Nee, de vrees bij de aanstaande patient zelf niet. Dat is deel van je oriëntatie.Sigrid schreef: 26 jan 2018, 14:17Met dit stukje ben je me ff kwijt.Emma schreef: 25 jan 2018, 23:32 Er zijn heel veel redenen om je keuze te maken, die meestal niet rationeel maar zeer valide zijn. Het geijkte verhaal over het gevaar van complicaties berust op onjuiste veronderstellingen en hoort daar niet bij. Maar: als de gedachte dichtbij te zijn je gerust stelt, is dat iets heel anders en is dat wèl een reden.
Bedoel je dat de vrees voor complicaties irrationeel is of net niet?
Het argument van de complicaties werd en wordt gebruikt om mensen af te raden naar het buitenland te gaan, meestal door mensen die zelf niet van plan zijn de betreffende operatie op die plaats te ondergaan. Dat is puur angstzaaierij. Bij geen enkele professionele buitenlandse chirurg word je naar huis gestuurd als er nog een reële kans op complicaties bestaat.
Ik geloof dat ik gisteren te moe was om het goed uit te leggen, maar waar het me om gaat: iedereen kiest zelf een chirurg waar die zich goed bij voelt. Het is een ingrijpende operatie en ik geloof niet dat er ook maar iemand is die dat voor zichzelf niet heel goed uitgezocht heeft. He wordt voor mij wat anders als mensen voor een ander gaan bepalen wat goed is, of onterecht gaan beïnvloeden door het verspreiden van desinformatie. Heb je geweldige ervaringen ergens, deel ze. Heb je mindere ervaringen, deel ze ook. Maar ga niet vertellen dat je maar beter niet naar chirurg X moet omdat Y veel beter is. Dit is een forum waar we elkaar helpen, het is geen marketingplatform.