Wat ik ervan begrijp is dat cypro een progestagene werking heeft en op een andere manier borstvorming stimuleert dan oestrogeen. 'theeft iets te maken met klier- vs kanaalweefsel maar ik vergeet steeds het fijne ervan. Aber, de mate waarin cypro dat doet is afhankelijk van aantal/ontvankelijkheid van de progesteronreceptoren in het lichaam en is dus voor iedereen anders.
Ik ben natuurlijk geen arts...
Borstgroei en gebruik Cyproteronacetaat
-
Anon20190501
Re: Borstgroei en gebruik Cyproteronacetaat
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
-
Dieuwertje
Gelukkig geen alarmerende berichten bij de dokter. De groei is aan 2 zijden tegelijk. Indien het aan 1 kant was geweest dan waren er wel alarm bellen gaan rinkelen. Het is mogelijk, maar helemaal normaal is het niet (Zonder toevoeging van oestrogeen). De huisarts wil het wel verder onderzocht hebben. Of het resultaat hier vermeld wordt hangt dan een beetje af of de vriendin dat kwijt wil.
-
Annet
Ik ben best wel een beetje jaloers op je vriendin
-
janine2363
????Nienke schreef: 13 okt 2017, 06:46 \Zou dat maar niet doen, als je de cyproaccetaat gebruikt onderdruk je de mannelijke hormonen ofwel die zullen ontmeetbaar laag worden in sommige gevallen, je lichaam echter heeft hormonen nodig of het mannelijke of het vrouwelijke,
Een transgender die ik ken beweerd alleen de vrouwelijke te nemen en niet de cyproaccetaat, volgens mij in dit geval onderdrukt dit een klein beetje de mannelijke hormonen.
Ik vraag mij alleen af waarom je dit zou willen, alleen cyproaccetaat gebruikenlaat dan je huishouding zoals het is en neem geen risico.
de cypro is al een heftig middeltje.
Groetjes Nienke
Cyproteron Acetaat (CPA) is toch gewoon verkocht onder de merknaam Androcur ? Lijkt op het (vrouwelijke) hormoon progestreron en bedoelt voor (de volledige) onderdrukking van testosteron, niet een klein beetje.
In mijn geval voorgeschreven door mijn endocrinoloog als begin van mijn hormoon therapie en over een maand komt daar oestrogeen bij
De bijsluiter vermeld dat borst groei kan optreden
-
Marijn
Volgens mij bedoelt Nienke dat die persoon alleen oestrogeen gebruikt en niet ook nog cypro. En dat dat kennelijk de testo een beetje onderdrukt.janine2363 schreef: 22 okt 2017, 11:46 Cyproteron Acetaat (CPA) is toch gewoon verkocht onder de merknaam Androcur ? Lijkt op het (vrouwelijke) hormoon progestreron en bedoelt voor (de volledige) onderdrukking van testosteron, niet een klein beetje.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
-
Anon20190501
@Nienke : in een beginfase uitsluitend Androcur (=cypro) voorschrijven en pas na enkele maanden ook oestrogeen is blijkbaar min of meer standaard praktijk in BE. Mijn endo had daar ook een voorkeur voor maar omdat ik slechts zes maanden later op nieuw op consultatie kon komen heeft hij ze beide tegelijk voorgeschreven.
Cypro is inderdaad "gene kattenpis" en je hebt inderdaad geslachtshormonen nodig maar voor enkele maanden kan het geen kwaad. Men doet dit uit voorzichtigheid.
Cypro is inderdaad "gene kattenpis" en je hebt inderdaad geslachtshormonen nodig maar voor enkele maanden kan het geen kwaad. Men doet dit uit voorzichtigheid.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
-
Anon20190501
@Nienke : in een beginfase uitsluitend Androcur (=cypro) voorschrijven en pas na enkele maanden ook oestrogeen is blijkbaar min of meer standaard praktijk in BE. Mijn endo had daar ook een voorkeur voor maar omdat ik slechts zes maanden later op nieuw op consultatie kon komen heeft hij ze beide tegelijk voorgeschreven.
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Uiteindelijk mogen we concluderen dat men maar wat doet. In BE ‘uit voorzichtigheid’ eerst alleen cypro voorschrijven, in NL over het algemeen meteen beide, en in grote delen van de wereld ofwel spiro plus oetrogenen, ofwel alleen een hoge dosis oestrogenen.
Ik begin hoe langer hoe meer te beseffen dat de wetenschappelijke basis waarop we de HRT voorgeschreven krijgen, akelig smal is.
Ik begin hoe langer hoe meer te beseffen dat de wetenschappelijke basis waarop we de HRT voorgeschreven krijgen, akelig smal is.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
Dieuwertje
Ik weet het wel zeker. Het is gewoon uitproberen. Maar dan is het vreemd dat de eerste controle pas na 3 maanden en in de praktijk nog later uitgevoerd wordt (VUmc).Emma schreef: 22 okt 2017, 13:50Ik begin hoe langer hoe meer te beseffen dat de wetenschappelijke basis waarop we de HRT voorgeschreven krijgen, akelig smal is.
-
Dieuwertje
Ik heb zelf besloten, zonder tussenkomst van een endo, om mijn dosis te halveren van 50mg naar 25mg. Risicovol zonder advies van een endo? Nu wordt mijn bloed na 4 weken gecontroleerd. Als de endo het bij een controle voorstelt kan het wel eens 4 maanden gaan duren.
P.S. wel met oestrogeen zoals gebruikelijk in NL en dus anders dan de transvrouw waar het draadje over begonnen was.
P.S. wel met oestrogeen zoals gebruikelijk in NL en dus anders dan de transvrouw waar het draadje over begonnen was.