Oud worden

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Mingus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 apr 2018, 16:27
Gender: Trans FtM

Oud worden

Bericht door Mingus »

Ik heb mij nooit kunnen voorstellen dat ik ooit oud (50+) zou worden. Dit kwam, dacht ik, uit het feit dat ik mezelf niet als bejaarde vrouw/oma kon zien.
Nu heb ik er toch ook moeite mee om na te denken over het feit dat ik ooit een oude man zal zijn. Vooral ook omdat ik nog nooit een verhaal heb gehoord over een transman (of überhaupt iemand die in transitie is geweest) die al bejaard etc is en al heel lang geleden in transitie is gegaan.

Dus bij deze de vragen:
Kent iemand dit gevoel bij ouder worden?
Zijn er hier mensen die al heel lang geleden volledig in transitie zijn gegaan? Zo ja, hoe ziet je leven er nu uit?
Kent iemand verhalen over mensen die al zeer lange tijd (misschien langer dan 20 jaar?) zijn/haar transitie heeft gehad?

Alvast heel erg bedankt, jullie zouden mij erg helpen met antwoorden!

Groeten, Mingus


Sent from my iPhone using Tapatalk
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Oud worden

Bericht door Eva »

Ik ken wel iemand die de SRS op haar 69e heeft laten uitvoeren, maar dat is pas een paar jaar geleden. Dat telt dus niet, begrijp ik uit je oproep.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Oud worden

Bericht door Anon20190712 »

Dat gevoel herken ik heel erg. Ik ken wel transmannen die rond hun 40e/50e in transitie zijn gegaan, maar niet ouder dan dat. Ook ken ik geen transmannen die nu 50+ zijn en het grootste deel van hun leven als man leven. Het beeld bij ouder worden mist dan ook een beetje.
Pre-transitie kon ik me niet voorstellen ooit een oude man te zijn, nu wel, maar ik vraag me regelmatig af hoe het tegen die tijd zal gaan.
Hoe zullen thuiszorg of verzorgingstehuizen tegen die tijd omgaan met transgenders?
Ik heb vroeger als bijbaantje gewerkt in de zorg voor lichamelijk gehandicapten, ik had collega's die wegens geloofsovertuiging cliënten weigerden zorg te leveren (omdat ze man danwel vrouw waren, of door hun geaardheid). Ik vraag me af of het tegen de tijd dat ik verzorging nodig heb mensen met dergelijke geloofsovertuigingen worden geweigerd of dat de cliënt dan nog steeds de dupe is.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Oud worden

Bericht door Anon20190122 »

Ik heb mijn transitie meer dan 20 jaar terug gedaan ben nu 41was nog niet helemaal van plan mezelf als bejaard te zien.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Oud worden

Bericht door Emma »

Hee, ik ben bijna oud...

We moeten eens af van het idee dat je met 50 oud bent. Nee, je bent dan geen 20 meer, maar tegenwoordig worden veel mensen pas veel later oud dan we in onze herinnering hebben. Mijn ouders zijn 70+ en nog steeds niet bejaard, mijn vader wordt dit jaar 75 en ook hij is nog steeds geen oude man. Ze zijn er wel, mensen die met 60 al vreselijk oud zijn, maar het is een uitstervend ras.

Wat zegt dat over iedereen die 50- is? Nou, de kans wordt steeds groter dat die mensen met 80 nog niet bejaard zijn. Jullie dus.

Ik ken wel transmannen die al een tijd geleden in transitie zijn gegaan en nu ruim 50+ zijn, maar ook weer niet zo goed dat ik in een positie ben jullie even aan elkaar voor te stellen. Is ook knap gevaarlijk, stel je voor dat ze daar uit af zouden leiden dat ik ze oud vind ;)

Maar alle gekheid op een stokje: ja, ze zijn. er. Er komt zelfs een boek over uit volgende week. Zie de volgende link: https://radar.nl/read/nieuwe-namen-tran ... n-in-beeld
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Oud worden

Bericht door Anon20190712 »

Haha nou vind ik 50 ook niet oud hoor, al dacht ik dat op m'n 20e misschien wel... Mijn 70+ ouders zijn ook nog steeds niet oud! Het is wat transmannen betreft wel opvallend hoeveel jeugd er zichtbaar is tegenover volwassenen, laat staan gepensioneerden.
Maar goed, ik ben vooral benieuwd naar de tijd waarin we afhankelijk zijn ouderenzorg. Ben benieuwd naar dat boek.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Oud worden

Bericht door Anon20190122 »

Denk trouwens dat mingus de effecten van de hrt op de hele lange termijn bedoeld.

Nu schijnen mijn slechte rug en slechte gebit ook met de hrt samen te hangen.
Anon20190122
Berichten: 1777
Lid geworden op: 18 jan 2015, 21:07
Gender: Vrouw

Re: Oud worden

Bericht door Anon20190122 »

Lucas schreef: 17 mei 2018, 12:13 Haha nou vind ik 50 ook niet oud hoor, al dacht ik dat op m'n 20e misschien wel... Mijn 70+ ouders zijn ook nog steeds niet oud! Het is wat transmannen betreft wel opvallend hoeveel jeugd er zichtbaar is tegenover volwassenen, laat staan gepensioneerden.
Maar goed, ik ben vooral benieuwd naar de tijd waarin we afhankelijk zijn ouderenzorg. Ben benieuwd naar dat boek.
Als alles volgens plan verloopt wordt je vanzelf ervaringsdeskundige.
Zelf hoop ik voordat ik slecht wordt de lampjes uit gaan zeg maar.
Anon20210626
Berichten: 2285
Lid geworden op: 02 jul 2013, 16:51
Gender: ———

Re: Oud worden

Bericht door Anon20210626 »

Soms voel ik me 18 en soms 80

nu al een hele week een âlde beppe
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
Mingus
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 apr 2018, 16:27
Gender: Trans FtM

Re: Oud worden

Bericht door Mingus »

Emma schreef:Hee, ik ben bijna oud...

We moeten eens af van het idee dat je met 50 oud bent. Nee, je bent dan geen 20 meer, maar tegenwoordig worden veel mensen pas veel later oud dan we in onze herinnering hebben. Mijn ouders zijn 70+ en nog steeds niet bejaard, mijn vader wordt dit jaar 75 en ook hij is nog steeds geen oude man. Ze zijn er wel, mensen die met 60 al vreselijk oud zijn, maar het is een uitstervend ras.

Wat zegt dat over iedereen die 50- is? Nou, de kans wordt steeds groter dat die mensen met 80 nog niet bejaard zijn. Jullie dus.

Ik ken wel transmannen die al een tijd geleden in transitie zijn gegaan en nu ruim 50+ zijn, maar ook weer niet zo goed dat ik in een positie ben jullie even aan elkaar voor te stellen. Is ook knap gevaarlijk, stel je voor dat ze daar uit af zouden leiden dat ik ze oud vind ;)

Maar alle gekheid op een stokje: ja, ze zijn. er. Er komt zelfs een boek over uit volgende week. Zie de volgende link: https://radar.nl/read/nieuwe-namen-tran ... n-in-beeld

Hahaha ik bedoelde ook absoluut niet dat je oud bent zodra je 50 bent. Ik wilde eerst 80+ schrijven maar ik raakte in paniek bij de gedachte ooit 80 te worden Afbeelding

Bedankt voor je antwoord ik ga eens kijken naar dat boek.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Plaats reactie