Dexa Scan altijd in het VUmc?

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Dieuwertje

Dexa Scan altijd in het VUmc?

Bericht door Dieuwertje »

Vraag mij toch werkelijk af waarom ik helemaal naar het VUmc moest voor een dexa scan. in totaal 2 en een half uur rijden voor een kwartiertje een scan maken. Gelukkig was het knap weer en midden op de dag, anders red ik dat niet in die tijd.
Dit zou toch ook dichter bij huis moeten kunnen. Het Gelre Ziekenhuis Apeldoorn heeft daar bijvoorbeeld ook de apparatuur voor. En dat is heen en terug een half uurtje rijden.
Of bestaat elektronische uitwisseling van gegevens voor het VUmc nog steeds niet?
Mirthe_s

Re: Dexa Scan altijd in het VUmc?

Bericht door Mirthe_s »

Wat zegt het VU :) ?
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

De dexa is voor, in mijn ogen overbodig, academisch onderzoek. Ergens anders doen draagt niet bij aan dat onderzoek...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190209

Bericht door Anon20190209 »

Dr. Van der Plas, vervanger van Dr. Van Houten gaf aan dat Dexascan ook gewoon in het Haga ziekenhuis gedaan kan worden, daar kwam ze zelf mee, aangezien ik niets meer te zoeken heb in het VU. Dexascan kan echt een aanvulling zijn, omdat het een indicatie is voor de botdichtheid, mocht dat afnemen, kan er ingegrepen worden met calcium en D preparaten. Osteoporose....!!

Dus heeft weinig te maken met alleen academisch onderzoek...

Dus ja Dexascan kan ook in regulier ziekenhuis.

Groetjes Cher
Alice

Bericht door Alice »

Emma schreef: 20 sep 2017, 17:58 De dexa is voor, in mijn ogen overbodig, academisch onderzoek.
Die scan is juist heel belangrijk. Je hebt dan informatie over de huidige botdichtheid. Als daar gelijk al bij de start hormonen afwijkingen zijn kan daar rekening mee gehouden worden. Ook blijft het van belang om te zien hoe het verloop is van de botdichtheid na een tijd anti- hormoon gebruik. Na de srs val je onder de risico groep voor osteoporose. Niet voor niets wordt aanbevolen om, om de 3-5 jaar een scan te toen (FtM/MtF).

Later, als je niet meer gebonden bent bij het VUmc, kun je ook via de huisarts een scan regelen. Sommige sportscholen/fitnesscentra bieden, in samenwerking met..., ook een scan aan, wel zelf betalen ong. € 50,-.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
Danielle

Bericht door Danielle »

Toen ik bij het plannen van de afspraak vroeg of het niet bij mijn locale ziekenhuis kon kreeg ik te horen dat het een vergoedingsding is. De dexa valt onder de genderdysforie-DBC die het VUmc opent. Onderzoeken bij andere ziekenhuizen uitvoeren kan dan niet ivm met de betaling. Als dat klopt, ik heb het niet geverifieerd, is het dus vooral bureaucratie die wachtlijsten langer maakt. (wachttijd voor dexa was zo'n 10 weken)

Overbodig wil ik het niet noemen, voor mij was het niet volledig nutteloos, maar n=1. Bij mijn eerste dexa, de nulmeting, werd er een zodanig lage dichtheid gemeten dat het reden was tot ingrijpen. Al vraag ik me af hoe dat in goede medische wiskunde past, want nooit iets gebroken of ook maar iets gemerkt van broze botjes.
Laatst gewijzigd door Danielle op 20 sep 2017, 21:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Je kunt je ook jaarlijks laten onderzoeken op diabetes, een hartecho laten maken, of op wat dan ook. Er zullen zeker mensen zijn die dan ontdekken dat ze diabetes hebben, of een lekkende hartklep. Dan ben je blij dat je het weet. En er zijn zeker mensen die bij de dexascan voor de HRT te horen krijgen dat hun botdichtheid te wensen overlaat, ik ken er een paar persoonlijk. Maar dat we een risicogroep voor osteoporose zijn is eenvoudigweg niet waar.

Uit onderzoek van datzelfde VUmc op basis van onze dexascans blijkt namelijk dat de botdichtheid met de HRT, in ieder geval voor MtF's, verbetert. Heel gek is dat niet, omdat één van de redenen om estradiol toe te dienen, jawel, het behandelen van osteoporose tijdens de overgang is. Zie http://www.apotheek.nl/medicijnen/estra ... uct=systen. Een samenvatting van het onderzoek waar ik naar verwijs staat hier: https://www.vumc.nl/afdelingen/zorgcent ... /20542620/ (let niet op het 'verder onderzoek is nodig om...' onderaan, dat is academische taal voor 'we hebben meer geld nodig').

Onderaan een wat ouder artikel in de NRC staat een kadertje over medische check-up bedrijfjes, vergunningen en de Wet op het Bevolkingsonderzoek. Een individueel onderzoek is dus ook bevolkingsonderzoek.

Een dexascan zoals het VUmc die uitvoert valt onder artikel 2 lid 1 van deze wet, vanwege de straling die bij een dexascan gebruikt wordt, en omdat het onderzoek geen onderdeel is van een gerichte individuele behandeling van klachten die door osteoporose veroorzaakt zouden kunnen worden. Weliswaar is de straling lager dan wat je krijgt als je in een vliegtuig stapt, maar daar maakt de wet geen onderscheid in. Je krijgt geen informatie over waar de scan voor dient en wat er met de resultaten gedaan wordt en daarmee wordt in ieder geval artikel artikel 3 lid 3 overtreden. Na de publicatie van het bovengenoemd onderzoek is het zelfs nog maar de vraag of aan artikel 3 lid 4 (" ter verzekering van een voldoende nut van het desbetreffende bevolkingsonderzoek") wordt voldaan. Er is dus een kans dat de dexascan onwettig is.

Tot slot: wil je graag weten hoe het met je botdichtheid zit, of heb je sowieso geen enkel bezwaar, en het VUmc roept je op voor een dexascan, dan moet je zeker gaan. Maar als je zelf al twijfelt of je het wilt en de scan wordt ook nog eens op een tijdstip gepland dat je een hele dag vrij moet nemen, of je bent een hoop geld kwijt om uberhaupt in Amsterdam te komen voor die ene afspraak, voel je dan niet bezwaard om de afspraak gewoon af te zeggen.

EDIT: het voorgaande mag op geen enkele wijze opgevat worden als medisch advies.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Ik zelf was zo naïef dat ik verwachte dat het resultaat meteen besproken zou worden. Vandaar mijn verbazing dat ik in heel korte tijd weer buiten stond en echt het idee had van moet hier voor nu helemaal naar Amsterdam.
Belastingtechnisch zit dat ritje op 40 Euro. Parkeren bij het Amsterdamse bos anders komt daar nog best wat bij. Dan heb ik nog het geluk dat ik niet vrij hoef te nemen van mijn werk of anderszins verlies van productieve uren in rekening moet brengen.
Dit samen met de conclusie uit het verhaal van Emma maken dat als er niet een probleem naar voren komt ik het wel geloof in de toekomst.
Mirthe_s

Bericht door Mirthe_s »

Bij mij hebben ze osteopenie gevonden, en nu pilletjes calcium. Prima, fijn dat ik er achter ben. Ik ben meer benieuwd naar over 5 a 10 jaar wat er op lange termijn gebeurt. Ze weten zoals Emma schijft dat ze op korte termijn met HRT juist verbeteren, maar op lange termijn weten ze nog geen effecten.
Roland

Bericht door Roland »

Ik heb dus hetzelfde probleem, de dexa scan kan alleen in het vumc gebeuren, is voor mij ook een reis van dikke 2 uur rijden.
Ik heb gevraagd of het niet hier in mijn eigen regio kan, maar dan kan eigenlijk niet volgens hun.
Omdat de dexascan bij vumc in het pakket zit, en bij een andere ziekenhuis het mogelijk zelf moet betalen.
En natuurlijk dat er mogelijke een andere machine voor gebruikt word en weer andere resultaten kan geven.

Ik probeer al zo vaak die afspraak mee te plannen met een andere afspraak daar, maar dat schijnt men daar niet te kunnen.

Ik vind het wel belangrijk, dus ik moet ook binnenkort een dag opofferen hiervoor, het is niet anders.
Bij mijn eerste scan was osteoporose gevonden.