HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Lois
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2017, 22:29
Gender: Trans MtF

HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Lois »

Dit is een oproep aan alle transgenders met kinderen om hun ervaringen te delen. Hier een aantal vragen ter inspiratie voor het delen van jouw verhaal;

1. Hoe oud waren je kinderen toen het ter sprake kwam?
2. Welke stappen heb je ondernomen? Hoe heb je het verteld?
3. Hoe is het met de ouder-kind hechting afgelopen?
4. Wat ging allemaal mis?
5. Wat zijn je tips?
6. Hoe pakt je kind het allemaal op tot nu toe? Welke ontwikkelingen zie je hierin?
7. Welke rol speelde je partner?
8. Heeft het kind er last van een transgender ouder te hebben? Wordt het kind hierop aangesproken? Gepest? etc. (of juist het tegenovergestelde?)
9. Hoe hebben jullie ouders van vriendjes/vriendinnetjes geinformeerd? Hoe is dit gegaan?
10. Is er vooraf contact geweest met de school om eventueel iets af te stemmen?

Zelf ben ik nu in scheiding, maar mijn ex en ik hebben een vrij goede band. We willen graag onze dochter van 8 zo goed mogelijk begeleiden betreffende mijn transitietraject. We zien het zo dat er maar 1 kans is, en die mag dus niet mislukken.

In ons geval hebben we dochterlief al een klein beetje voorbereid het afgelopen jaar. In de zomer van 2016 hebben we aangegeven dat papa wel eens als meisje naar leuke feestjes gaat, dat vond ze wel leuk en verder boejde het haar niet zo veel. HEt afgelopen jaar hebben we ook wat videos en veel verschillende fotos laten zien. De ene keer lachte ze me uit en zei dat ik op een heks leek, de andere keer op Kate Perry. Ze weet dus dat ik soms liever meisje ben en dat dus ook praktiseer hier en daar. Maar meer nog niet. Het is haar nog niet bekend dat ik volledig om wil gaan.

Het lijkt me dat meer mensen zich afvragen hoe om te gaan met kinderen, waar dit toch een behoorlijke impact voor kan zijn. In veel gevallen gaat de kleine toch voor een deel haar vader verliezen (of niet??) en krijgt er deels iets nieuws voor teug. En dan is het in ons geval dan ook nog zo dat de ouders net een paar maanden uit elkaar zijn.

Probeer aub binnen topic te blijven, ik zag ook een ander topic in het forum dat hierover begon, maar uiteindelijk begon iedereen over andere dingen te kakelen, het zou jammer zijn als dat weer gebeurd.

Namens alle transgender ouders alvast enorm bedankt voor jullie input hierzo :)
Life's what you make it! Please try to make all your dreams come true. Remember, this is your only life, so take this chance, with both hands.
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Irene_de_Vreede »

1. 23, 21 en 19
2. Ik heb ze samen met mijn partner samengeroepen en het met horten en stoten verteld.
3. Die is eerder hechter geworden
4. Het is geen onderwerp van gesprek gebleven
5. Gewoon doen, de praktijk valt doorgaans mee
6. Ze hebben het voor kennisgeving aangenomen
7. Die speelde een beperkte rol
8. Ik heb niet de indruk dat ze er veel last van hebben (gehad)
9. Niet (op een na omdat dat een collega van me is)
10. niet van toepassing (met universiteiten heb je doorgaans geen contact als ouder)
Irene
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door diederique »

In 2012: 27 en 29 & hun partners; kleinkind 2 ( nog 2 van inmiddels 2 en 4 )

Met een mail "los" gemaakt, daarna in heel veel gesprekken toegelicht. De kleinkinderen krijgen in de loop van de jaren steeds meer mee van het verhaal. Hoewel ik voor ze alle drie oma ben, weet de oudste van 7 meer en kent ook stukjes van het andere verhaal.

Ik heb mijn dochters voor een heel moeilijk dilemma geplaatst. De resultaten zijn, vijf jaar, voor wat betreft mijn dochters verschillend, van matig - de oudste- tot redelijk positief.

De grootste valkuil is geweest de veel te grote haast. Een transitietijd van 5 jaar is voor volwassenen van die leeftijd misschien te weinig om echt te kunnen wennen. Bijkomend probleem is natuurlijk dat ik ze zolang (bijna 30 jaar) "misleid" heb. Op die leeftijd is gewoon "gewoon" doen beslist niet de eerste stap om alles vanzelf goed te laten landen.

Het lastige voor een partner is dat je aan de ene kant het opneemt voor je partner, maar tegelijkertijd gemangeld wordt tussen de gevoelens van je kinderen en de gevoelens van de ander. Gelukkig genoeg heeft het contact met de kleinkinderen hier geen hinder van; we komen samen " twee oma's" op hun school, hun dagverblijf, nemen ze mee uit logeren etc.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
AnnaNannette
Berichten: 112
Lid geworden op: 24 aug 2017, 14:42
Gender: Vrouw

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door AnnaNannette »

Mijn zoons waren toen 3, 9 en 13
Peroonlijk verteld de 2 oudste gedurende een wandeling op de veluwe, wel ieder apart.
ouder-kind relatie gaat goed, kanttekening is dat ze alledrie autisme hebben, kan uitmaken in reactie ?
in speciale gevallen is het nog onderwerp van gesprek, bv bij bruiloft oudste zoon
Tip ? wees eerlijk en open, mijn middelste heeft het er in het begin wel moeilijk mee gehad en daar ben ik pas jaren later achter gekomen
Huwelijk is helaas stuk gelopen tijdens transitie, maar we hebben wel nog steeds heel goed contact
Het plannen met vriendjes en school etc is niet helemaal geweest zoals het het beste was, scholen waren wel ingelicht, klasgenoten niet, door tv optreden in talkshow aan begin van transitie is dat wel in een stroomversnelling geraakt

ik hoop dat je hier iets mee kunt, succes, Anna
Noah1980
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 mar 2017, 17:42
Gender: Trans FtM

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Noah1980 »

Mijn zoon is 11.
Samen met mijn partner heb ik het dus verteld aan onze zoon.

Het maakt op dit moment niet veel uit wat te maken heeft met hechting. Alleen mijn zoon gaf wel aan bang te zijn mij als ''moeder'' (ik ben transman)te verliezen. We hebben er over gesproken en geven ook ruimte aan zijn gevoelens hierover. Ik vind wel dat onze band sterker word. Voor mijn zoon voelt het dus het meest veilig en goed als ik de rol van moeder aanhoud. Dat voelt mij persoonlijk ook als beste,eerlijk gezegd.

Er zijn geen zaken mis gegaan. Op dit moment niet.

Tips: Vooral open en eerlijk zijn en blijven. Ruimte geven voor vragen en gevoelens. Accepteren dat acceptatie niet meteen daar is. Het neemt tijd in.

De ontwikkeling is wel dat onze zoon heel betrokken is in de transitie en dat we iedere stap hierin met hem bespreken. Dat lijkt prima te werken.

Mijn partner en ik zijn in november 17 jaar samen. Het lastige is dat we allebei op vrouwen vallen ( daar ben ik achter gekomen 2,5 jaar geleden. Daaraan aan toegeven is vreselijk moeilijk geweest) Ik krijg nu alle steun van mijn partner (man) tijdens deze transitie, maar of we samen blijven weten we nog niet. Romantisch gezien word het heel erg lastig. Wel kunnen we samen werken aan een andere band. Onze relatie begon 16 jaar geleden ook als vriendschap. Dus we hebben wel een solide basis. Dat maakt het lastig, maar wel heel erg stabiel.

Onze zoon wordt er niet op aan gesproken.Wel hebben we school ingelicht en gaan ze aandacht besteden tijdens de seksuele voorlichting aan transseksualiteit. Onze zoon bespreekt het niet met zijn klasgenoten omdat hij bang is dat hij gepest wordt. Een vriendje uit de straat weet het wel, dat voelt veilig genoeg. Hoe zich dit zich gaat ontwikkelen weten we niet, maar we laten hem dat zelf ontdekken en wij steunen hem daarin als ouders. We hebben het tevens bij de school maatschappelijkwerkster neergelegd om er voor te zorgen dat er ruimte is voor hem om er over te praten met haar als hij het moeilijk heeft op school.
I exist as i am, that is enough.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Anon20210626 »

1. Hoe oud waren je kinderen toen het ter sprake kwam?

11 en 9 jaar oud

2. Welke stappen heb je ondernomen? Hoe heb je het verteld?

Ik heb ze moeten wakkermaken en het vertellen . Mijn dame had het de avond daarvoor rondverteld tijdens een Noord-Hollandse kermis.
Een uur later hadden ze het van een ander gehoord


3. Hoe is het met de ouder-kind hechting afgelopen?

Die is heel hecht , Mijn dochter heeft het zelf in de klas ter sprake gebracht. Bij de open avonden voor een nieuwe school moest ik mee en gewoon als mezelf

Bij mij zoon is die ook heel hecht maar die wil dit soort dingen even uitstellen .


4. Wat ging allemaal mis?
Een week later was het huwelijk over en lagen wij in scheiding . Dat kwam er voor hen nog even bovenop

5. Wat zijn je tips?

Als er geen keuze meer is , vertel het ze zelf . vroeger of later wordt alles toch bekend maar als je het eerder doet heb je zelf de regie .


6. Hoe pakt je kind het allemaal op tot nu toe? Welke ontwikkelingen zie je hierin?
Mijn transitie , de scheiding geven kinderen heel veel te verwerken en daar is soms hulp bij nodig

7. Welke rol speelde je partner?

Bij de coming out , I rest my case

Nu zijn we er samen voor ze
Ze hebben maar 1 moeder en 1 vader en die ga ik ze niet afnemen
Ik ben en blijf een hele trotse vader voor mijn kinderen

8. Heeft het kind er last van een transgender ouder te hebben? Wordt het kind hierop aangesproken? Gepest? etc. (of juist het tegenovergestelde?)
ze is een ambassadrice voor transgenders Ik ben zo trots
hij doet er eigenlijk niet voor onder hetzij iets meer op de achtergrond


9. Hoe hebben jullie ouders van vriendjes/vriendinnetjes geinformeerd? Hoe is dit gegaan?

die hoorden het deels al . Ik was local trending topic . De rest hebben we het zelf verteld

Op de nieuwe school heeft mijn dochter tijdens 'coming out day 'iets verteld
voor de rest laten ze het op zich af komen en is er meestal een soort reactie van 'wist je dat dan niet? "

10. Is er vooraf contact geweest met de school om eventueel iets af te stemmen?

1 dag daarna hebben we school ingelicht vooraf was niet mogelijk . De eersten hadden het al vernomen via de 'tam tam ' . Dat hebben we samen gedaan en de school is daar heel solide mee omgegaan
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Lois
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2017, 22:29
Gender: Trans MtF

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Lois »

Bedankt voor de (heldere) reacties zover!!!
Life's what you make it! Please try to make all your dreams come true. Remember, this is your only life, so take this chance, with both hands.
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door janine2363 »

In mijn geval is het een proces dat nog gaande is. En helaas minder goed gaat dan het had kunnen zijn, door
miscommunicatie tussen mij en mijn partner. Dat is niet uit onwil, maar door stress en pijn en reacties die
je niet altijd kan controleren, maar die niemand verder helpen. De les is wel duidelijk. Blijf communiceren,
zorg dat je als ouders altijd op een lijn staat, of nu wijsheid mischien langzaam terugkomt, dat je weer op een
lijn komt, want het gaat om de kinderen niet om ons als ouders

1. Hoe oud waren je kinderen toen het ter sprake kwam?
Ons zoontje 13, onze dochter 11

2. Welke stappen heb je ondernomen? Hoe heb je het verteld?
Een jaar geleden toen ikmijzelf accepteerde had ik al brieven voor mijn kinderen geschreven
omdat ik niet wist hoe of wanneer, of ooit, ik het aan ze zou kunnen vertellen. Maar ik geloof
rotsvast dat kinderen hun zelfvertrouwen leren op basis van vertrouwen in eerlijk ouders en
dat als ze zien dat ouders moeilijke momenten kunnen overwinnen, dat zij dat ook later kunnen

Doordat mijn partner (zoals ik het voel) nog in ontkenning leeft en haar boosheid naar mij
uit, wat door de kinderen absoluut niet begrepen werd (jullie leren ons het altijd weer goed
te maken, waarom doen jullie dat zelf niet), heb ik overwogen om het eenzijdig te vertellen,
ik had de scholen van beiden ingelicht, dat hun leraren zouden weten indien de kinderen
problemen zouden hebben (in de eerste plaats scheiding, tweede plaats mijn transgender zijn)
ook de peter en meter en een bevriend koppel, om te vragen om als het er op aankomt een
aanspreekpunt te zijn indien mijn kinderen zouden voelen dat ze hun vraag of zorg niet met
een van ons konden delen. Mijn partner heeft ook hulp van een kinderpsycholoog ingeschakeld
N.B. ik ben bewust op afstand gaan wonen, zodat de sociale omgeving van mijn kinderen niet
met mij "geconfronteerd" zou worden, dat mijn transgender zijn, in de eerste plaats iets tussen
ons vieren zou zijn

Ik heb het ze uiteindelijk verteld net toen ik mijn zoontje had thuis gebracht en ik met mijn partner
nog wat praktische afspraken wilde maken (bij een scheiding is er nogal wat te regelen), maar zij
begon, in het bijzijn van de kinderen, weer haar boosheid naar mij te uiten. Ik begrijp wel, dat zij
in haar situatie, zoals zij zich gekwetst voelt bijna niet anders kan, maar stel je de situatie voor,
zo'n ruzie en de kinderen totaal niet begrijpend waarom. Dus toen stelde ik voor om de kinderen
dan te vertellen wat de achterliggende reden was. Mijn partner stond dat toe, maar ook weer niet
dat ze het er mee enns was, dus we stonden niet op een lijn.

3. Hoe is het met de ouder-kind hechting afgelopen?
Ik heb sindsdien enkel met mijn zoontje gesproken, het is fenomenaal hoe hij ermee
probeert om te gaan. Hij zegt heel duidelijk dat hij het liefst een man als papa heeft
en niet iemand verkleed als vrouw, maar merkte ook op dat ik natuurlijk ook gelukkig
moet zijn en of het misschien niet gewoon een goed idee is om samen kerstmis
proberen te vieren. Het belangrijkste wat hij mij zij, en de reden dat ik het ze wilde
vertellen was, dat hij blij was dat ik eerlijk was, dat hij nog steeds durft te vertrouwen
op mijn eerlijkheid

Mijn dochtertje heb ik nog niet gesproken, zij heeft het heel erg moeilijk

4. Wat ging allemaal mis?
Veel misverstanden voornamelijk doordat wij als ouders zoveel stress ervaren dat we niet
meer de goede acties op het goede moment nemen. -als- ik had geweten dat mijn partner
gevolg had gegeven aan mijn vraag om het de kinderen beter nu dan later te vertellen, maar
in het bijzijn van een psychologe. Want ze was bezig dat te organiseren, maar ze vertelde
mij dat niet omdat (ik gok maar) het "haar kinderen" zijn en ik er niets mee te maken heb,
dus het niet hoef te weten. Of misschien zij ze het wel en heb ik het niet gehoord ? ...

5. Wat zijn je tips?
Kinderen willen in de eerste plaats twee ouders zonder ruzie, ze hebben wel transparantie nodig,
zo moeten op die ouders kunenn vertrouwen. Als ouder moet je op een lijn proberen te komen

6. Hoe pakt je kind het allemaal op tot nu toe? Welke ontwikkelingen zie je hierin?
Mijn zoontje is het aan het verwerken en nu moet ik hem tijd en ruimte laten, de keuze bij hem,
zelf kan ik alleen maar bevestigen hoeveel ik (wij) van hem houden. Van mijn dochter weet ik
het op dit moment niet, ik voel dat ze het heel moeilijk heeft, ook door problemen op school

7. Welke rol speelde je partner?
Zij heeft ook goede stappen proberen te doen, maar had een andere mening en andere prioriteiten dan ik
Ik denk dat uitindelijk zal blijken dat we allebei gelijk & ongelijk hadden, en dat het probleem is dat we
teveel alleen-voor-ons-samen hebben proberen te organiseren i.p.v. gewoon samen. Maar we hebben beiden
dit nu gezien, dus dan maar proberen om de brug te repareren.

8. Heeft het kind er last van een transgender ouder te hebben? Wordt het kind hierop aangesproken? Gepest? etc. (of juist het tegenovergestelde?)
Op de school van mijn dochter zijn er ouders die hun kinderen ontmoedigen / verbieden met mijn dochter te spelen omdat ik als
transvrouw "een slechte involoed op hun kinderen zou kunnen hebben" en te weten dat ik niet eens in de buurt ben! Deze ouders zijn
over het algemeen goed opgeleid, welvarend. Dus ik gok dat het komt dat ze hun "bubbel" willen beschermen en dat transgenders
daar niet inpassen (mischien bevestigd door al het geroep en geschreeuw van trans-activisten). De reden dat de ouders het weten
is niet omdat ik (wij) het ze verteld hebben, maar door een slecht begrip van discretie van de leraren op haar school. Op de school van
van mijn zoontje hebben ze het wel goed gedaan, ze weten ervan en ze helpen hem waar het kan & nodig is, maar weten wat discretie
is.

9. Hoe hebben jullie ouders van vriendjes/vriendinnetjes geinformeerd? Hoe is dit gegaan?
Enkel een goed bevriend echtpaar de ouders van een meisje waar mijn dochter heel veel mee optrekt, het was toch wel een teleurstelling
toen bleek dat hun openheid: "Goh, wat moedig dat je ons dat durft te vertellen" enzo. omsloeg in een meer not-in-my-back-yard
mentaliteit dat het geen "gedachten experiment" was, maar dat ik leef als vrouw "in het echt". De realiteit was een brug te ver.

10. Is er vooraf contact geweest met de school om eventueel iets af te stemmen?
Ik heb de scholen geinformeerd dat ze de achtergrond zouden weten indien mijn zoontje en dochtertje zich niet goed zouden voelen. Ook
expliciet verzocht om zover mogelijk transgender als onderwerp te bespreken in lessen waar dat onderwerp bijpast, zodat mijn kinderen
met "hun geheimpje", zonder dat anderen dat al hoeven te weten zouden kunnen ervaren dat transgenders gewoon als menen in deze
wereld bestaan, en dat het niet vreemd is (maar wel lastig)
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door janine2363 »

janine2363 schreef: 09 nov 2017, 10:42 Ik denk dat uitindelijk zal blijken dat we allebei gelijk & ongelijk hadden, en dat het probleem is dat we
teveel alleen-voor-ons-samen hebben proberen te organiseren i.p.v. gewoon samen. Maar we hebben beiden
dit nu gezien, dus dan maar proberen om de brug te repareren.
Als je iets schrijft wordt het waar en wordt het concreet. Dus wat kan je dan anders doen dan de daad bij het
woord voegen ?

Vandaag met mijn echtgenote gesproken, over de telefoon, want het is de "direct exposure" die ons beiden
teveel wordt. En we willen uiteindelijk hetzelfde, een goed mens zijn, een goed ouder voor onze kinderen.

Alles kan, als je maar wilt en de moeite ervoor doet :-)
Bas Jo
Berichten: 72
Lid geworden op: 14 aug 2015, 10:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Berlijn
Contacteer:

Re: HELP! Papa wordt een vrouw!!! -of- Help! Mama wordt een man!!!

Bericht door Bas Jo »

1. Hoe oud waren je kinderen toen het ter sprake kwam? Mijn zoontje was 3 of 4. Hij is nu 5.
2. Welke stappen heb je ondernomen? Hoe heb je het verteld? Het begon door hem te vertellen dat sommigen mij nu met een andere naam noemen en dat deze naam een jongensnaam is. Ook probeerde ik van tijd tot tijd aan te geven dat er meer is als alleen mannen en vrouwen (/ jongens en meisjes)als hij zelf net met het onderwerp bezig was. Over mezelf vertelde ik steeds een beetje en vaak als aanvulling op momenten dat een verwant onderwerp toch al opkwam. Nog steeds heb ik hem niet 'alles' verteld. Dat is zo omdat ik zelf ook niet de toekomst kan voorspellen en bij elke stap die ik in mijn transitie neem rustig overweeg wat de volgende gaat worden.
3. Hoe is het met de ouder-kind hechting afgelopen? Hij is nog klein dus die is heel hecht. Hij is wel onzeker omdat hij mijn transitie niet helemaal begrijpt en zegt wel eens dat hij het niet leuk vindt dat/als ik een man ben. Hij moet mij volledig vertrouwen en dat doet hij gelukkig. Me bij mijn jongensnaam noemen werd probleemloos overgenomen.
4. Wat ging allemaal mis? Als hij zegt dat hij mij als man niet leuk vind antwoord ik dat ik zijn mama blijf. Dat werkte in het begin maar nu niet meer. Het breekt in zo'n moment mijn hart al weet ik dat dat niet zijn blijvend oordeel is. Wel ben ik enorm blij over deze thread omdat zo'n gesprek met hem mij tegen mijn beter weten in toch doet twijfelen en dichtklappen. Hij mag me 'mama' blijven noemen en dat vind ik belangrijk, het heeft wel het effect dat ik nooit als man wordt gelezen als ik met hem op stap ben. D'oh!
5. Wat zijn je tips? Bij kleine kinderen in kleine 'hapjes' vertellen (niet te veel in een keer).
6. Hoe pakt je kind het allemaal op tot nu toe? Welke ontwikkelingen zie je hierin? De wereld bleef gewoon door draaien, dus same business as usual ;).
7. Welke rol speelde je partner? Helaas betekende mijn coming out naar hem dat we geen toekomst in onze relatie zagen (dat ging van hem uit). Maar gelukkig ondersteunde hij me en blijven we heel close. Doordat we voorlopig nog een tijd zullen samenwonen noem ik onze separatie een 'slow motion break-up'. In het begin was hij lang heel verdrietig en dat was heel moeilijk omdat ik mijn kind de indruk wou geven dat mijn transitie goed voor me was. Dat was niet mogelijk op die manier. Doordat er veel tijd verging is dat wel anders geworden en kan hij nu veel beter ondersteunen. Het blijft wel echt anders als een feest die mijn transitie viert en dat vind ik voor mijn kind heel jammer. Ik had mijn kind graag getoond/voorgeleefd dat het iets moois is wat gevierd kan worden. Misschien komt dat nog.
8. Heeft het kind er last van een transgender ouder te hebben? Wordt het kind hierop aangesproken? Gepest? etc. (of juist het tegenovergestelde?) Nog niet. In zijn kinderdagverblijf weten het alle leid*st*ers, zijn vriend*inn*en en hun ouders. Niemand vindt het erg. Het kwam twee keer voor dat een kind tegen hun moeder zei, "ik wil dat jij ook een man wordt!". Heeeel leuk en aardig voor mijn kind om te zien.
9. Hoe hebben jullie ouders van vriendjes/vriendinnetjes geinformeerd? Hoe is dit gegaan? Soms gewoon matter of fact medegedeeld. Ik wou er geen groot gesprek over beginnen als het geen persoonlijke vrienden waren. En dat lukte goed. Sommigen kennen mijn comic- en illustratie werk en die is openbaar en dus is het ook niet te verstoppen. Bijvoorbeeld hebben mijn ex-partner en ik een blog waarin we afwisselend een cartoon maken over ons familieleven. Daarmee begonnen we toen onze zoon geboren werd en dus moesten we meegroeien met de veranderingen. Hier te zien: http://www.familienjuwelen.blogspot.com . Scroll naar beneden, zo heet er een cartoon van mij "Screwing Up at Coming Out to My Kid". (Ik weet het: het is mijn beurt en ik heb lang niet meer een cartoon gemaakt! Sorry!)
10. Is er vooraf contact geweest met de school om eventueel iets af te stemmen? Ja, ik heb een afspraak gemaakt met de leidster van mijn zoontje en we hebben erover gesproken. Toen heeft zij met de andere leid*st*ers erover gesproken en daarna maakte ze weer met mij een nieuwe afspraak om alle vragen aan te spreken die waren opgekomen.

Tot dusver de stand der dingen!
Groeten :).
Plaats reactie