Ze gaat vanaf maandag in Nederland via een Pools uitzendbureau werken totdat Monika haar zaakjes rond heeft en dan kom ik naar Nederland voor een paar maanden om mijn papierwerk te regelen en te helpen met het zoeken van een woning in de regio Kranenburg. Tot die tijd zal ze dus wonen in Emmerich en werken in Arnhem.
Nu zal ze via het Poolse uitzendbureau een soort basisverzekering krijgen, want dat zijn ze verplicht, maar het plan is dus wel om op termijn een "normale" ziektekostenverzekering af te sluiten - waarschijnlijk zodra Monika haar nieuwe baan heeft en ik van het najaar een paar maanden overkom. Haar plan is dus om in Nederland de SRS te regelen, ze heeft in Polen al het volledige juridische traject afgerond en zit al ruim vier jaar aan de HRT.
Ervanuitgaande dat ze woonachtig is in Kranenburg of Emmerich, werkt in Arnhem of Nijmegen en dus een verzekering via Nederland heeft lopen, hoe zou zij dit het beste verder kunnen vervolgen? Welke zorgverzekeraar is het meest transvriendelijk? Moet ze zich aanmelden bij het VU of kan dit ook via Stepwork als ze een verwijzing wilt om geopereerd te worden? En hoe lang zou dit ongeveer duren om deze verwijzing te krijgen als migrant die aantoonbaar al vier jaar HRT heeft en de "V" (of in haar geval, de "K") in haar ID kaart heeft staan?