Hey Oll,
Balen dat je stem nog niet gezakt is zoals je zou willen
Mensen die filmpjes plaatsen op YouTube zijn vaker de mensen bij wie de veranderingen snel gaan (wat X ook zegt). Ik ken meerdere mensen die na een jaar testo nog niet echt veranderingen in hun stem hadden/hebben maar dat zijn geen van allen mensen die dat van de daken schreeuwen.
Het bereik van je stem is blijkbaar wel veranderd, aangezien je die hoge tonen niet meer kunt zingen. Wat soms het geval is, is dat je jezelf moet leren om je 'nieuwe' stem te gebruiken. Het bereik van je stem kan wel veranderen, maar je spreekstem verandert niet altijd als vanzelfsprekend mee.
Wat mij heeft geholpen is mijzelf trainen zo laag mogelijk te spreken (maar nog wel enigszins natuurlijk). Hiermee was ik pre-T al lang bezig (en daardoor was mijn spreekstem al wat gezakt pre-T) en aan de testo werd hierdoor iedere miniscule verandering duidelijk hoorbaar en meetbaar. Vrij snel is mijn stem stabiel geworden, maar nog maanden daarna kreeg ik commentaar van mensen dat mijn stem dieper was geworden. Dat was het niet, maar ik had wel geleerd om hem beter te gebruiken: luider spreken vanuit de borst, etc.
Overigens is Voice Pitch Analyzer een app die je kunt gebruiken om de toonhoogte van je stem te meten. Ik merkte ook dat ik niet altijd op gehoor kon bepalen hoe diep mijn stem op dat moment was. Soms dacht ik dat hij heel diep was vanwege een schrapend 'bas' geluid of juist heel hoog vanwege het gebrek daar aan, maar vaak genoeg zat ik helemaal fout. Meten = weten, maar dan moet je uiteraard wel telkens rond dezelfde tijd in dezelfde ruimte zonder achtergrondgeluid je metingen doen, anders zijn ze niet vergelijkbaar.
Ten slotte, ik heb goede verhalen gehoord over dit boek: The Voice Book for Trans and Non-Binary People:
https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekr ... index.html