AmbjØrg schreef: 26 aug 2018, 08:38
Arlina schreef: 25 aug 2018, 21:36
Ik kan mij vinden in een aantal kenmerken van Asperger.
Maar die beginnen nu te verdwijnen, hoe meer ik naar vrouw toe ga.
Zouden die kenmerken dan een bijproduct van mijn genderdysforie kunnen zijn?
Dat zou je zeggen he, je komt comfortabeler in je gewenste lichaam te zitten waar door het toch makkelijker wordt in het dagelijks leven, dat is mijn ervaring.
Meen te geloven dat de ervaren (autistische) spanningsklachten, juist door het verschil tussen innerlijk en uiterlijk veroorzaakt worden. Het is i.m.o. dan ook vrij logisch dat deze klachten verergeren/verminderen naar mate men verder weg/dichterbij zichzelf komt te staan.
Wat me vooral nu opvalt (ondanks dat ik nog steeds zeg, in het verkeerde lichaam geboren te zijn) is dat mijn lichaam steeds meer 'eigen' wordt. Zelfs ondanks het feit dat ik nog steeds in het bezit ben van een penis. De bewustwording van het feit dat dit in de (relatief genomen) nabije toekomst verholpen kan/gaat worden, stelt me gerust. Ook het gezicht welke nu nog vervuld is van haat, pijn en verdriet wordt steeds verdraagzamer.
Vanuit een biologisch oogpunt bekeken, heeft iedereen met G.D. een 'aangeboren afwijking' evengoed als dat mensen met autisme dit hebben. Of dit nu een psychische aandoening of iets anders is, zou ik even in het midden willen laten. Neemt niet weg dat ik als onbewust persoon redelijk tot goed heb kunnen functioneren, maar voor mijn gevoel nooit (bewust) heb kunnen excelleren. Iets wat gestaafd wordt door het feit dat, vanaf het moment dat ik me weer bewust werd van de incongruentie tussen innerlijk en uiterlijk, het alleen maar bergafwaarts is gegaan. Mijn persoon werd zich bewust van de autistische verstoringen, en de spanningen die dit met zich mee brengt. Nu ik inmiddels weet hoe 'de vork in de steel zit' nemen niet alleen de spanningsklachten af (verworden tot ontspanningsklachten) maar valt het me ook op dat ik in staat ben om dingen te doen, welke eerder nog voor onmogelijk werden gehouden. Dit alles op mentale kracht alleen al, laat staan wanneer ik aan hrt e.d. zou kunnen beginnen.
Het zou me dan ook niks verbazen dat mensen met autisme en een verstandelijke beperking, geholpen zouden kunnen worden met een vorm van hrt. Dit aangezien ze zich waarschijnlijk minder bewust zijn van de spanningen welke hun lichaam ze brengt, en doordat de hormonen het lichaam voor hun meer eigen maakt zonder dat ze zich dit zelf beseffen. Daardoor waarschijnlijk ook minder spanning zullen ervaren.