Nieuwe chat! Zie dit topic.

Klinefelter xxy: transitie naar vrouw

Mich
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 jul 2017, 23:34
Gender: Genderfluid

Klinefelter xxy: transitie naar vrouw

Bericht door Mich »

Hoi allen

Ik postte maanden geleden reeds enkele berichtjes over mijn xxy-zijn en alles wat daarrond voor mij betekent. Ik verwijs graag naar mijn andere posts voor meer duiding hier rond.

Sinds januari '18 ben ik aangemeld bij UZ GENT en volg daar het traject. Mijn hulpvraag was:"Is datgene wat ik voel/ervaar ernstig genoeg om een transitie te overwegen?"

Als persoon met Klinefelter xxy kreeg ik vrij snel hierover meer duidelijkheid. Het genderteam oordeelde dat er voldoende wetenschappelijk bewijs kan geleverd worden dat er van ernstige genderdysforie sprake is. Genetisch is dit zwart op wit te lezen.

Behandeling met testosteron is voor mij geen optie meer. Het zorgt voor een innerlijke strijd met de vrouw die ik ben. Eind september ben ik 1 jaar gestopt met testosteron toediening.

Behandeling met oestrogeen bleek ook geen haalbare kaart. Want ik maakte 5j geleden een uitgebreide trombose door, waarbij het risico op herval of het risico op een longembolie of herseninfarct te groot is.

Een combinatie van oestrogeen met bloedverdunners kon ook niet. Aangezien geen enkele arts bereid bleek hiervoor medewerking te verlenen. Vanuit medisch oogpunt eveneens geen haalbare kaart.

Een lage dosis testosteron om de extreme vermoeidheid tegen te gaan. En omdat cisvrouwen dit toch ook in zeer lage dosis aanmaken, bleek eveneens een slecht idee. Vooral naar beharing dan.

Het positieve is dan weer dat er voor mij geen nood aan androcur is. Aangezien ik van nature zeer lage testosteronwaarden heb.

Bijgevolg nu geen testosteron of oestrogeen toediening, maar mijn lichaam blijkt er al een oplossing voor bedacht te hebben. Want de laatste bloedafname van afgelopen week geeft een verassend resultaat weer.


LH 24,4 U/L range 1,7 - 8,8

FSH 29.6 U/L range 1,5 - 12,4

Oestradiol 198 ng/L

Testosteron totaal 2,84 nmol/L range 11,00-34,90

Vrije testosteron 0,051 nmol/L range 0,198 - 0,619

Nu vraag ik wel af, wat dit op termijn voor mezelf kan betekenen? Zal ik ook een verlies aan spieren en dunnere huid ervaren? Komt de borstontwikkeling die ik op leeftijd van 14j reeds kende, terug?

Zo ja, dan kan ik via natuurlijke weg ( zonder hormoon inname) in transitie gaan en dan kent het slechte nieuws van geen oestrogeen toediening misschien alsnog een positief vervolg.

Vrijdag heb ik een afspraak bij UZ Brussel Klinefelter kliniek, dus ... wordt vervolgd.

X Mich
Gebruikersavatar
Rosie
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2019, 10:20
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Klinefelter xxy: transitie naar vrouw

Bericht door Rosie »

Hoi Mich,

Kun je mij vertellen hoe het testen op xxy in het werk gaat?
Ik denk best wat Kleinfelter symptomen te hebben. Is het een dure test. Duurt het lan? Zou de uitslag van invloed kunnen zijn hoe het genderteam mij straks beoordeelt? bijvoorbeeld gaan mtf transitie maat meer testosteron aanbieden? (zou ik als marteling ervaren trouwend)
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Klinefelter xxy: transitie naar vrouw

Bericht door Jeste »

Rosie schreef: 27 dec 2019, 15:03 Zou de uitslag van invloed kunnen zijn hoe het genderteam mij straks beoordeelt? bijvoorbeeld gaan mtf transitie maat meer testosteron aanbieden?
Even een gedeeltelijk antwoord van iemand anders: Dat zal niet meegenomen worden. In het traject bij het AUMC wordt er naar gekeken of het voor de kwaliteit van jouw leven van belang is om, in jouw geval, vrouw te kunnen zijn. Er zal echt niet voorgesteld worden om testosteron te gaan gebruiken, omdat je daar (mogelijk) een tekort aan hebt.
Wanneer er zo'n testosterontekort vastgesteld zou zijn, bijvoorbeeld via de huisarts. dan zou je wel doorverwezen kunnen worden naar een endocrinoloog die testosteron voor kan schrijven. Vreemd genoeg zonder dat er een psycholoog bij komt kijken, terwijl dat wel heel wat onomkeerbare lichamelijke veranderen zal veroorzaken.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Rosie
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2019, 10:20
Gender: Trans MtF
Locatie: Amsterdam

Re: Klinefelter xxy: transitie naar vrouw

Bericht door Rosie »

Het is voor de doktoren best een ingewikkeld ethisch proces denk ik