Hele grappige vragen krijgen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Irisaperture »

Al ruim voordat ik met de hormonen begon kreeg ik al wel vragen over mijn proces, maar sinds de hormonen zijn de hoeveelheid vragen toegenomen.
Als ik een euro zou hebben gekregen voor elke keer dat iemand mij vroeg of ik zus en zo kende (persoonlijk) "want zij is ook transgender?" was ik nu rijk geweest, net als het gaat om de vraag of ik nog een mannelijk geslachtsdeel heb.

In januari van dit jaar werd ik er bij een voorlichtingsles op een middelbare school aan herinnerd dat ik een nauwelijks zichtbare adamsappel heb, nadat een scholier tijdens zo'n les zei dat je LHBTQI'ers altijd aan het gezicht kunt herkennen. Bij de eerste 3 letters vond hij het nog wel makkelijk, maar bij de T kreeg hij het moeilijk (ik vind de Q zelf lastig omdat de definitie wel elke keer anders uitgelegd lijkt te worden).
De mevrouw die de lessen geeft liet hem even nadenken terwijl we verder gingen met de les waarop hij vervolgens zijn hand opstak en zei "Ja, je kunt het altijd aan de adamsappel zijn bij transgenders". (een opmerking die overigens voor een schokgolf aan non-verbale reacties zorgde bij de rest van zijn klasgenoten zo van "Gast, wat zeg je nou joh? Dat hadden we echt niet van jou verwacht!")

Sindsdien benadruk ik dat biodiversiteit allerlei verschillende gevolgen kan hebben voor bepaalde lichamelijke kenmerken die we als mannelijk of vrouwelijk interpreteren en neem daarbij vaak een andere jongen die mee is in de lessen als voorbeeld, want we hebben allebei de jongenspuberteit gehad en hij heeft een behoorlijk zichtbare adamsappel en ik niet.
Verder leg ik dan bijvoorbeeld ook uit dat een meisje die een jongen wordt de baard in de keel krijgt en dat het groeien van het strottenhoofd voor een zichtbare/zichtbaardere adamsappel kan zorgen.

Bij een van de lessen noemde ik een voorbeeld van een Nederlandse jeugdserie met een transgender personage erin, een serie die ik sinds die les ben gaan volgen na niet alleen allerlei vragen over de verschillen tussen haar en mij gekregen te hebben, maar ook een minuut lang uitgehoord te zijn over alle verwikkelingen in de serie, terwijl ik toen alleen het uit-de-kast-kom stukje in de serie had gezien.
In een van de afleveringen kwam een situatie voor die even daarvoor ook op mijn werk 2 of 3 keer voorgevallen was: Mensen met wie ik zat te praten, soms over mijn proces, soms over hele andere dingen, vielen dan plotseling stil en begonnen nadrukkelijk naar mijn hals te staren, om vervolgens te zeggen van "Hey, eh, jij hebt helemaal geen adamsappel he? Hoe kan dat nou? Of lost zoiets op met hormonen als je die maar lang genoeg gebruikt?"
Ik heb een aantal minuten onder tafel gelegen van het lachen omdat het, ondanks dat het acteren blijft zo'n ontzettend identieke situatie was.

Dus ja, mijn vraag: Welke bijzondere vragen hebben jullie wel eens gekregen?
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Jannet V »

"Weet je het zeker?"
Na 50 jaar worstelen met mijn gevoel. Het is ze vergeven want onderhand begrijp ik heel erg goed hoe moeilijk het is om iemand met genderdysforie te begrijpen.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Wolfy_girl »

Vragen (van het interessante soort) hoor ik eigenlijk bijna niet. Op de werkvloer bij mijn vorige baan kreeg ik het nog wel eens te horen: "Ervaar je al veel veranderingen?" Ik was toen net begonnen met hormonen, maar dat bleef een populaire vraag onder mijn collega's. Ook heb ik volgens mij wel tien keer de vraag gehoord: "Merk je al dat je stem verandert?" Elke tien keer heb ik moeten antwoorden met "nee, stemveranderingen vinden niet plaats bij MtF transgenders zonder logopedie."

Ik kan me wel een situatie herinneren in een lokale supermarkt. Het is niet echt een vraag, maar een aantal opmerkingen. In het gangpad stonden twee oudere mannen, een lange man en een kleine man. Toen ik wilde passeren, keek de lange man mij aan en zei hij vervolgens tegen de ander: "Hey, deze kleine meid wil er even langs, ga eens aan de kant". De kleine man maakt ruimte voor mij, en kijkt vervolgens langzaam op naar mijn 1,86 lange postuur. "Kleine meid??" zegt hij vol verwarring. Ik heb volgens mij nog nooit zo mijn best moeten doen om mijn lach in te houden, haha. :P

PS: Wat een flauwe opmerking van die juf. Ik heb nog nooit een grote adamsappel gehad, ook niet toen ik nog in ontkenning was. Sommige mensen (waaronder ikzelf) hebben een relatief hoog vetpercentage waardoor de adamsappel bijna niet opvalt. Je ziet het bij mij alleen van dichtbij en wanneer ik nadrukkelijk slik of iets dergelijks. Ergens is de opmerking ook best gevaarlijk, omdat het mensen paranoia kan maken over transmensen in zijn of haar omgeving. Alsof het goed is om mensen continu te clocken ofzo... Nee, geen leuke opmerking, maar ik weet verder niet of die juf er echt kwade bedoelingen bij had of haar mond gewoon voorbij sprak.
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Marijn »

Wolfy_girl schreef: 19 nov 2018, 01:07
PS: Wat een flauwe opmerking van die juf.
Ik moest ook even goed lezen, maar het was die jongen die de opmerking (na enige tijd) maakte.

Maar inderdaad iets waarvan je liever niet wil wat dat anderen daarop gaan letten.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Wolfy_girl »

Oeps. Nouja, het principe blijft ongeveer hetzelfde.
janine2363
Berichten: 1034
Lid geworden op: 30 jul 2016, 18:21
Gender: Vrouw
Locatie: Hasselt

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door janine2363 »

Irisaperture schreef: 18 nov 2018, 20:47 Dus ja, mijn vraag: Welke bijzondere vragen hebben jullie wel eens gekregen?
"Hoe voel je je ?" (gelukkig)

"Hoe gaat het met Uw kinderen ?" (jonge meisjes op school die instantaan begrepen dat je een transitie niet alleen doet)

"U bent ? ... nee, ècht, ... U bedoelt, U bent ? …" (ook voorlichting gevend op een middelbare school en het meisje hield mij voor cis)

(indirekt ) "Mama, mag ik met de regenboog mevrouw praten ?" (een meisje van 9 wiens 6 jarig broertje in transitie was)

(een opmerking) "Ja, ik kan niet elke dag bij je thuis komen om je aan te kleden" (vriendelijk winkel dame toen ik mijn eerste kleren kocht)

… (geen enkele vraag, mijn collega's op mijn werk)
Vera
Berichten: 305
Lid geworden op: 08 mei 2015, 11:14
Gender: Vrouw
Locatie: Alkmaar

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Vera »

de meest bizarre vraag kwam van een dame op mijn werk. ze vroeg: "als je dan straks aan de hormonen gaat, blijf je dan net zo technisch?"

alsof dat deel van je kennis en kunde spontaan door de hormoonkuur wordt gewist :fpalm:
I'm unstoppable
I'm a Porsche with no brakes
I'm invincible
Yeah, I win every single game
I'm so powerful
I don't need batteries to play
I'm so confident, yeah, I'm unstoppable today
MichelleB
Berichten: 768
Lid geworden op: 13 sep 2016, 17:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/Haar
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door MichelleB »

"Volgens mij zat ik bij je broer in de klas?"
"Huh, als je naar die school ging moet ik je toch wel gezien hebben"

En een vriend die vroeg of ik nu moest uitkijken dat ik niet zwanger word.
-Life is a work in progress-
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Wolfy_girl »

Vera schreef: 20 nov 2018, 01:05 de meest bizarre vraag kwam van een dame op mijn werk. ze vroeg: "als je dan straks aan de hormonen gaat, blijf je dan net zo technisch?"

alsof dat deel van je kennis en kunde spontaan door de hormoonkuur wordt gewist :fpalm:
Doet me denken aan een opmerking van mijn logopediste. Ze zei dat ik vast makkelijk aan een baan zou moeten komen omdat volgens haar alle transvrouwen supertechnisch zijn.

Nou, die bus heb ik schijnbaar gemist want ik ben absoluut niet technisch.
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Irisaperture »

Hehe, oh god er zitten echt een aantal vragen tussen die ik ook wel gehad heb inderdaad.

Bij een voorlichtingsles was ik net aan begonnen met 1 zin van mijn verhaal dat een jongen zijn vinger opstak (en kinderen met vragen krijgen direct het woord, omdat ze anders vaak de kans krijgen te gaan nadenken over de vraag die ze willen stellen en dan vaak bang worden dat deze misschien te persoonlijk van aard is).
Hij begon voorzichtig van "Tja, eh, ik weet niet of het onbeleefd is om te zeggen, maar ik was best wel een beetje in de war toen u begon te praten, want ik dacht eigenlijk dat u een gewone vrouw was en begreep niet hoe u aan die lage stem kwam."

Of meiden die zich afvroegen of ik door de hormonen ook ongesteld werd, en "Maar, u heeft geen meisjesstem en dat andere meisje wel?"
Toen er een keer bij een les een transjongen mee was (stuk jonger) reageerde op een goede manier de lolbroek van de klas, na onze beide verhalen gehoord te hebben met zoiets als "Teeeeering, als jullie gewoon zouden kunnen wisselen van lichaam....dat zou echt superhandig zijn." :P

Ik heb ook een keer een situatie op straat gehad met een paar 7-8 jarige jochies die nieuwsgierig vroegen wat ik nou was en toen ik zei dat ik geboren ben als jongen maar me meer een meisje voel reageerde er eentje heel snel opgetogen met "Oh, oh, net zoals Lindsey bij ons in de klas!" dat vond ik wel grappig en ergens ook wel schattig.

Of de dronken collega die zonder al teveel inleiding vroeg of ze mijn borsten mocht zien, en een ander die (hele andere dag) een keer binnenkwam en heel, heel voorzichtig begon met de vraag of "als "ze" zeg maar, ja, af zijn...gaan ze dan ook melk geven?"

Het allermafste vond ik de situatie die er ontstond toen ik het de allereerste persoon (een vrouw) op mijn werk vertelde, een mannelijke collega van haar zei meteen van "Oh, dat heeft het beste vriendinnetje van mijn twee kinderen ook....of eigenlijk, zij had het, ze heeft alle operaties gehad."
En toen de vrouw vroeg hoe ik daar dan achter gekomen was, en ik opmerkte dat ik de documentaire over Valentijn gezien had in 2007, reageerde de mannelijke collega "Dat is ook wel heel toevallig dan, want dat is het beste vriendinnetje van mijn twee kinderen..." hoe klein is de wereld dan.
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Plaats reactie