 pompjes per dag die in de morgen verdeel over armen en borst.