Progynova vs merkloze estradiol

Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Mirthe_s »

Marijn schreef: 02 aug 2017, 09:30 Volgens mij mag een arts aangeven dat een bepaald middel medisch noodzakelijk is, ook als dat niet de goedkoopste is. Dat zou je aan je endo kunnen vragen.
Tsja, de endo zal eens toegeven dat dit een lang termijn effect kan hebben. Ze heten het 'Kenniscentrum', maar alles wat ze niet keihard op papier kunnen zetten, doen ze geen uitspraken over. Niet voor niets dat de meeste kennis van het internet (T-Nederland komt),en ik daar met regelmaat vragen over kon stellen aan de hulpverlener, in plaats van dat dit door het 'Kenniscentrum' wordt gedeeld.

Een mooi voorbeeld: Start HRT, de mogelijkheid tussen pleister en pil. Om te beginnen verzwijgen ze, dat er de mogelijkheid is tot gel. Want daar doen ze niet aan. Verder zeggen ze dat het enige verschil is wat je prettig vind. "Er zijn totaal geen verschillen tussen pleister en pil."
Pas nadat ik aangaf, dat de pil daadwerkelijk meer belasting voor je lever geeft, werd dit toegegeven.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Marijn »

Dat is niet tof. Welk kenniscentrum is dat dan specifiek?
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Mirthe_s »

Marijn schreef: 02 aug 2017, 10:05 Dat is niet tof. Welk kenniscentrum is dat dan specifiek?
Kennis- en Zorgcentrum voor Genderdysforie. VUmc
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Marijn »

Ah, gewoon de VU dus. Hopelijk gaat dat bij de endo's via Stepwork anders.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Dieuwertje »

De endo die ik heb (VUmc) stond niet negatief tegenover gel. Er werd wel aangeraden om het op zijn minst met pleisters te proberen. Maar als dat niet zou werken dan zou een mailtje genoeg zijn om een recept te krijgen voor gel. Dus nu eerst pleisters (Systen 50) en kijken hoe dat gaat. Wel al gemerkt dat op de buik niet prettig is. De kleding trekt aan de pleister die overigens niet loslaat. Maar het wachten is natuurlijk op werkelijk warm en klam weer en kijken hoe het dan gaat.
Anon20190501
Berichten: 2212
Lid geworden op: 10 feb 2016, 22:37
Gender: Trans MtF

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Anon20190501 »

Ik vind Oestrogel de beste uitvinding sinds het wiel!
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders
Contacteer:

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Danielle »

Marijn schreef: 02 aug 2017, 09:30 Volgens mij mag een arts aangeven dat een bepaald middel medisch noodzakelijk is, ook als dat niet de goedkoopste is. Dat zou je aan je endo kunnen vragen.
Dat, of je neemt volgens jaar een zorgverzekering die vrije medicijnkeuze heeft.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Mirthe_s »

Danielle schreef: 02 aug 2017, 12:17
Marijn schreef: 02 aug 2017, 09:30 Volgens mij mag een arts aangeven dat een bepaald middel medisch noodzakelijk is, ook als dat niet de goedkoopste is. Dat zou je aan je endo kunnen vragen.
Dat, of je neemt volgens jaar een zorgverzekering die vrije medicijnkeuze heeft.
Klopt. Helaas heb je tijdens je transitie ook nog te maken met goedkeuringstrajecten. Er is zoveel tijdens je transitie waarvan je kan zeggen 'als ik dat eerder wist had ik andere keuze's gemaakt'. En dat feit alleen al is wat zorgelijk.

Terug naar het onderwerp zelf: Ik heb de vraag voorgelegd of het kwaad kan om over te stappen. Ik heb de VU per email gevraagd of het verantwoord is om tijdens je HRT zonder reden over te wisselen van variant estradiol. Daarnaast heb ik gevraagd of '5-water' echt zo slecht is voor je lever, zo ja, of het niet wat laat is om dan bij klachten pas over te stappen. Ik krijg nu een terugbelafspraak. Ik ben benieuwd :) Leek me een simpele vraag.

Misschien ben ik overbezorgd, maar dat zal uit het antwoord dan wel blijken, en dan hebben we mooi meteen een zoekbaar antwoord voor de volgende die twijfelt.
Mirthe_s
Berichten: 400
Lid geworden op: 21 jan 2016, 18:37
Gender: Trans MtF

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Mirthe_s »

Dieuwertje schreef: 02 aug 2017, 11:46 De endo die ik heb (VUmc) stond niet negatief tegenover gel. Er werd wel aangeraden om het op zijn minst met pleisters te proberen. Maar als dat niet zou werken dan zou een mailtje genoeg zijn om een recept te krijgen voor gel. Dus nu eerst pleisters (Systen 50) en kijken hoe dat gaat. Wel al gemerkt dat op de buik niet prettig is. De kleding trekt aan de pleister die overigens niet loslaat. Maar het wachten is natuurlijk op werkelijk warm en klam weer en kijken hoe het dan gaat.
Het VUmc is inderdaad best flexibel en niet zo keihard een muur als sommige mensen stellen. Mijn punt is momenteel meer, dat je die informatie alleen eerst zelf moet achterhalen in plaats van dat goed en helder met je wordt gedeeld.
Dieuwertje
Berichten: 1102
Lid geworden op: 29 mei 2016, 09:00
Gender: Trans MtF
Locatie: Lelystad

Re: Progynova vs merkloze estradiol

Bericht door Dieuwertje »

Mirthe_s schreef: 02 aug 2017, 13:41Mijn punt is momenteel meer, dat je die informatie alleen eerst zelf moet achterhalen in plaats van dat goed en helder met je wordt gedeeld.
Gelukkig hebben we een forum en t-avonden en kennissen met ervaring niet te vergeten. Maar je hebt wel gelijk dat het VUmc ook die optie zelf wel naar voren zou kunnen brengen.
Plaats reactie