Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Phlox »

Na mijn comming-out begonnen mijn collega's me Anne te noemen en vond het eigenlijk wel bij me passen. Nu gebruik ik Anne sla mijn standaard naam. De mannelijke variant wordt alleen zichtbaar als ik me moet legitimeren.
Phlox
Berichten: 115
Lid geworden op: 11 jun 2018, 02:33
Gender: Trans MtF
Locatie: Flevoland

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Phlox »

Die hebben mijn collega's voor me bedacht. 😃👍
Gebruikersavatar
AmbjØrg
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 aug 2018, 19:44
Gender: Trans MtF

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door AmbjØrg »

Ik heb gekozen voor een Scandinavische meisjes naam om dat ik daar al sinds kleins af aan ieder jaar kom in de winter om te snowboarden en skieen vooral het gebied boven de poolcirkel is echt fantastisch eindeloze bossen veel heuvels altijd sneeuw, sommige plekken sta je zo tot je middel in de sneeuw, zeker en het kan er heerlijk koud zijn soms wel -30 en lager waar ik erg van hou.
Na veel geexperimenteer ben ik 4 jaar geleden op 16 jarige leeftijd er bewust van geworden toen dat ik een crossdresser ben , en heb toen voor mij zelf het meisje in mij deze typische Scandinavische naam gegeven, nu 4 jaar later wordt dat meisje in mij langzaam een vrouw, die ook echt wil gaan leven en definitief deze naam heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Eva »

AmbjØrg schreef: 16 aug 2018, 19:19 ...
nu 4 jaar later wordt dat meisje in mij langzaam een vrouw, die ook echt wil gaan leven en definitief deze naam heeft gekregen.
Toch een vraag over je naam, waarom spel je het met een hoofdletter? Zou het eigenlijk niet Ambjørg moeten zijn?
Mooie naam trouwens :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
AmbjØrg
Berichten: 123
Lid geworden op: 05 aug 2018, 19:44
Gender: Trans MtF

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door AmbjØrg »

Eva schreef: 17 aug 2018, 11:32
AmbjØrg schreef: 16 aug 2018, 19:19 ...
nu 4 jaar later wordt dat meisje in mij langzaam een vrouw, die ook echt wil gaan leven en definitief deze naam heeft gekregen.
Toch een vraag over je naam, waarom spel je het met een hoofdletter? Zou het eigenlijk niet Ambjørg moeten zijn?
Mooie naam trouwens :)
Dat is nog ff een probleempje op mijn i-pad de Ø staat er alleen maar op als hoofdletter het is een beetje te technisch voor mij nog om het te veranderen in een kleine letter, moet het maar ff de expert in de familie vragen als ik die tegen kom hi
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Eva »

Hee... op mijn aaipad lukt het wel... Als het niet de eerste letter is die ik riep, dat wel.
Hoe dan ook, ik kan je naam hier op het forum makkelijk aanpassen als je wilt :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
desiree
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 aug 2018, 10:16
Gender: Trans MtF
Locatie: Nijmegen

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door desiree »

Ik dacht ook al een tijdje over mijn nieuwe naam na. Ik had ondertussen een "tijdelijke" naam aangenomen in de aanloop naar mijn transitie, maar die wilde ik niet blijven gebruiken in het dagelijks leven. Is uiteindelijk mijn naam gebleven als artiest.

Dus ja wat dan? Uiteindelijk kwam ik tot de volgende inzichten:
1. Als ik een naam zou kiezen, zou het wel eens kunnen dat ik later toch weer iets anders zou willen.
2. Ik bedacht me dat er eigenlijk al heel lang een naam voor mij klaar lag, namelijk al voor mijn geboorte, bij mijn ouders

Dus heb ik mijn ouders gevraagd hoe ze me hadden genoemd als ik als meisje was geboren. Dat was Desiree. En ik dacht JA that's me. Nu denk ik er zo over:
1. Ik heb als nog een echte voornaam, of zoals in het Engels "a given name", ze is namelijk echt aan mij gegeven.
2. Mijn ouders zijn hierin ook ge-eerd en het is dus erg natuurlijk.
3. Ik vond de naam ook spot-on: Desiree -> Verlangen (betekenis)

Kortom; suggestie van mijn kant: niet over na denken, ga - als dat kan - naar je ouders en vraag het aan hen. Je hebt dan meestal automatisch ook een naam die bij je leeftijdscategorie past.

Geniet ervan!
Anon20190508
Berichten: 1249
Lid geworden op: 15 jul 2018, 20:35
Gender: Trans FtM

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Anon20190508 »

Mijn geboorte (meisjes)naam was een bloem omdat mijn oudere zus ook vernoemd was naar een bloem, maar ik associeerde het altijd met de naam van een Griekse godin. Mijn nieuwe, zelfgekozen naam is een knikje naam die betekenis, namelijk ook die van een Griekse god :) En de naam, voor mij, schept bepaalde associaties met mannelijkheid, dus het is erg inspirerend om naartoe te werken totdat ik hem voor mijn eigen gevoel 'verdiend' heb.
I want to skip stones on your skin, boy
And drown me in your water

🏳️‍🌈 #femaletotwink 🏳️‍🌈
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Wolfy_girl »

Ik heb de naam gekozen die ik het beste bij mij vind passen. Ik heb opzettelijk niemand anders hier over (mee) laten beslissen, omdat ik het zo persoonlijk vind.
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Hoe hebben jullie een nieuwe naam gekozen?

Bericht door Irisaperture »

Jaren geleden al, voordat ik überhaupt wist dat ik transgender was vond ik een keer het namenboekje van mijn ouders in een boekenkast hier op zolder.

Daar stonden twee jongensnamen en twee meisjesnamen in (ik ben er een van een identieke jongenstweeling). Hoewel ik het toen nog niet begreep sprak de naam Iris me behoorlijk aan, Bianca op dat moment ook, maar dat was omdat er toen een 5 of 6 jaar ouder meisje bij me in de straat woonde dat zo heette en wat ik stiekem een heel leuk, stoer meisje vond.

Toen ik in 2011 van het VU meer moest gaan uitzoeken wat de vrouwelijke rol voor mij betekende pakte ik het namenboekje opnieuw en trof daar de naam Iris weer in aan en vond bovendien ook dat de naam Bianca toen niet meer bij mij paste, omdat ik me daar niet genoeg mee identificeerde als ik me vergeleek met het meisje in mijn straat, dat toen niet meer hier woonde weliswaar, maar toch, en ging dus voor Iris.

Veel collega's en een aantal vrienden suggereerden regelmatig om mijn oude naam Alex om te zetten in Alexandra, maar was bang dat dat snel afgekort zou worden tot Alex, terwijl ik mijn naam juist wilde kiezen met het idee alle twijfel bij omstanders, bijvoorbeeld in een wachtkamer weg te nemen op het moment dat ik geroepen werd.
Nog weer anderen suggereerden om mijn oude naam te houden en als tweede naam achter Iris te zetten, maar dat vond ik nogal stom en niet-origineel.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"