Nieuwe chat! Zie dit topic.

Kinderwens

Open forum, waar ook de transgenders op dit forum kunnen meepraten.
Gebruikersavatar
Patricia
Berichten: 165
Lid geworden op: 02 apr 2016, 08:06
Gender: Vrouw

Kinderwens

Bericht door Patricia »

Kinderwens

Ja de welbekende kinderwens is een aspect in relaties dat we zeker niet mogen vergeten en onderschatten. Ik kan niet spreken vanuit het oogpunt van de mannelijke transgenders onder ons maar wel als de vrouw van een transgender vrouw. Charlotte begon aan haar transitie traject en dan tel ik vanaf de intake in september 2016. De eerste keer dat wij naar Maastricht gingen voor een IVF met PGD (Pre-implantatiegenetische diagnostiek) gesprek intake met de klinisch geneticus was augustus 2016. Dat lep dus gelijk op.

Ik zal even kort zeggen wat PGD inhoud dat is simpel gezegd een techniek om genetische afwijkingen op te sporen in eicellen of embryo's voorafgaand aan of aansluitend op in-vitrofertilisatie (IVF) of intracytoplasmatische sperma-injectie (ICSI). Ik heb een chronische spierziekte die 50% erfelijk is dus op de natuurlijke weg zwanger worden was al geen optie want ik wil het natuurlijk als het vermeden kan worden niet overdragen op eventuele kinderen.

Maar terug dus naar het onderwerp. Aan het diagnostische traject van de IVF molen zit bijna een jaar vast omdat ze vooronderzoek willen doen en je gezondheid technisch goed willen keuren voor het aangaan van een IVF Traject en mogelijke zwangerschap (25% slaagt). De dag dat Charlotte aan de hormonen zou beginnen kwam ook steeds dichterbij. Dat zou aanmerkelijk eerder gaan zijn dan dat ik punt zou bereiken waarop de IVF praktijk zou beginnen. We hebben dit uitvoerig besproken met de gynaecoloog aldaar en er werd besloten dat er een aantal keer een semen monster (zaadcellen) moest worden afgegeven wat dan onderzocht word in lab en vervolgens de vriezer ingaat (naast de diepvriespizza hihi) tot moment aanbreekt dat het gebruikt moet worden. Ze zien liever dat vers word aangeleverd op het moment suprême maar dat was dus gezien de aankomende HRT geen optie. Laatste keer dat er een monster is afgeleverd was 1 dag voor de HRT zou starten voor Charlotte op 31 juli 2017.

Onze kinderwens is daarmee een lopende zaak. Maar hoe zit dat bij jou en je man od jou en je vrouw. Je kunt natuurlijk zoals wij hebben gedaan kiezen voor IVF. Ik weet niet zo goed wat de mogelijke opties zijn bij de dames die in transitie gaan naar heren. Als er iemand meer kijk op heeft zou ik dat graag terugzien in dit topic. Ik vind het wel belangrijk dat we ook hierover informatie kunnen geven. Veel mensen hebben toch de vurige wens om ouder te worden en transgender of niet dat is iets wat niet ter zake doet maar in deze kwestie moet er wel gekeken worden naar de mogelijkheden die je dan nog hebt. Ik hoop dat er mensen zijn die ook door deze fase heen gaan en hun ervaringen met ons allen willen delen. Of nog de opties aan het onderzoeken zijn. Hoe meer we erover weten en onze kennis bundelen hoe meer mensen we echt kunnen bereiken en helpen.

Het vraagstuk waar je ook nog tegenaan kunt lopen is of dat je denkt dat de invloed op een kind dusdanig groot is dat het (let wel vanaf geboorte) 1 transgender ouder heeft of opgroeit in een same sekse ouder gezin. Wat voor effect heeft dit op een kind? Wat voor gevolgen? Dit kan natuurlijk zowel positief als negatief benaderd worden.
:hbeat: Geef Alleen Wat Jezelf Wilt Ontvangen :hbeat: (Respect)
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Kinderwens

Bericht door Simão »

Ik denk niet dat het voor het kind zelf wat uitmaakt bij wat voor een soort ouders het opgroeit. Een correcte opvoeding (in de zin van een mens vormen met waarden en normen die passen in de maatschappij zoals we die willen) is belangrijker dan wie die geeft en hoe ze eruit zien of van welk geslacht ze zijn.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ooit half naar de video heb gekeken van de zwangere transman in Amerika en dat snap ik zelf gewoon totaal niet. Ik was zelf enorm blij dat mijn baarmoeder eruit ging. Ik voelde me daarna meer in evenwicht. Het was een vijand van me.
Dus het zwanger willen worden als transman bergijp ik niet, maar ik weet dat er ook cis mannen zijn die dat best zouden willen, dus misschien is het hele zwangeren gewoon iets dat me tegenstaat.

Ik ben trouwens in het algemeen tegen het op de wereld zetten van meer mensen op deze overbevolkte wereld, dus ik ben een slechte gesprekspartner als het om kinderwens gaat.
Waarom persee een wezen op aarde te zetten dat in principe minstens tachtig jaar meegaat en een afschuwelijke toekomst tegemoed gaat? (Milieu vervuiling, toenemende natuurrampen, drinkwater tekort, om maar wat te noemen.)
Als iemand ouder wil worden, laat die dan iets doen voor kinderen die al bestaan, zoals oudere, gehandicapte, of andere kans arme kinderen in huis nemen.
Dit is gewoon mijn persoonlijk kijk op dingen. Een mening, geen advies of poging tot overtuiging van wat dan ook.
Ieder moet het eigen leven leiden naar goeddunken. Het is iets tussen partners.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Kinderwens

Bericht door Citizen Erased »

Simão schreef: 17 nov 2018, 12:38 Ik ben trouwens in het algemeen tegen het op de wereld zetten van meer mensen op deze overbevolkte wereld, dus ik ben een slechte gesprekspartner als het om kinderwens gaat.
:mrgreen: Omkader je dit met een raciaal of etnisch tintje dan ben je onmiddelijk persona non grata.. maar heb je gewoon een hele slechte dunk van de mensheid in z'n algeheel dan volgt er instemmend geknik van opgevoerde GroenLinks-kutten (mogelijk vliegt er van blijdschap nog een Dopper-flesje de lucht in) en blijk je over een heel altruïstisch gedachtegoed te beschikken. Welkom in 2018..

Ik zou heel graag kinderen willen. Twee of vier.
Ik heb er bewust voor gekozen om met mijn oorspronkelijke materiaal niets te doen, primair omdat dat zou inhouden dat ik de biologische moeder van een kind zou zijn. Dat vind ik vrij lastig te verenigen met het mezelf serieus nemen als man.
Als er nu kinderen zouden komen is de boodschap: jullie hebben een donorvader. Oké. Dat is op zich al voldoende om iemands wereld op z'n kop te zetten, daar ben ik me van bewust.
Maar het alternatief "je vader is eigenlijk je biologische moeder, degene waarvan je dacht dat het je biologische moeder was heeft er technisch gezien niet zo heel veel mee te maken, je broertjes/zusjes zijn halfbroertjes/halfzusjes of misschien niet eens half; omdat degene waarvan je dacht dat het je biologische moeder was het ook wel leuk vond iets met eigen materiaal op de wereld te zetten en oh ja, je hebt dus een donorvader"... tsja.. ik denk dat je dan wel aan een koppie thee met 'n bokkenpootje toe bent hoor.
'K vind het veel. Te veel.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Kinderwens

Bericht door Simão »

Citizen Erased schreef: 17 nov 2018, 15:53
Simão schreef: 17 nov 2018, 12:38 Ik ben trouwens in het algemeen tegen het op de wereld zetten van meer mensen op deze overbevolkte wereld, dus ik ben een slechte gesprekspartner als het om kinderwens gaat.
:mrgreen: Omkader je dit met een raciaal of etnisch tintje dan ben je onmiddelijk persona non grata.. maar heb je gewoon een hele slechte dunk van de mensheid in z'n algeheel dan volgt er instemmend geknik van opgevoerde GroenLinks-kutten (mogelijk vliegt er van blijdschap nog een Dopper-flesje de lucht in) en blijk je over een heel altruïstisch gedachtegoed te beschikken. Welkom in 2018..

Ik heb gewoon medelijden met de aarde. Ik weet niet waarom je er afkomst of politiek bijhaalt?
Ik ben niet van " na mij de zondvloed" , maar ben bezig met wat we nalaten.
Maar wat ik zeg, op zich moet ieder het voor zichzelf weten. Kinderen nemen is iets tussen stellen.
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Kinderwens

Bericht door Wolfy_girl »

Mijn vriendje heeft liever geen kinderen en heeft er geen moeite mee om met alleen mij als familie door het leven te gaan.

Ikzelf ben een ander verhaal. Ik heb eigenlijk altijd wel een kinderwens gehad, maar dan heb ik het wel expliciet over een kinderwens als vrouw. Toch gebeurt het telkens weer: als ik iemand spreek die bekend is met mijn transgender zijn over de kinderwens, leg ik uit dat ik strict biologisch moeder wil zijn, waardoor ik vervolgens als een soort idioot aangesproken word die niet weet hoe "mannetje + vrouwtje" werkt... Uit dat ding tussen mijn benen komt niks meer en dat hou ik heel graag zo. Aan de andere kant is het verkrijgen van een baarmoeder ook geen optie, en wanneer dat wel het geval is zal ik intussentijd wel op een leeftijd zijn waarbij je jezelf geen moeder meer kan noemen.

Qua kinderwens zit je als transgendervrouw nooit goed lijkt het, tenzij je genoegen neemt met een kind "vaderen", of adopteren.

Ik heb mijn "spul" wel ingevroren, maar dat was meer omdat mijn behandelaar van mijn kinderwens afwist en het daarom toch maar een goed idee vond om te doen "voor de zekerheid".
Citizen Erased
Berichten: 405
Lid geworden op: 07 mar 2016, 14:19
Gender: Man

Re: Kinderwens

Bericht door Citizen Erased »

Simão schreef: 17 nov 2018, 19:23
Citizen Erased schreef: 17 nov 2018, 15:53
Simão schreef: 17 nov 2018, 12:38 Ik ben trouwens in het algemeen tegen het op de wereld zetten van meer mensen op deze overbevolkte wereld, dus ik ben een slechte gesprekspartner als het om kinderwens gaat.
:mrgreen: Omkader je dit met een raciaal of etnisch tintje dan ben je onmiddelijk persona non grata.. maar heb je gewoon een hele slechte dunk van de mensheid in z'n algeheel dan volgt er instemmend geknik van opgevoerde GroenLinks-kutten (mogelijk vliegt er van blijdschap nog een Dopper-flesje de lucht in) en blijk je over een heel altruïstisch gedachtegoed te beschikken. Welkom in 2018..
Ik heb gewoon medelijden met de aarde. Ik weet niet waarom je er afkomst of politiek bijhaalt?
Ik ben niet van " na mij de zondvloed" , maar ben bezig met wat we nalaten.
Maar wat ik zeg, op zich moet ieder het voor zichzelf weten. Kinderen nemen is iets tussen stellen.
Ik zie niks nobels in het bekijken van (nieuw) menselijk leven als last voor de aarde, wandelende uitstoot, bron van kwaad. En het feit dat men dat gedachtegoed omarmt als moreel verheven (Ik ben niet van " na mij de zondvloed" , maar ben bezig met wat we nalaten.) baart mij zorgen. That's all.
Gebruikersavatar
Marijn
Berichten: 764
Lid geworden op: 29 jun 2017, 13:23
Gender: Vrouw
Locatie: Twente

Re: Kinderwens

Bericht door Marijn »

We dwalen een beetje af van de gestelde vraag.

Ik heb zelf geen partner. Ik had nooit een kinderwens. Gevoelsmatig is dat sinds de hormonen een beetje aan het veranderen, maar vanwege andere redenen zou ik rationeel nog steeds geen kinderen willen.
"The reward for conformity is that everyone likes you but yourself." - Rita Mae Brown
Anon20190712
Berichten: 959
Lid geworden op: 19 dec 2012, 19:56
Gender: Man

Re: Kinderwens

Bericht door Anon20190712 »

Citizen Erased schreef: 18 nov 2018, 11:23
Simão schreef: 17 nov 2018, 19:23
Citizen Erased schreef: 17 nov 2018, 15:53
:mrgreen: Omkader je dit met een raciaal of etnisch tintje dan ben je onmiddelijk persona non grata.. maar heb je gewoon een hele slechte dunk van de mensheid in z'n algeheel dan volgt er instemmend geknik van opgevoerde GroenLinks-kutten (mogelijk vliegt er van blijdschap nog een Dopper-flesje de lucht in) en blijk je over een heel altruïstisch gedachtegoed te beschikken. Welkom in 2018..
Ik heb gewoon medelijden met de aarde. Ik weet niet waarom je er afkomst of politiek bijhaalt?
Ik ben niet van " na mij de zondvloed" , maar ben bezig met wat we nalaten.
Maar wat ik zeg, op zich moet ieder het voor zichzelf weten. Kinderen nemen is iets tussen stellen.
Ik zie niks nobels in het bekijken van (nieuw) menselijk leven als last voor de aarde, wandelende uitstoot, bron van kwaad. En het feit dat men dat gedachtegoed omarmt als moreel verheven (Ik ben niet van " na mij de zondvloed" , maar ben bezig met wat we nalaten.) baart mij zorgen. That's all.
Precies! Daar komt nog bij dat de afweging tussen kinderen en de toekomst van de aarde een rationele is. Veel mensen ervaren hun kinderwens niet als een rationele keuze, maar als een soort oerdrift, iets waarbij een gedachtegoed als 'last voor de aarde' totaal verbleekt.Alleen als dat niet zo voelt, kun je gaan wikken en wegen.

Wat mijzelf betreft, ik heb geen échte kinderwens. Wel zou ik er open voor staan als mijn partner dat wel zou hebben.
Ook ik ben toen ik single was gaan wikken en wegen. Redenen voor mij om geen eitjes in te vriezen waren bijvoorbeeld dat ik niet vader maar biologisch gezien ook moeder zou willen zijn, en daar ook nog een draagmoeder voor nodig zou hebben.
Ook ben ik er voor mezelf niet uit of het wel zo'n verstandig plan is kinderen groot te brengen in een homohuwelijk. Ja ik weet het, scheidingen, slechte ouders, het gaat om goede opvoeding etc etc, maar een kind doelbewust zonder moeder opvoeden, dat vind ik een heel ander verhaal. Allemaal, voor mij als individu, redenen die mijn gebrek aan kinderwens 'onderbouwen', maar die totaal in het niet zouden vallen als ik wel echt dolgraag vader zou willen worden, of als mijn man dat zou willen.
Gebruikersavatar
Daniet
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 nov 2018, 21:34
Gender: Trans FtM

Re: Kinderwens

Bericht door Daniet »

Als ik later groot ben (zat te denken aan 1,90m ofzo), wil ik dolgraag kinderen. Al sinds jongs af aan was ik gek op kinderen. Heb veel met jongere buurkinderen gespeeld en heb ambities om na mijn studie pedagogiek, de pabo te gaan doen en het speciaal onderwijs in te gaan.

Vandaar dat ik ook al flink veel onderzoek naar kinderen heb gedaan. Maar mijn bevindingen zijn nog lastig te verwezenlijken, zeker betreft de wie/waar/wanneers.
Om te beginnen zit mijn vriendin op medisch vlak niet erg lekker in elkaar en het is voor haar dus de vraag of ze wel een kind zou willen baren. Sws heeft zij minder grote kinderwens dan ik. Voor haar is één (meer dan) genoeg en ik zou er best vier of iets willen. Maar goed, dan zitten we met de vraag: wiens kind? Met wiens DNA?

Eén van de opties zou kunnen zijn om mijn broertje, die behoorlijk op me lijkt, om zijn medewerking te vragen. In dat geval zouden we een kind krijgen dat qua dna echt op ons lijkt. Probleem is dan wel, dat de oom van het kind de vader is en de vader eigenlijk de tante....
Dan heb je nog de optie van (anoniem) donorzaad. In NL mag dat dus niet anoniem en is er een groot te kort aan donoren. Persoonlijk zou ik ook geen anonieme donor verkiezen, omdat een kind toch zou willen weten waar het vandaan komt. Maar in Denemarken blijkt een grote bank te zitten waar je 'makkelijk' al je donorzaakjes vandaan kunt halen, zonder de wachtlijsten dus.
Overigens, voor dat hele traject van inseminatie e.d. staan ook ontzettend lange wachttijden, vergelijkbaar aan t VU. Dus voor degene met een kinderwens over enkele jaren: schrijf je maar vast in xD
Maar goed, surrogaat moeders zijn ook lastig te vinden (ik bedoel wie wil er 9 maanden met een kind in de buik lopen, dan dat kind afstaan en er geen compensatie voor mogen krijgen?).
Maar als al die mogelijkheden uitvallen, zie ik het wel voor me om mezelf dan maar op te offeren en tijdelijk te stoppen met hormonen. Absoluut niet ideaal, maar de afweging van een jaar ongelukkig of de rest van mn leven kindloos en ongelukkig, dan weet ik het wel.

Je hebt natuurlijk ook nog opties, zoals adopteren en pleegkinderen. Maar deze zijn ook niet ideaal. Bij pleegkinderen heb je het probleem dat het nooit echt JOUW kinderen zijn. Bovendien hebben ze vaak een flinke rugzak, waaronder veel hechtingsproblematiek. Die band met het kind scheppen, waar ik zo naar verlang, zal in dat geval minder gebeuren. Ik wil niet zeggen dat het voor mij uitgesloten is om pleegkinderen te nemen, integendeel, lijkt me erg gaaf. Maar ik wil ook graag zelf een kind, liefst van eigen DNA.
Verder is adoptie ook niet wat het lijkt. Om te beginnen gaat t principieel al fout, waar er voor kinderen uit bv Canada een veel hoger prijskaartje aan zit, dan voor kinderen uit Afrika. En dan zijn daar ook weer de wachtlijsten, want geloof het of niet, maar er is een te kort aan adoptie kinderen. Want ja al die zielige kinderen uit die arme landen, die kan je niet adopteren vanwege legale redenen en geen papieren. Dat hele stelsel is zo krom als maar zijn kan en daar doe ik liever niet aan mee.


En dan ten slotte, @Simão, als je je zorgen maakt over het bevolkingsoverschot op Aarde, kun je statistisch gezien beter condooms uit gaan delen in landen in bv Afrika, dan besluiten geen kind te nemen ;D
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Kinderwens

Bericht door Simão »

Het ging om wat voor soort toekomst je dat kind kan bieden....
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark