Discussie maatschappijleer

Werkstuk? Interview? Evenement? Hier kun je je vragen en verzoeken kwijt zonder je te registreren (plaatsing na goedkeuring moderatoren).
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Jer158 »

DennisH schreef: 24 sep 2018, 19:55
Anne.H schreef: 24 sep 2018, 14:39 Aangezien je een diagnose voor genderdysforie kunt krijgen zou je die gewoon aan de school kunnen laten zien, dat is gewoon een medisch document, dus ik denk niet dat ze daar veel tegenin kunnen brengen. Het is dan natuurlijk de vraag of ze echt iets voor je willen doen.
Daar komt bij mij weer een volgende vraag aandrijven. Mag een school een medische diagnose zomaar aan de kant schuiven op zo'n moment, omdat het niet in de visie van de school past?
Ja en nee. In het kader van passend onderwijs dient een school aanpassingen te maken tot zover ze daarin staat zijn. Zijn ze handelingsverlegen, dan mogen ze (in principe zonder consequenties) verwijzen naar een andere school binnen het samenwerkingsverband. Geen idee of een school wel eens handelingsverlegenheid heeft geclaimd op basis van genderdysforie
Hung her from the branches of a mango tree
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Jer158 »

Sowieso mogen scholen kinderen weigeren op basis van levensbeschouwelijke gronden. Interessant vind ik deze quote:
Bijzondere scholen mogen uw kind weigeren als u de godsdienstige of levensbeschouwelijke richting van de school niet accepteert. Bijvoorbeeld als ouders niet willen dat hun kind deelneemt aan het kerstdiner en paasontbijt op een christelijke school. Als er geen openbare school in de buurt is, dan moet de bijzondere school uw kind wel toelaten.
Bron

Ik zie hier wel een parallel met een trans kind dat gebruik wil maken van specifiek gegenderde faciliteiten. M.a.w. zou het mij niet verbazen als het (ook binnen het kader van de wet) reden kan zijn tot weigering tot een school met een bepaalde inslag. Geen discriminatie op basis van geslacht of trans zijn, maar wel op basis van welke faciliteiten je wil gebruiken.

Dit is uiteraard slecht zijdelings relevant voor dit topic, maar wel interessant ;)
Hung her from the branches of a mango tree
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Simon »

Jer158 schreef: 25 sep 2018, 18:54 Sowieso mogen scholen kinderen weigeren op basis van levensbeschouwelijke gronden. Interessant vind ik deze quote:
Bijzondere scholen mogen uw kind weigeren als u de godsdienstige of levensbeschouwelijke richting van de school niet accepteert. Bijvoorbeeld als ouders niet willen dat hun kind deelneemt aan het kerstdiner en paasontbijt op een christelijke school. Als er geen openbare school in de buurt is, dan moet de bijzondere school uw kind wel toelaten.
Bron

Ik zie hier wel een parallel met een trans kind dat gebruik wil maken van specifiek gegenderde faciliteiten. M.a.w. zou het mij niet verbazen als het (ook binnen het kader van de wet) reden kan zijn tot weigering tot een school met een bepaalde inslag. Geen discriminatie op basis van geslacht of trans zijn, maar wel op basis van welke faciliteiten je wil gebruiken.

Dit is uiteraard slecht zijdelings relevant voor dit topic, maar wel interessant ;)
Vind dit wel een hele goede. In zo'n geval zou een school een kind mogen weigeren waarvan bij de aanmelding al bekend is dat hij of zij transgender is, maar wat als hij/zij pas na een aantal jaar uit de kast komt? Voor zo ver ik weet mag een school je dan niet alsnog wegsturen.
Groetjes,

Simon
Anne.H
Gast

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Anne.H »

Ik heb even rondgeneusd op de site van de onderwijsinspectie en in de daar genoemde wetten en het is me niet helemaal duidelijk. Wat ik wel weet is dat een leerling pas echt verwijderd mag worden als 1: er een goede reden voor is, en 2: de leerling al een andere school heeft gevonden waar hij/zij wel toegelaten wordt. Redenen die worden genoemd zijn extreme achterstand, behoefte aan hulp die op school niet gegeven kan worden etc. Ik heb dus nog geen idee of een school transgenders echt mag verwijderen.

Wat wel duidelijk is, is dat de school niet het laatste woord heeft. Mocht de school besluiten een leering weg te sturen moet dat goedgekeurd worden door de onderwijsinspectie na gesprekken met het kind, ouders en mentor. Als het kind dan inderdaad weggestuurd wordt en ouders vinden dat hier geen goede reden voor is, wat kan gebeuren in dit geval, kan er een rechter bij gehaald worden die dan vervolgens beslist of de verwijdering volgens de regels is gegaan.

Maar dan blijft de vraag, is het feit dat het kind transgender is een goede reden?
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Jer158 »

Het is op zich niet zo ingewikkeld meer sinds de wet op passend onderwijs.

Een school is verantwoordelijk voor het onderwijs aan alle leerlingen op school. Als een school geen passend onderwijs kan bieden, dan is school verantwoordelijk voor het vinden van een andere school binnen het samenwerkingsverband waar wel passend onderwijs geboden kan worden. En inderdaad, pas als die school is gevonden mag tot uitschrijving worden overgegaan.

Als een school niet bereid is om een trans persoon gebruik te laten maken van de faciliteiten van diens keuze, zou die school kunnen aangeven geen passend onderwijs te kunnen bieden aan deze persoon. (Let op: het gaat dan niet om het feit dat het kind trans is, maar wel om het gebruik van gegenderde faciliteiten dat mogelijk niet aansluit bij de inslag van de school.) Zolang er een andere school binnen het samenwerkingsverband is waar de trans leerling wel welkom is om van de juiste faciliteiten gebruik te maken, zou het best eens kunnen dat dit argument zou standhouden bij een gang naar de rechtbank.

En laten we eerlijk zijn, hoeveel mensen zouden dit uitvechten tot de rechtbank? De meeste mensen kiezen al veel eerder eieren voor hun geld en gaan voor een school waar ze wel welkom zijn. Scholen weten dit ook, en proberen vaak een hele hoop meer dan ze daadwerkelijk mogen. Je moet maar net weten hoe het zit of de juiste mensen weten die vinden die wel de weg door onderwijsland kennen.

Stel je een refo school voor.
- Een trans leerling die voor toelating openly out is en gebruik wil maken van de 'andere'/juiste gegenderde facilteiten, zou geweigerd kunnen worden op grond van het niet onderschrijven van de grondslag van de school. Dit soort scholen weigert vaak al leerlingen om minder, bijv. niet bij een acceptabele kerk aangesloten zijn, dus dit is geen onwaarschijnlijk scenario.
- Ingewikkelder is een leerling die tijdens diens schooltijd uit de kast komt en per se van de 'andere'/juiste gegenderde faciliteiten gebruik wil gaan maken. Hier zou een school zich kunnen beroepen op het niet kunnen bieden van passende onderwijs, zoals hierboven beschreven.

Het wordt een heel stuk makkelijker als de trans leerling het niet erg vindt om de faciliteiten horend bij diens geboortegeslacht te gebruiken, of losse 'ongegenderde' faciliteiten waar van toepassing. Dat is voor een school met levensbeschouwelijke bezwaren ook een stuk eerder te behappen
Hung her from the branches of a mango tree
Anne.H
Gast

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Anne.H »

Als ik het goed begrijp is het dus mogelijk om een trans leerling van school te verwijderen als de leerling tegen de schoolregels ingaat, wat voornamelijk neerkomt op welke wc/kleedkamer mag de leerling gebruiken, maar niet als de leerling zich aanpast aan de visie van de school op deze dingen, dwz naar de faciliteit gaat dat overeenkomt met het geboortegeslacht.

De school kan dus geen leerling verwijderen omdat de leerling zichzelf is, maar wel als de leerling zich als zichzelf wil gedragen. In dit geval dus naar de passende wc/kleedkamer gaan, maar ik vrees dat hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld dresscode (wat een groter probleem zal zijn voor MtF’s dan FtM’s).

Nu mijn vraag voor jullie: vinden jullie dat deze regels aangepast moeten worden? Vinden jullie dat het verplicht moet worden voor scholen om transgender leeringen, evt nadat er een officiele diagnose van genderdysforie is getoond, de faciliteiten te laten gebruiken die ze willen en te laten kleden hoe ze willen? Dit laatste wel zolang het past binnen de dresscode voor het andere geslacht, denk aan MtF’s die rokken of jurken willen dragen.
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Emma »

Eh, nee, dat is vooralsnog niet mogelijk. Het zijn geen regels, maar alleen veronderstellingen die hier geuit worden.

Ik denk dat we in deze discussie een gevaarlijke kant op gaan. We hebben het over twee heel verschillende zaken: vrijheid van godsdienst tegenover het verbod op onderscheid maken op basis van geslacht. In de aangehaalde voorbeelden gaat het echt om de vrijheid van godsdienst en niet om discriminatie. En dan wil ik jullie nog even wijzen op de SGP, die om godsdienstige redenen vrouwen uit de partij weerde.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwenst ... rde_Partij

Iemand weigeren vanwege het transgender zijn is maken van onderscheid op basis van geslacht, en dergelijke principes staan boven de vrijheid van godsdienst. Dat neemt niet weg dat in dat soort situaties er allerlei onzichtbare obstakels en pesterijen gevonden zullen worden om iemand van school weg te krijgen, en die zullen moeilijk te bewijzen zijn. Je kunt je dan dus alsnog beter uit de voeten maken, en daardoor onstaat de indruk dat het mag.

Maar vrijheid van godsdienst is nu eenmaal geen vijheid van discriminatie. Diverse godsiensten hebben zich om religieuze redenen uitzonderingen in wetten toegeeigend, maar dat is er niet een van.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Nick1703
Berichten: 284
Lid geworden op: 13 aug 2017, 17:37
Gender: Man

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Nick1703 »

Over scholen: ik zat op de middelbare school toen ik nog niet uit de kast was. Iedereen zag me als een onzeker meisje, en ik kleedde altijd om voor dat de anderen in de kleedkamer waren. School liet me iets eerder van les wisselen, want ik was zo onzeker. Dat was echt meedenkend, vond ik. Ook hadden wij genderneutrale toiletten op school .
I am, who I am.
Simon
Berichten: 579
Lid geworden op: 04 jan 2018, 19:59
Gender: Genderqueer
Locatie: Twente

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Simon »

Kijk, dat is goed geregeld. Fijn als scholen vanuit eigen initiatief zo meedenken, maar helaas doet niet elke school dat.
Groetjes,

Simon
Jer158
Berichten: 2064
Lid geworden op: 29 mei 2016, 23:11
Gender: Trans FtM

Re: Discussie maatschappijleer

Bericht door Jer158 »

@ woke scholen: Toen ik 15/16 was heb ik bij schooltrip bij de jongens geslapen, lang voordat ik uit de kast was.

Het was een groep van 4 jongens + ik + een mannelijke + een vrouwelijke docent. Ze hadden kamers voor 2 en 5 personen geboekt, en aan mij (prive) de vraag gesteld of ik bij de jongens wilde slapen of bij de vrouwelijke docent. Dat vond ik wel heel tof.

Overigens was die vrouwelijke docent ook iemand waarvan het me niet zou verbazen als die ooit op het forum zou komen, dus het inlevingsvermogen kwam niet helemaal uit de lucht vallen
Hung her from the branches of a mango tree
Gesloten