Gebruik van finasteride _voor_ HRT begint

Voor iedereen waarvan men bij geboorte dacht dat je een jongetje was
Nate_0

Re: Gebruik van finasteride _voor_ HRT begint

Bericht door Nate_0 »

Ik heb 9 jaar Microgynon gebruikt, als FtM (15-24). Wel enige ervaring dus. Microgynon is ook voor bio vrouwen niet bepaald gezond. Het verhoogt überhaupt je kansen op trombose ongeacht of je sport en veel mensen weten niet dat de pil dodelijk kan zijn bij bepaalde ongediagnosticeerde aandoeningen. Het is eigenlijk bizar dat bio vrouwen de pil zo makkelijk mee krijgen. En dat geldt extra des te ouder je bent. De meeste van mijn vrienden zijn in de 20, en alternatieve anticonceptie bij bio vrouwen wordt steeds populairder ivm de bijwerkingen van Microgynon en andere vormen van orale anticonceptie.

Daarnaast vrees ik dat de hoeveelheid in de pil zo laag is dat de risico's het niet waard zijn als je het doet voor de veranderingen.

Dan zou je nog beter kunnen overwegen om via de huisarts naar bv Stepwork of de Vaart te gaan, of als je per se aan zelfmedicatie wilt gaan doen (ik kan je toch niet stoppen, het is je eigen keuze) een bloedtest te gaan doen en geld uitgeven aan het goede spul dat wel voor transvrouwen werkt. Als het je om het placebo effect gaat kun je je dieet aanpassen en eventueel supplementen slikken die een stuk veiliger zijn dan dit.
meerdere zakken met zaagsel
Dieuwertje

Bericht door Dieuwertje »

Marijn schreef: 02 aug 2017, 14:58Houd wel rekening met flinke kosten want de Finasteride 1mg wordt niet vergoed. Ik heb net meer dan 100 euro uitgegeven aan een voorraad voor 90 dagen. Ik hoop dus echt volgend jaar of zo naar de endo te mogen, anders wordt het op den duur niet te betalen.
Zaak is om de 5mg versie voorgeschreven te krijgen. Die worden wel vergoed. Met een pillensnijder kan je ze dan in 4 stukjes snijden.
Marijn

Bericht door Marijn »

Dieuwertje schreef: 03 aug 2017, 09:06 Zaak is om de 5mg versie voorgeschreven te krijgen. Die worden wel vergoed. Met een pillensnijder kan je ze dan in 4 stukjes snijden.
Ja, dat zag ik gisteren ook dat die wel vergoed wordt. Ik heb nu nog voor ruim drie maanden, maar daarna zal ik dat eens bij de huisarts aankaarten.

Ik vraag me trouwens sowieso af waarom vrouwen met teveel haargroei wel 5 mg voorgeschreven krijgen en mannen met te weinig maar 1mg. Als dat alleen te maken heeft met de mogelijke, voor cismannen ongewenste bijwerkingen, zoals borstgroei is het misschien helemaal niet zo'n probleem om een grotere dosis te gebruiken. Er is hier op het forum ook iemand die 2,5 mg gebruikt ipv androcur las ik.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Sophie

Bericht door Sophie »

@Dieuwertje en Marijn,

Bedankt voor de info.
Proud to be a gurl. Keep calm and stay Girly.... :hbeat: :hbeat: :hbeat:
http://boytosophie.blogspot.nl/
Dominique

Bericht door Dominique »

Vorige week heb ik ook Finasteride voorgeschreven gekregen van de huisarts en helaas ook de 1 mg. Toen ik bij de apotheek kwam schrok ik wel van de prijs dat ik hiervoor moest betalen. Net meer dan € 30,- voor maar 28 tabletten. In mijn maandelijkse budget heb ik hiervoor nog wel net ruimte, maar het liefst zou ik dit aan hele andere dingen willen uitgeven zoals kleding, make-up, schoenen, stappen met vriendinnen en ga zo nog maar even door. De tip om te vragen naar de 5 mg. ga ik zeker bespreken met de huisarts.

Leuk weetje: Mijn huisarts en ik kunnen echt samen heel goed door een deur en gelukkig is ze ook heel erg meelevend met mij. Toen ze mij de Finasteride voorschreef zei ze ook: Naast dat dit medicijn mogelijk de haaruitval doet verminderen/stoppen is voor jou ook een gewenste voordeel dat het de DHT verlaagd.

Volgens de haarstichting is finasteride een van de zwaarste middeltje tegen haaruitval waar mogelijke bijwerkingen kunnen optreden, maar nu is mijn vraag aan jullie wat jullie ervaringen zijn met finasteride. Helpt het haaruitval te verminderen/te stoppen of misschien zelfs wel dat het de proces ongedaan wordt gedaan?
MichelleH

Bericht door MichelleH »

Ik (nu 33) gebruik inmiddels al ruim zeven jaar finasteride. Het heeft mijn haaruitval gestopt. Zonder finasteride was ik nu gegarandeerd kaal zijn geweest. In mijn geval is er weinig ongedaan gemaakt, maar dat komt waarschijnlijk doordat ik pas in een (te) laat stadium met finasteride begonnen ben.
Marijn

Bericht door Marijn »

Mijn huisarts deed helemaal niet moeilijk over 5mg om in 4-en te delen. En dat scheelt een hoop. Wordt vergoed en is sowieso een stuk goedkoper.

Mbt mijn eerdere opmerkingen over de dosering: Alwin geeft aan dat meer dan 1mg nauwelijks zin heeft en alleen maar kan leiden tot onnodige sterke bijwerkingen. Overigens is hij ook geen voorstander van het gebruik van Androcur tenzij echt noodzakelijk. Vanwege de bijwerkingen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Anon20190501

Bericht door Anon20190501 »

Marijn schreef: 03 nov 2017, 21:15 ook geen voorstander van het gebruik van Androcur tenzij echt noodzakelijk. Vanwege de bijwerkingen.
Ik ervaar nu dat voor Androcur geldt: juiste dosering is alles. Het luistert echt heel nauw.
Van bijwerkingen heb ik nauwelijks nog last.
"Indeed, organizing atheists has been compared to herding cats, because they tend to think independently and will not conform to authority." (Richard Dawkins, The God Delusion)
Marijn

Bericht door Marijn »

Dat zeker, maar sommige instanties gaan kennelijk gewoon uit van standaarddoseringen. Qua bijwerkingen ging het o.a. om libido (niet voor iedereen even belangrijk natuurlijk) en het risico op depressie.

Het hangt natuurlijk ook van de persoon af. Ik kreeg (uiteraard zonder naam) een heel triest geval te horen van iemand die na een lang voortraject uiteindelijk door een andere instantie Androcur kreeg waar binnen een paar maanden helemaal mis gegaan is. Voor sommige personen zal het het juiste middel zijn, voor anderen niet. Finasteride en dutasteride schijnen die bijwerkingen toch in mindere mate te hebben.
Lise

Bericht door Lise »

Ik slik ook al een jaar of vijf finasteride (en gebruik daarnaast minoxidil), en wat voor Michelle geldt, geldt ook voor mij: het heeft mijn haaruitval godzijdank gestopt, waardoor het allemaal bij mij beperkt is gebleven. Er zijn mensen die met finasteride hergroei hebben, maar dat zijn er heel erg weinig: ik zou er niet op rekenen, maar behoud is natuurlijk ook ontzettend fijn. Er is ook een kleine groep waarbij finasteride te weinig doet en bij wie de haaruitval gewoon doorgaat.

Meer dan 1mg finasteride per dag slikken voor je haar heeft eigenlijk geen zin blijkt uit studies; als finasteride niet werkt, is het logischer niet meer te gaan slikken maar over te stappen op dutasteride. Ik weet de precieze details zo niet, maar finasteride blokkeert volgens mij iets van 70% van de DHT-aanmaak, dutasteride 97%. Dus als de finasteride niet goed genoeg werkt, is dat een tweede stap. Ik wacht daar zelf liever nog mee tot het nodig is (hopelijk nooit).

Finasteride kan bijwerkingen hebben: de meeste bijwerkingen komen zelden voor, maar zijn voor de gemiddelde man erg vervelend (borstvorming, verminderd ejaculaat, dat soort dingetjes); ik hoopte er heel stiekem een beetje op als ik heel eerlijk ben, maar goed, ik heb bij mezelf nooit iets gemerkt. Andere bijwerkingen als depressie zijn natuurlijk wel erg vervelend.

Voor de duidelijkheid: het stofje DHT is de boosdoener bij kaalheid. Finasteride blokt DHT; DHT ontstaat uit testosteron. Androcur blokkeert (voor zover ik weet) testosteron, en daarmee dus ook DHT. Het is dus een soort paardenmiddel om je haaruitval aan te pakken, maar niet echt een logische manier want het doet nog een hele hoop meer. Androcur slik je dus om andere redenen, je haar is dan bijvangst.

En ten slotte, 30 euro voor 28 tabletten is echt vrij veel. Ik betaal ongeveer 60 euro voor 90 tabletten, vraag bij de apotheek naar de generieke pillen (van het merk Teva bijvoorbeeld), geen Propecia (van Merck), die kunnen ze gewoon bestellen. Je huisarts-recept is voor het middel, niet voor een bepaald merk: dat kiest de apotheek voor jou.

Veel gebruikers krijgen de 5 mg tabletten ipv de 1 mg tabletten, en nemen dan zelf elke dag 1/4e stukje. Die pillen worden wel vergoed, omdat ze voor prostaatproblemen worden voorgeschreven (of je die wel of niet hebt kan natuurlijk niemand controleren). Ik voel me daar niet fijn bij en heb geen zin te gaan snijden in pilletjes, dus heb dat mijn huisarts ook nooit gevraagd, maar als je daar geen probleem mee hebt, gewoon doen.

Lange post, ik hoop dat het helpt! Ten minste één onderwerp op dit forum waar ik anderen mee kan helpen..