En dan... bijna aan de hormonen(?)

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een meisje was
Mason

En dan... bijna aan de hormonen(?)

Bericht door Mason »

Vorige week was het dan zover voor mij: ik kreeg EINDELIJK groen licht van het genderteam (UMCG)! :D Super blij natuurlijk, want hier had ik al zo lang op gewacht. Mijn psychologe, die mij belde met het goede nieuws, vertelde me dat ze een brief met afspraak voor gyneacologie zou versturen komende week.

Maar voor ik te hard van stapel loop... hoe ziet zo'n eerste afspraak bij de gyneacoloog eruit? Ik ben al vaker te enthousiast en hoopvol geweest en dat wil ik nu voorkomen. Worden er meteen de nodige lichamelijke onderzoeken gedaan? Of moet je een aantal keer langskomen voor je daadwerkelijk hormonen krijgt?

Ik hoop het eerste natuurlijk, maar ik denk, als ik me instel op het tweede (weer veel afspraken), dan kan ik niet worden teleurgesteld. Al had ik wel gehoopt eind deze maand hormonen te kunnen krijgen.. Dus ik hoor graag jullie verhalen. Vooral van het UMCG, aangezien ik dan een goed beeld heb van wat ik daar kan verwachten, maar natuurlijk zijn andere verhalen ook welkom ;)
Groetjes,

Mason
Jer158

Re: En dan... bijna aan de hormonen(?)

Bericht door Jer158 »

Gefeliciteerd, Mason!

Ender (ook FTM) loopt ook bij het UMCG en is een maand of twee verder dan jij. Hij zal je vast kunnen helpen!
Hung her from the branches of a mango tree
Mason

Bericht door Mason »

Jer158 schreef: 06 aug 2017, 12:39 Gefeliciteerd, Mason!

Ender (ook FTM) loopt ook bij het UMCG en is een maand of twee verder dan jij. Hij zal je vast kunnen helpen!
Bedankt voor de info, dat lijkt me inderdaad wel handig om van hem te horen hoe het daar gaat!
Groetjes,

Mason
Lau92

Bericht door Lau92 »

Tof man, gefeliciteerd!

Sorry, kan inhoudelijk niet reageren op je vraag, maar vind het wel super voor je!
Can we be just who we are?
Doesn't matter if the road is far
'Cause there are no regrets and there is no stress
Mason

Bericht door Mason »

Lau92 schreef: 06 aug 2017, 13:21 Tof man, gefeliciteerd!

Sorry, kan inhoudelijk niet reageren op je vraag, maar vind het wel super voor je!
Ik ben er ook super blij mee! Heb net mijn gegevens in mijn geboorteakte kunnen wijzigen, komende week nieuwe ID ophalen, na zo lang wachten zijn er ineens heel veel dingen tegelijk aan het gebeuren! :D
Groetjes,

Mason
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

Hey Mason,

Allereerst natuurlijk super gefeliciteerd!! Ging mij, vergelijkbaar met verhalen van het VU en andere instanties, redelijk makkelijk af (ik had 3 gesprekken + een 2nd opinion).

Normaliter is de afspraak met de gynaecoloog (ik noem het liever hormoondokter) na zo'n 4 weken. Echter zitten ze nu met vakantieperiodes, dus kan het langer uitvallen. Ik moest iig 6 weken wachten op mijn afspraak.

De hormoondokter stelt niet zo heel veel voor. Ik weet niet welke je hebt (volgens mij heeft UMCG er 2, en die ik heb is sowieso komende maand op vakantie), maar ze vraagt in eerste instantie hoe het nu met je gaat, wat er in je leven aan de hand is enzo. Ze vraagt je of je de verschillende manieren weet van testo toebrengen (gel of sustanon/nebido injecties) en of je al een keuze hebt gemaakt daarin. Ze verteld je de bijwerkingen en of je hier van op de hoogte bent. Ook vraagt ze of je een (biologische) kinderwens hebt; zo ja, dan is er een mogelijk om de eitjes in te vriezen, maar dan moet je eerst vrouwelijke hormonen gaan nemen zodat de eitjes optimaal zijn voordat je aan de testo kan. En dan nog kunnen ze niet garanderen dat ingevroren eitjes tot een kind kunnen leiden.
Daarna is het "lichamelijk onderzoek" wat eigenlijk is, hoe hoog ben je, wat is je gewicht, bloeddruk, en zijn je hart en longen oké. Rook je, drink je, doe je drugs. Ik mocht gewoon al m'n kleren aanhouden.

Je krijgt meteen een recept mee voor de testo MAAR... ze willen dat je eerst bloedonderzoek doet voordat je daarmee begint. Je kan gewoon dat onderzoek laten doen op de benedenverdieping (je krijgt 2 brieven mee van de hormoondokter). Echter, for some reason, duurt het twee weken voordat ze de resultaten hebben... daarna wordt je gebeld (voor mij is dat moment morgen!) met de resultaten en kun je dan ein-de-lijk starten met T.
Mason

Bericht door Mason »

Ender schreef: 06 aug 2017, 20:00 Hey Mason,

Allereerst natuurlijk super gefeliciteerd!! Ging mij, vergelijkbaar met verhalen van het VU en andere instanties, redelijk makkelijk af (ik had 3 gesprekken + een 2nd opinion).

Normaliter is de afspraak met de gynaecoloog (ik noem het liever hormoondokter) na zo'n 4 weken. Echter zitten ze nu met vakantieperiodes, dus kan het langer uitvallen. Ik moest iig 6 weken wachten op mijn afspraak.

De hormoondokter stelt niet zo heel veel voor. Ik weet niet welke je hebt (volgens mij heeft UMCG er 2, en die ik heb is sowieso komende maand op vakantie), maar ze vraagt in eerste instantie hoe het nu met je gaat, wat er in je leven aan de hand is enzo. Ze vraagt je of je de verschillende manieren weet van testo toebrengen (gel of sustanon/nebido injecties) en of je al een keuze hebt gemaakt daarin. Ze verteld je de bijwerkingen en of je hier van op de hoogte bent. Ook vraagt ze of je een (biologische) kinderwens hebt; zo ja, dan is er een mogelijk om de eitjes in te vriezen, maar dan moet je eerst vrouwelijke hormonen gaan nemen zodat de eitjes optimaal zijn voordat je aan de testo kan. En dan nog kunnen ze niet garanderen dat ingevroren eitjes tot een kind kunnen leiden.
Daarna is het "lichamelijk onderzoek" wat eigenlijk is, hoe hoog ben je, wat is je gewicht, bloeddruk, en zijn je hart en longen oké. Rook je, drink je, doe je drugs. Ik mocht gewoon al m'n kleren aanhouden.

Je krijgt meteen een recept mee voor de testo MAAR... ze willen dat je eerst bloedonderzoek doet voordat je daarmee begint. Je kan gewoon dat onderzoek laten doen op de benedenverdieping (je krijgt 2 brieven mee van de hormoondokter). Echter, for some reason, duurt het twee weken voordat ze de resultaten hebben... daarna wordt je gebeld (voor mij is dat moment morgen!) met de resultaten en kun je dan ein-de-lijk starten met T.
Bedankt voor de uitgebreide informatie! Nog even een vraag: de gyneacoloog en hormoondokter, zijn dat verschillende artsen? Dan kan ik er eigenlijk dus vanuit gaan dat het nog wel een paar maanden gaat duren. (Jammer!)

Wat ze wel vroegen, is of ik nog op vakantie ging (ga ik niet), dus misschien dat ze dan nog sneller een afspraak willen plannen. Wie weet. Ik hoop het zo!

Ik hoop ook dat mijn bloed goed is, want zo'n 12 jaar geleden had ik nogal wat kuren met mijn nieren.. hopen op iets goeds! Maar dat is dus nog best ver weg zo te lezen.

Waarom moest je eigenlijk nog 3 gesprekken + 2nd opinion, als ik vragen mag? Ik ging er namelijk vanuit dat het 'psychische gebeuren' nu wel zo'n beetje achter de rug waren (afgezien van het standaard 'weet je het zeker' praatje). Ik had echt zoiets van: nu ga ik het medische molentje in, eindelijk. Maar misschien loop ik de hard van stapel.
Groetjes,

Mason
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

Mason schreef: 06 aug 2017, 20:12
Bedankt voor de uitgebreide informatie! Nog even een vraag: de gyneacoloog en hormoondokter, zijn dat verschillende artsen? Dan kan ik er eigenlijk dus vanuit gaan dat het nog wel een paar maanden gaat duren. (Jammer!)
Nope dat is 1 en dezelfde.. gynaecoloog, endocrinoloog, hormoondokter... maar het woord gynaecoloog heb ik zelf een afschuw van ivm associaties :P en de psych weet dat en refereert ook naar haar als "hormoondokter".
Mason schreef: 06 aug 2017, 20:12 Waarom moest je eigenlijk nog 3 gesprekken + 2nd opinion, als ik vragen mag? Ik ging er namelijk vanuit dat het 'psychische gebeuren' nu wel zo'n beetje achter de rug waren (afgezien van het standaard 'weet je het zeker' praatje). Ik had echt zoiets van: nu ga ik het medische molentje in, eindelijk. Maar misschien loop ik de hard van stapel.
Dat was voor mij het psychische gebeuren.. wat wil je, heb je een vangnet, hoe is het contact met familie, seks, enz. Daarna heb ik groen licht gekregen. Ik noemde het even omdat het bij het VU wat langzamer gaat, daar heb je standaard 6 - 8 gesprekken.

Btw, als je wat actiever wordt op het forum, krijg je ook toegang tot het "verborgen" gedeelte; daar heb ik een topic met hoe mijn process bij het UMCG gaat. Ben trouwens ook vet benieuwd naar jouw ervaringen tot nu toe!
Mason

Bericht door Mason »

Ah zo! Nu snap ik het helemaal, bedankt! Ik had inderdaad ook 3 gesprekken nodig tot het groene licht, dus viel mee, al duurde alles voor mij veel te lang, haha!

Mijn ervaringen tot nu toe zijn vooral dat het heel erg lang duurt. Anderhalf jaar geleden ben ik doorverwezen naar het genderteam in het UMCG en nu heb ik groen licht. Veel wachtlijsten af moeten gaan, voor uiteindelijk maar een handjevol gesprekken. Maar die gesprekken zelf waren wel oke, al was me niet altijd alles even duidelijk, maar misschien ligt dat aan mij.

Ik ben benieuwd naar dat 'verborgen' gedeelte van het forum, haha. Ik hoop dat ik dat snel kan zien, want ik wil echt graag weten wat me precies allemaal te wachten staat. Al heb jij me dat nu ook al goed uitgelegd voor de eerste afspraak bij de hormoondokter. Ik hoop dat ik daar snel terecht kan. Maar je krijgt dus meteen al een recept mee na de 1e keer? Al moet je de bloedtest nog wel afwachten? Of heb ik dat verkeerd begrepen. Lijkt me namelijk logischer dat ze je pas met hormonen vertrouwen als zij weten dat je in orde bent, haha!
Groetjes,

Mason
Ender
Transgender

Bericht door Ender »

Mason schreef: 06 aug 2017, 20:34 Maar je krijgt dus meteen al een recept mee na de 1e keer? Al moet je de bloedtest nog wel afwachten? Of heb ik dat verkeerd begrepen. Lijkt me namelijk logischer dat ze je pas met hormonen vertrouwen als zij weten dat je in orde bent, haha!
Ja ik vond het ook zo raar. Ze vertrouwen me gewoon 90 dagen gel toe, zonder dat ze weten wat de resultaten zijn. Weet niet of dit standaard is, ben er later achter gekomen dat de dokter die ik heb heel erg nieuw is.
Maar een bloeduitslag kan toch nooit 2.5 weken duren... dus denk dat, als ik doodziek zou zijn geweest, hadden ze me vast allang gebeld. Het enige dat ik kan bedenken is dat mijn start-testowaarden zo hoog of laag zijn, dat ik minder of meer gel moet gebruiken?
Maar ik heb braaf gewacht en hoor het morgen wel :lol:

Zal je ook ff een PB sturen.