Heb je zo iemand in je leven?
Iemand voor wie zijn/haar waarheid altijd DE waarheid is?
In mijn geval komt hij altijd per email of op mijn blog op zondag nacht. Dan is hij dronken en begint te kankeren over wat ik allemaal fout heb gedaan. Altijd over hetzelfde, altijd. Ik reageer daar al lang niet meer op maar dat maakt hem juist kwaad waardoor de golf van negatieve commentaren toeneemt. Dan op maandag ochtend lees ik nog een paar berichtjes (over hoe fout ik wel niet ben en wat ik allemaal fout heb gedaan in het verleden) en dan is het weer afgelopen voor een paar weken.
Ik probeer me er niets van aan te trekken maar het raakt me elke keer toch weer. In mijn geval kan ik hem niet blocken (het is een Wordpress blog) en als ik dat wel gedaan heb vind hij weer een weg eromheen. Maar soms zou ik best een tripje naar zijn huis willen maken en hem even van mijn mannelijke kant laten zien...
Argue for your limitations, and sure enough, they're yours. Richard Bach
Voor veel trollen is bashen een levensdoel op zich geworden, haast hun beroep. Soms vraag ik me echt af of ze er niet voor betaald worden. Wars van schuld-, en schaamtegevoel en behept met een gebrek aan empathisch vermogen bevuilen deze verveelde vervelende etters waar mogelijk elke discussie met denigrerende beledigingen en stupide opmerkingen.
Ik heb geleerd eerst te letten op namen en als die van zo'n etter is lees ik niet door. Maar negeren en doodzwijgen blijft lastig al is dat 'niet belonen' toch wat je het beste kan doen om die persoon te misnoegen en te demotiveren en er uiteindelijk van af te komen.
Helaas zijn ze onverbeterlijk en gaan ze dan gewoon door, op zoek gaat naar andere slachtoffers. Misschien word ik dat dan wel.
Ik ken zulke personen. Ik heb ze ook gehad, maar gelukkig niet al te vaak.
Wanneer zij hun waarheid als de enige echte waarheid zien, is er geen mogelijkheid om in discussie te gaan. Dus dat doe ik dan ook niet en negeer de voel. In het geval van comments op mijn blog dan verwijder ik de comments zonder er verder wat over te zeggen. Soms kan dat een nieuwe golf van boze berichtjes opleveren, maar als je die ook consequent blijft verwijderen zonder er op in te gaan, dan druipt diegene wel af uiteindelijk. Mijn ervaring is dat op het internet er veel mensen op uit zijn om je te kwetsen, en als je ze niks 'voedt' (dus er niet op reageert) er dan vanzelf de lol voor hun eraf gaat en ze wel iemand/iets anders zoeken.
En ja, sommige comments kunnen me dan ook wel raken waardoor ik een flinke dag boos ben. Maar dan probeer ik zo goed mogelijk afleiding te zoeken door iets anders te gaan doen en er niet over te blijven nadenken.
Ik denk dat je gelijk hebt, Gabriël.
Overigens zijn er wel degelijk betaalde trollen. Ik ruik ze soms van verre. Ze zijn zo nu en dan tamelijk hardnekkig, maar ik denk dat jouw aanpak effectief is.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
En wat nu als deze bewuste mensen het van zichzelf niet weten? Is het dan niet toch zaak om deze mensen op een opbouwende manier hun hierop te wijzen? Zodat ook deze mensen de kans krijgen om zich te verbeteren? Het is maar een suggestie hoor.....
Klopt Jacqueline, in een ideale wereld. maar pas er voor op dat jij dat probeert. Want dan loop je kans al helemaal het haasje te zijn. Die mensen hebben hulp hard nodig, niet omdat zij zo zijn, maar omdat zij anderen daar mee belasten. Hoop dan maar dat een ander de hand in het vuur steekt, en niet verbrand wordt. ( maatschappelijke werk, psych enz. )
Niet zo eenvouding, het kan wel maar dan moet je een script toevoegen en daar loop ik een beetje vast. Maar ergens wil ik 'm ook niet blocken want dan laat ik eigenlijk zien that I care.
Argue for your limitations, and sure enough, they're yours. Richard Bach