Gebruik van finasteride _voor_ HRT begint

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Phoenix_the_II

Gebruik van finasteride _voor_ HRT begint

Bericht door Phoenix_the_II »

Hoi,

Ik ben zojuist een paar daagjes begonnen met 1.25mg finasteride om zo mijn haarverlies op z'n minst te remmen/stoppen. Ik hoop een beetje stiekem op teruggroei, dat zou een bonus zijn.

Maar tot hoeverre zal finasteride invloed hebben op het traject bij de VUMC? Zouden ze daar moeilijk doen?

Is het beter om toch nog op z'n minst 7 maanden te wachten tot mijn intake e.d. begint? Zelfs tot aan de HRT wachten? Zodat HRT maximaal effect kan hebben?

Ik wil mijn haar behouden, maar geen verminderd effect hebben van mijn 2de puberteit... :S
Danielle

Re: Gebruik van finasteride _voor_ HRT begint

Bericht door Danielle »

Over finasteride/dutasteride doen ze niet moeilijk. Ze zijn er van mening dat het bij je HRT niets toevoegd en dat je er ter zijner tijd gewoon mee kan stoppen. In mijn ervaring was de Cyproteron een stuk effectiever dan de dutasteride die ik gebruikte voordien.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Elise

Bericht door Elise »

Danielle schreef:Over finasteride/dutasteride doen ze niet moeilijk. Ze zijn er van mening dat het bij je HRT niets toevoegd en dat je er ter zijner tijd gewoon mee kan stoppen. In mijn ervaring was de Cyproteron een stuk effectiever dan de dutasteride die ik gebruikte voordien.
Is Crypteron een vergelijkbaar middel? Ik hoor het nu voor het eerst.
Jer158

Bericht door Jer158 »

Finasteride is een DHT-blokker. DHT is verantwoordelijk voor o.a. mannelijke kaalheid en wordt door je lichaam gemaakt uit de "gewone" testosteron. Cyproteron blokkeert testosteron zelf. Als er "geen" testosteron is is er ook geen DHT, dus het heeft geen zin om Finasteride te gebruiken als je ook Cyproteron gebruikt.
Hung her from the branches of a mango tree
Sophie

Bericht door Sophie »

Daar heb nu een vraag over, ik sta zelf nog helemaal aan het begin van alles nog maar goed.
Ik lees dat Finasteride het haatuitval verminder of misschien stopt.
Wel beginnen nu bij mij de inhammetjes wel wat groter te worden op natuurlijke wijze, ik heb nog geen HRT oid.
Is dit al aan te raden om er al mee te beginnen kan het al op een huisarts advies te verkregen worden of gaat het via de VU.

Graag zou ik wel wat meer van willen weten.

Kusjes Sophie :hbeat:
Proud to be a gurl. Keep calm and stay Girly.... :hbeat: :hbeat: :hbeat:
http://boytosophie.blogspot.nl/
Marijn

Bericht door Marijn »

Hoi Sophie,

Ik heb het van de huisarts gekregen. Gebaseerd op een andere thread hangt het wel van de huisarts af of je het krijgt. Die van mij deed helemaal niet moeilijk, anderen wel. Ik had wel bij het gesprek over de verwijzing naar Stepwork eerder dezelfde week verteld dat haar een van de grootste punten van dysforie is. Misschien heeft dat meegespeeld.

Groetjes, Marijn
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Sophie

Bericht door Sophie »

@Marijn,

Bedankt voor je info, dit ga ik ook bij mijn huisarts voor leggen.

Gelukkig is mijn huisarts ook niet moeilijk ik moet haar namelijk zelfs op de hoogte houden hoe mijn transitie verloopt.

Kusjes Sophie :hbeat:
Proud to be a gurl. Keep calm and stay Girly.... :hbeat: :hbeat: :hbeat:
http://boytosophie.blogspot.nl/
Tanja
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door Tanja »

Iets anders.... Heb nog een vol doosje Microgynon 30 liggen (anticonceptie) en was voornemens dit te gaan slikken op de manier zoals ook een bio vrouw dit slikt. Loop wel bij een psychologe maar zit door omstandigheden nog niet in het VU traject helaas. Zoek me blind op het internet wat de bijwerkingen zouden kunnen zijn voor een persoon met mannelijke kenmerken maar behoudens grotere kans op trombose kom ik niet veel verder. Nu sport ik (verplicht ivm revalidatie) veel dus die kans lijkt me dan weer kleiner. Ik verwacht natuurlijk niet dat mijn borsten ineens gaan groeien maar een beetje andere vetverdeling zou prettig zijn. Dat dat ding beneden het op een gegeven moment niet meer doet interesseert me niet want die wordt toch al heel lang niet meer gebruikt. Wil ook voorkomen dat mijn lichaam vermannelijkt door deze verplichte sporten.
Iemand toevallig ervaring hiermee??
Eindelijk alle schroom van me af gegooid, vele gesprekken etc maar nu.....23 juli 2025 begonnen aan DE reis. HRT vandaag gestart en zo vreselijk gelukkig :hbeat:
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Ethinylestradiol kan ernstige bijwerkingen hebben. Het VUmc is er lang geleden al mee gestopt. Zie dit (oude) bericht:

https://www.vumc.nl/afdelingen/over-vum ... s/2740660/
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Marijn

Bericht door Marijn »

Sophie schreef: 21 jul 2017, 19:09 Bedankt voor je info, dit ga ik ook bij mijn huisarts voor leggen.

Gelukkig is mijn huisarts ook niet moeilijk ik moet haar namelijk zelfs op de hoogte houden hoe mijn transitie verloopt.
Houd wel rekening met flinke kosten want de Finasteride 1mg wordt niet vergoed. Ik heb net meer dan 100 euro uitgegeven aan een voorraad voor 90 dagen. Ik hoop dus echt volgend jaar of zo naar de endo te mogen, anders wordt het op den duur niet te betalen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown