Rolbevestigende hobby's

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Paul »

Ik heb zelf ontzettend veel hobbies en interesses, maar ik denk dat de meeste een beetje tussenin hangen of ze mannelijk of vrouwelijk zijn.
Als ik dan naar mijn vrienden kijk; allemaal bio-man of bio-vrouw, dan zie ik dat die grotendeels dezelfde hobbies hebben, dus dat helpt ook niet echt om dat te bepalen. Niet dat ik het belangrijk vind of het mannelijk of vrouwelijk zou zijn, maar toch.

Mijn hobbies zijn (onder andere): tekenen, schilderen, boetseren, musicals, film, muziek, museum, reizen, fietsen, zwemmen, geschiedenis, schrijven, kunst, natuur, dieren, cartoons, gamen, talen studeren, ehmmm..... nou ja nog zoveel meer. Volgens mij zijn de meeste dingen niet specifiek man of vrouw bezigheden.

Heb zelf volgens mij maar een kleine 'flaw': ik spaar my little ponies uit de jaren 80 - niet bepaald echt mannelijk :P
(Hoewel er ook bio mannen zijn die barbies sparen, dus ach)
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Aster »

La-Clau schreef:Is in de zon op een bankje aan de dijk gaan zitten en wachten op het vertrek van de allereerste A380-861 lijndienst (A6-EDU, Emirates 01-08-2012) als mannelijk te omschrijven?
Of is het gewoon een geval van luchtvaartidioterie van mij?

Claudia
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... jumbo.html" target="_blank

Kost zo'n 1e klas ticket in zo'n superjumbo voor een 3 uur durende vlucht van Bangkok naar Hong Kong maar $650???

Kan ik me niet voorstellen, daar is vast een cijfertje weggevallen.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Arike »

Aster schreef:
La-Clau schreef:Is in de zon op een bankje aan de dijk gaan zitten en wachten op het vertrek van de allereerste A380-861 lijndienst (A6-EDU, Emirates 01-08-2012) als mannelijk te omschrijven?
Of is het gewoon een geval van luchtvaartidioterie van mij?

Claudia
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... jumbo.html" target="_blank

Kost zo'n 1e klas ticket in zo'n superjumbo voor een 3 uur durende vlucht van Bangkok naar Hong Kong maar $650???

Kan ik me niet voorstellen, daar is vast een cijfertje weggevallen.
Hmmm kan best... luchtvaarttarieven hebben (tegenwoordig ;) ) vaak weinig meer met kostprijs te maken ....

En stel nu dat je niet in Hong Kong wilt blijven ... ;) ;)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Alexandra
Berichten: 835
Lid geworden op: 20 aug 2012, 12:15
Gender: Vrouw

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Alexandra »

Silvia schreef:Genderdysforie in de zin van genderidentiteit staat blijkbaar doorgaans totaal los van aangeboren seksuele voorkeur en aangeboren gendertypisch gedrag.

Zowel bij M2F als bij F2M zie je vaak aangeboren mannelijk en vrouwelijk gedrag tegengesteld aan de genderidentiteit die zij voelen te hebben.

Genderdysforie heb je dus ook in verschillende sterkte's.

Iemand die als man geboren wordt maar op alle andere terreinen aangeboren vrouwelijk is zal meer te lijden hebben onder genderdysforie dan
degenen die goed uit de weg kunnen met hun genderrol op de identiteitsbeleving na.

Ik zou het heel prettig vinden als de VU daar nu eens heel terecht onderscheid in zou maken, en de behandeling daar op aanpassen.
De mate van genderdysforie wordt nu nog steeds gemeten aan de hand van de wens tot een ingrijpende fysieke ingreep en dat vind
ik een ernstige dwaling.

Ik kan me eigenlijk alleen maar identificeren met transseksuele vrouwen die aangeboren vrouwelijk zijn in hun psyche en sociale gedragingen en
ook een heteroseksuele (en dus niet lesbische voorkeur hebben) en degene ook die pas LATER in transitie gegaan zijn omdat ze eerder
niet de kans hadden.

Jonge transjes zullen zich niet in kunnen leven in mijn situatie en andersom.
Daarom is het helaas zo dat je in feite bijna niets hebt aan lotgenotencontact... want de verschillen onderling zijn veel te groot.

Het is ook wel heel bijzonder en zelfs een beetje bedenkelijk dat genderidentiteit blijkbaar los staat van gendertypisch gedrag en seksuele voorkeur.

Iemand die aangeboren mannelijk is en zichzelf vrouwelijk gedrag aan gaat leren... zal altijd een beetje onecht blijven overkomen.
Je kunt dan het beste nog gewoon jezelf zijn in de hoedanigheid van vrouw of man. Omdat mensen zich eerder storen aan onechtheid (en terecht)
dan aan iemand die duidelijk zichzelf is.
Ben het op zich wel met je eens. Een voorbeeld uit mijn leven:

Ik deed ook maar van alles wat, ik moest namelijk als "jongen" iets "jongensachtig" kiezen, zo werkt dat nu eenmaal. Bij de meisjes mocht je niet, dus het was aanpoten om dan maar je best te doen bij de jongens. Dat was zwaar en verwarrend. Dus ik ging van alles proberen, niet wetende dat ik er totaal geen aanleg/inzicht voor had en 98% van alle andere jongens: wél. Ik probeerde zoveel, maar ik kon het niet. Gewoon geen "gevoel" voor. Heb geen goed ruimtelijk inzicht, ik zou de windstreken N/W/O/Z niet kunnen aanwijzen, en kaartlezen kan ik niet. Dit kwam ook uit vele testen die ik moest doen als kind. Dit lijken clichés maar er zijn wel degelijk fysiologische kenmerken die bij mannen en vrouwen verschillen. Ik vind toch wel dat sport en vooral de zware sporten, dat je daar toch echt wel een goede fysieke bouw voor moet hebben en genoeg ruimtelijk inzicht. Zelfs de "mietjes" of lieve jongetjes, blonken toch uit in sport. Ik totaal niet. Was als den doods voor voetballen, basketballen, medicienballen, apenkooi en dat soort ongein. Ik wilde liever badmintonnen met de meisjes, en meestal was ik de ENIGE die dat wilde. In alle klassen, vanaf de lagere school tot aan het voortgezet onderwijs.
The body is a temple. Know yourself, and you shall know the gods. — Ancient Egyptian Proverb
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Arike »

Hmmm badmintonnen was ook het enige dat ik graag deed met gym
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Harro
Berichten: 423
Lid geworden op: 29 aug 2012, 22:19
Gender: Trans FtM
Locatie: Zuid Holland

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Harro »

Niets liever dan voetbal en basketbal :D
grappig he

heb nu weinig hobby's. Heb mn werk en dat slokt al veel tijd op. Verder vind ik het leuk om te koken, naar de film te gaan of te sporten (skeeleren, hardlopen)
Ook niet echt specifiek mannelijk of vrouwelijk dus
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Raisa »

Rolbevestigende hobbies? Bestaan die?

Afbeelding
Nu in koor: "Awwwwww"
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Arike »

Mooi gevonden, Raisa!
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Aris
Berichten: 351
Lid geworden op: 21 okt 2012, 21:39
Gender: Anders
Locatie: Oss

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Aris »

ik weet ook niet zo snel of er tegenwoordig nog wel echt rol bevestigende hobby's zijn.
Ik rij al vele jaren alleen maar Amerikanen, doe er alles zelf aan tot en met reviseren automaat en motor.
Ik ken enkele super vrouwelijke ( bio ) vrouwen die dat ook doen.. en sleutelen aan auto,s word toch vaak als erg mannelijk gezien.
ik heb vriendinnen die kunnen nog geen hamer van een boormachine onderscheiden, heb er ook bij die verbouwen eigenhandig het hele huis..
Ik zelf, tja Amerikanen, fotografie, modelbouw, heb vroeger ook wel geborduurd,ook haken en breien geleerd van mijn oma, vond het ook wel leuk.
voetbal vind ik vreselijk, net als de meeste andere sporten
Zo als je aan mijn foto kan zien, ben ik weg van Victoriaans, uiteraard is dit niet mijn dagelijkse kleding ! :) AfbeeldingAfbeelding
Jasper
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 sep 2012, 19:48
Gender: Man
Locatie: Borger

Re: Rolbevestigende hobby's

Bericht door Jasper »

ik denk dat het tegenwoordig makkelijker is dan vroeger. Wij zijn thuis met 5 kinderen, m'n pa had 2 linkerhanden en alleen 1 zus van mij is erg handig. Dat zegt volgens mij niet veel. Ik houd bijvoorbeeld helemaal niet van voetbal of auto's. Daarentegen zwem ik graag. Ik ben gisteren voor het eerst gaan zwemmen met een groepje mensen van hier. Ik zag er nogal tegenop, gezien mijn littekens. Maar ik heb geen enkele reactie gehad en daar ben ik blij mee! We gaan nu elke week zwemmen. Eigenlijk interesseert het me niet zo of iets specifiek mannelijk of vrouwelijk is. Ik ben ik, doe de dingen die ik leuk vind en ga zeker geen dingen doen, omdat dat toevallig mannelijk zou zijn. Ik zing sindskort ook in een koor met 24 vrouwen en 3 mannen.
wat de moeite waard is is de moeite waard