Mijn transitie is afgerond en ik heb afgelopen maanden meerdere sollicitaties gehad en heb een nieuwe baan gevonden en heb geen moeilijkheden ondervonden. Vijf brieven, drie uitnodigingen in de ICT-sector (bij twee daarvan nog een tweede gesprek) en uiteindelijk dus één aanbod.
Op mijn CV staat bij mijn persoonlijke interesses een link naar mijn blog en dat ik redactiewerk doe voor Expreszo, ergens tussen dat ik graag lange wandelingen maak en wat mijn favoriete museum is. Niet heel erg opvallen, maar wel te vinden en als je een beetje zoekt op facebook of LinkedIn kom je er snel achter dat ik trans ben en ik ben ook niet zeker 100% passabel.
De twee waar ik op mijn brief ben afgewezen kreeg ik een standaard mail met 'veel kandidaten, niet door eerste selectie'. De twee sollicitaties waar ik één en twee gesprekken heb gehad is mijn gender niet ter sprake gekomen. Ze waren veel meer geïnteresseerd in mijn vaardigheden en vermogen tot leren. Een afwijzing is uiteindelijk ook op opleiding geweest.
De laatste sollicitatie is het in het eerste gesprek ter sprake gekomen. Eigenlijk alleen maar omdat mijn referentie binnen het bedrijf de interviewer al het een en ander over me verteld had, waaronder het trans ding. De interviewer vroeg me of ik mijn tranisitie nog als een bezwaar zag voor detacheringswerk. Mijn korte antwoord daarop was nee en dat ik me meer druk maakte over het moeten bedekken van mijn tattoo's. We hebben het heel even gehad over het algemeen seksisme in de tech-industrie (het was een paar weken na Google-Bro). Al vrij vlot trok interviewer de conclusie dat ik het geen bezwaar vond en ging hij verder met zaken die hij wél relevant, dat zij hij er ook bij, vond voor het sollicitatiegesprek. In het tweede gesprek wederom geen woord over gender en liep ik de deur uit met aan baanaanbod in handen.
Mr.X schreef: 10 nov 2017, 11:47
Dit komt trouwens wel van een FtM. Ik heb het vermoeden (maar ik kan het volledig mis hebben) dat een niet passabele FtM tegen minder discriminatie aanloopt dan een MtF.
Ik denk dat je vermoeden best wel eens een kern van waarheid kan hebben Mannelijke of stoere vrouwen worden over het algemeen makkelijker geaccepteerd dan vrouwelijke mannen. Al zijn mijn eigen ervaringen het bewijs dat het geen issue is, wellicht is het een irrationeel onderbuikgevoel dat nergens op slaat. Voor de complete beeldvorming: alle sollicitaties waar ik ben uitgenodigd had ik bestaande medewerker als referentie, ze waren ook allen in de ICT voor functies waar ze zitten te springen om personeel, en ik ben nog wat jonger (midden dertig, maar men schat me altijd eind 20).