Nieuwe chat! Zie dit topic.

Hele grappige vragen krijgen

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Irisaperture »

Jannet V schreef: 18 nov 2018, 23:17 "Weet je het zeker?"
Na 50 jaar worstelen met mijn gevoel. Het is ze vergeven want onderhand begrijp ik heel erg goed hoe moeilijk het is om iemand met genderdysforie te begrijpen.
Ik merk aan de non-verbale reacties van sommige scholieren dat ze het bij mij vaak goed kunnen begrijpen, maar bij iemand die mee is en over de vijftig is ze het al moeilijker vinden. Soms heb ik ook het gevoel dat het iets te maken heeft met het feit dat er op TV heel veel aandacht is voor genderkinderen (en ik vind de aandacht niet slecht) waardoor ik soms ook wel de vraag krijg "Maar, dat weet je toch normaal al als je heel jong bent?"
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Irisaperture
Berichten: 120
Lid geworden op: 17 okt 2018, 19:22
Gender: Trans MtF

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Irisaperture »

Overigens, ik bedacht me er nog een die ik nog niet genoemd had.
Ik verkeer in de eigenaardige situatie dat ik er een van een identieke jongenstweeling ben en dat mensen op de een of andere manier zelden kijken naar kleding en mij en mijn broer dus door elkaar halen.

Zo is het wel gebeurd dat ik boodschappen had gedaan, mijn broer nog iets specifieks ging halen dat ik was vergeten en toevallig een half uur later dezelfde cassière treft, die verschrikt reageerde met zoiets als "Neeeee!! Wat heb je met dat prachtige lange haar gedaan!?" (mijn broer heeft veel korter haar)
En dan kon mijn broer uitleggen dat ze waarschijnlijk in de war was met (toen nog) mijn broer, maar de boodschap kwam vaak niet aan.
De dag erop ging ik weer boodschappen doen en trof toevallig de cassière van de dag ervoor, die mij heel erg verward aankeek en begon van "Hey...eh...huh, hoe eh, hoe doe je dat nou? Gisteren was al je haar eraf en nu zit het er weer aan?"
Een van de flauwste grappen die er mogelijk is in omroepland: "Iris...MINDER IRIS!!"
Gebruikersavatar
Alatàriël
Berichten: 285
Lid geworden op: 27 feb 2017, 20:19
Gender: Androgyne

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Alatàriël »

zoals de meeste in inmiddels weten werk ik voor een outdoorsport vakantie en evenementen bedrijf.
hierdoor ben ik (op de winter periode na) dagelijks met mensen bezig van heel erg jong tot heel erg oud en van alle niveaus, geloofsovertuigingen etc aan toe.
en ik moet zeggen dat het allemaal wel mee valt....
de meest gestelde vraag (in bijna elke groep die ik begeleidt) word de vraag gesteld : "ben jij een man of een vrouw" of "moet ik meneer of mevrouw tegen u zeggen."
ik antwoord hier eigenlijk altijd op terug met een wedervraag. "zou het uitmaken? " of "hoe zou jij mij willen aanspreken?"
daarna gaat het gesprek vanzelf verder lopen ;)

1x heb ik een groep gehad, die waren allemaal dronken. ik heb mijzelf kapot gelachen. die snapten er helemaal niks van. (ze waren gelukkig vrolijk dronken) en de vragen en opmerkingen die ze stelden, nou, laat je fantasie maar los, bijna alles wat in je opkomt denk ik.

ik neem het allemaal heel luchtig, en probeer er vooral dan ook een gesprek mee aan te gaan.
Liefs ,
Ariël :hbeat:


check ook www.arielwassenaar.com en mijn instagram Arielwassenaar

Wherever you go,
No matter the wheather,
always bring your own

Sunshine
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Wolfy_girl »

Alatàriël schreef: 23 nov 2018, 23:54 de meest gestelde vraag (in bijna elke groep die ik begeleidt) word de vraag gesteld : "ben jij een man of een vrouw" of "moet ik meneer of mevrouw tegen u zeggen."
Dit hoor ik ook nog wel eens. Ik heb zelfs een paar keer meegemaakt dat een jochie mij aansprak met "meneer of mevrouw". Het is beter dan "meneer", maar het liefst heb ik die onzekerheid natuurlijk niet. Mijn hoop is dat de FFS dat laatste beetje onzekerheid weg kan halen.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Danielle »

De leukste die ik ooit gehad heb was toen ik nog in de winkel werkte. Kind van een jaar of vijf: "Mevrouw, waarom heeft u een menerenstem?" Die heb ik kort uitgelegd dat ik vroeger een meneer was maar nu toch echt een mevrouw. Kind terug naar haar ouders: "Papa, die mevrouw was vroeger een meneer. Mag ik een ijsje?"

Dat voor waar aannemen en overgaan tot de dingen die er écht toe doen, namelijk ijsjes eten, vind ik nog steeds goud.
Mijn transitieblog: Fading Gender
JesseJessie
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 nov 2018, 16:07
Gender: Genderfluid

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door JesseJessie »

Gisteren ben ik op het nippertje een serie grappige vragen ontsprongen. In de kleedruimte van mijn werk zag ik dat er nog licht een bh afdruk in mijn huid stond. Toen heb ik even 5 minuutjes op de wc gewacht tot iedereen weg was :lol:
Gebruikersavatar
Wolfy_girl
Berichten: 361
Lid geworden op: 10 sep 2018, 17:54
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Wolfy_girl »

Danielle schreef: 25 nov 2018, 12:48 De leukste die ik ooit gehad heb was toen ik nog in de winkel werkte. Kind van een jaar of vijf: "Mevrouw, waarom heeft u een menerenstem?" Die heb ik kort uitgelegd dat ik vroeger een meneer was maar nu toch echt een mevrouw. Kind terug naar haar ouders: "Papa, die mevrouw was vroeger een meneer. Mag ik een ijsje?"

Dat voor waar aannemen en overgaan tot de dingen die er écht toe doen, namelijk ijsjes eten, vind ik nog steeds goud.
Best dapper dat je zo open over je transgender zijn bent. Ik had zelf waarschijnlijk iets in de geest van "dat is nou eenmaal hoe mijn stem klinkt" gezegt.
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Danielle »

Wolfy_girl schreef: 26 nov 2018, 16:41
Danielle schreef: 25 nov 2018, 12:48 De leukste die ik ooit gehad heb was toen ik nog in de winkel werkte. Kind van een jaar of vijf: "Mevrouw, waarom heeft u een menerenstem?" Die heb ik kort uitgelegd dat ik vroeger een meneer was maar nu toch echt een mevrouw. Kind terug naar haar ouders: "Papa, die mevrouw was vroeger een meneer. Mag ik een ijsje?"

Dat voor waar aannemen en overgaan tot de dingen die er écht toe doen, namelijk ijsjes eten, vind ik nog steeds goud.
Best dapper dat je zo open over je transgender zijn bent. Ik had zelf waarschijnlijk iets in de geest van "dat is nou eenmaal hoe mijn stem klinkt" gezegt.
Ik heb mijn hele transitie gewoon op de winkelvloer gestaan, ik had geen zin om mijn baan op te zeggen. Vaste klanten hebben mijn transitie van ongeveer net zo dichtbij meegemaakt als mijn collega's. Af en toe kreeg ik wel eens een opmerking of een vraag, vooral van de regulars. Dingen in de geest van: "Had jij vorige keer niet korter haar?" Of toen ik kort na mijn srs even hulp ging halen om een zware doos te tillen, onder het mom van dat ik even niet mocht tillen van de dokter. Die had het gelijk door en vroeg in gepaste bewoordingen subtiel of ik er gelukkiger van was geworden. Mijn collega's heb ik destijds ook gezegd dat als mensen erom vroegen ze gewoon de waarheid konden vertellen. Daarover hoorde ik dan achteraf wel lollige gespreksverslagen:
"Zeg die eh, lange collega van je boven, die menee...vrou.....?"
"Die met dat blonde haar en [insert kleur van kledingstuk]?"
"Ja, die!"
"Oooh, Danielle. Zeg maar mevrouw tegen haar, wordt ze vrolijk van,"

Ik heb daar echt maar een handvol negatieve reacties gehad. Een klant is door de eigenaar telefonisch de deur gewezen, ze belde op om haar beklag te doen over dat er een transseksueel in de winkel werkte. Toevallig nam de eigenaar zelf op, die heeft daarop gereageerd dat ik een gewaardeerde collega was, we in de 21e eeuw leefden en als het haar niet aanstond ze zich kon vervoegen tot een andere vestiging of de concurrent.

Inmiddels heb ik een andere baan en ben ik minder open over mijn transitie. Het is geen geheim, als je daadwerkelijk mijn profiel leest kan je het weten. Maar het ligt niet meer voor op de tong, beetje half terug in de kast voel ik me toch wat prettiger van. Ik wordt liever gezien als Danielle die lange met dat warrige kapsel dan Danielle die vroeger een jongetje was. Dus ik heb mijn personal branding over een andere boeg gegooid.
Mijn transitieblog: Fading Gender
JesseJessie
Berichten: 210
Lid geworden op: 23 nov 2018, 16:07
Gender: Genderfluid

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door JesseJessie »

Fijn dat je collega's het toen zo voor je op namen Danielle, ik kan me voor stellen dat dat niet overal zo gaat.
Gebruikersavatar
Blue
Berichten: 214
Lid geworden op: 06 mar 2015, 10:20
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Hele grappige vragen krijgen

Bericht door Blue »

Vera schreef: 20 nov 2018, 01:05 de meest bizarre vraag kwam van een dame op mijn werk. ze vroeg: "als je dan straks aan de hormonen gaat, blijf je dan net zo technisch?"

alsof dat deel van je kennis en kunde spontaan door de hormoonkuur wordt gewist :fpalm:
Haha inderdaad, ik kan ondanks de hormonen ook nog steeds autorijden :lol: