Progynova vs merkloze estradiol

Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Anon20180501 »

[Ik vind alleen de bijwerkingen van de hormonen soms al opvliegend genoeg dus laten we dat niet ook nog eens dunnetjes overdoen tegen elkaar. Graag de discussie op normale toon voortzetten aub]
MarloesIsWeg
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 sep 2012, 13:02
Gender: Vrouw

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door MarloesIsWeg »

Cher schreef:They are slightly different.

Estrofem is beta-17-estradiol-hemihydrate (i.e. two bio-identical estradiol molecules + one water molecule) while progynova is 17-beta-estradiol-valerate (i.e. bio-identical estradiol combined with valerate (C4H9COO−)). Both are quite good choices.

Estrofem might pack a little more punch per mg, but progynova creates a smoother blood level curve. Probably hemihydrate makes more sense sublingually (more frequent dosages), while if only once/day taking valerate orally makes more sense (and valerate endures the liver a little better).

However there are also invidual differences so if one doesn't happen to work good it might make sense to try the other.

Wellicht heb je hier iets aan.....
Overigens heb ik altijd begerepen dat Estradiolvaleraat het meest bio identiek is....
Goh, da's toevallig, na het lezen van dit bericht zag ik op mijn Progynova verpakking een stickertje zitten van mn apotheek/huisarts, waarop stond "1 x 2 tabletten per dag". Tot nog toe nam ik ze met ontbijt en avondeten, maar nu ben ik dus begonnen met alleen met ontbijt, en dan neem ik 's avonds alleen progesteron. En dat is me daar toch lekker ! Ik kan het niet anders zeggen, maar mijn lichaam voelt ineens heerlijk warm en prettig. Dat maakt mn hoofd weer rustiger, en al met al, mn stemming (nog) beter. :)
Ik vermoed dat de Progynova idd. een curve heeft, die zijn tijd nodig heeft. Misschien went het ook wel weer, dan zal ik het misschien gaan afwisselen. In ieder geval had ik er dus iets aan Cher, dank je voor het delen.
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Danielle »

Twee maanden verder merk ik dat ik de laatste tijd vaker en langer hoofdpijn heb met migraine achtige verschijnselen. Van beide middelen is dit een bekende bijwerking en ook voor ik aan de hormonen begon Had ik hier last van. Echter was dat niet zoveel en lang als nu. De enige structurele verandering die ik kan bedenken is de switch van valeraat naar hemihydraat. Morgen voorleggen aan de endocrinoloog.
Mijn transitieblog: Fading Gender
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door jacqueline »

wat zit er dan precies in de systen100 pleisters? Kan mijn toename van de migraine daardoor veroorzaakt worden? Of is het toch de androcur?
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Mirthe_s »

Is hier in de tussentijd nog wat zinnigs over te zeggen?

Ik gebruikte tot voorheen Systen 100 pleisters, waarin de valeriaat variant schijnt te zitten. Ik wil graag over op de pillen, en heb daarom een recept vor Progynova gekregen, maar de apotheek levert Sandoz.
Dat is dus de hemihydraat variant. Is dit een verantwoorde verandering? Ga ik er op achteruit? Dan blijf ik liever nog even de stapel pleisters plakken :/
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Danielle »

Ik ben inmiddels alweer 2 jaar terug op prognova. De migraine is desondanks gebleven en erger geworden, dat heb ik ik via de neuroloog opgepakt.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Nienke
Berichten: 359
Lid geworden op: 25 dec 2014, 09:32
Gender: Trans MtF

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Nienke »

Mirthe_s schreef: 01 aug 2017, 19:40 Is hier in de tussentijd nog wat zinnigs over te zeggen?

Ik gebruikte tot voorheen Systen 100 pleisters, waarin de valeriaat variant schijnt te zitten. Ik wil graag over op de pillen, en heb daarom een recept vor Progynova gekregen, maar de apotheek levert Sandoz.
Dat is dus de hemihydraat variant. Is dit een verantwoorde verandering? Ga ik er op achteruit? Dan blijf ik liever nog even de stapel pleisters plakken :/
Hi Mirthe,

De Sandoz pleisters vielen er bij mij soms na twee dagen al zo goed als af, de systen is fantastisch, ik ben bij de Apotheek geweest en die zei dat als ik gewoon op tijd ben ik systen gewoon kan bestellen mits akkoord huisarts.
Lijkt mij geen probleem, ik heb foto's gemaakt van de Sandos na een paar uurtjes, dan zijn ze bij mij al deels los.
Ik ben er nog niet met zekerheid uit bij de Sandoz pleister transpireerde ik als een malle, Systen op de 1 of andere manier niet...
kan toeval zijn maar ervaarde jij dit ook?

groetjes Nienke
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Mirthe_s »

Ik had geen probleem met loszittende pleisters met de Systen, gelukkig. Het probleem is dat mijn bloedwaardes oestro op 74 blijven steken, en de endo als argument geeft dat mijn pleisters niet goed zitten, ik teveel zweet etc.

Uitsluiten, dus daarom over op de pillen.

Het hatelijke detail vind ik, dat de apotheek en verzekeraar zelf mogen besluiten om een ander ESTRADIOL product mee te geven, los van de variant (i.e. 0, 5-water of valeraat). Het is gewoon bekend dat de valeraat lichter is voor de lever.

Nu moet je dus het goedkope product gebruiken, totdat er klachten optreden. Dit medicijn mag je als transgender de rest van je leven slikken. Wanneer merk je pas klachten aan je lever? als het te laat is. Simpelweg, je mag niet preventief, gekeken naar de gebruiksduur, overstappen op een lichter medicijn. Je moet het eerst fout laten gaan, voordat je mag overstappen. Zelfs wanneer bekend is dat dit schadelijker voor je is. Waanzin toch ?
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Mirthe_s »

Ik mag niet meer op edit drukken. Maar nog opmerkelijker:
Sandoz kost 10,72 per 30 ST.
Progynova kost 15,74 per 60 ST.
Simpelweg, Sandoz is goedkoper per doosje, maar Progynova is goedkoper!

Wat een wereld, waarbij een budgetfabrikant (Sandoz), op die wetgeving voor apotheken, goedkopere spullen kan maken per doosje, de verzekeraar daar met regelgeving de voorkeur aan geeft, en feitelijk dus voor elkaar krijgt dat zij hun budget medicijnen AUTOMATISCH kunnen verkopen, tegen een hogere prijs dan het A-merk, ten koste van de patient, en dus ook de verzekeraar.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Marijn »

Volgens mij mag een arts aangeven dat een bepaald middel medisch noodzakelijk is, ook als dat niet de goedkoopste is. Dat zou je aan je endo kunnen vragen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Plaats reactie